پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

عروس بی نوا در مرگ قسطی

 

 

ایوان مخوف

نویسنده: هنری تروایا

مترجم: افسر کشمیری

ناشر: فردوس

تعداد صفحه: ۲۶۷

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

ایوان چهارم واسیلیویچ متولد ۲۵ اوت ۱۵۳۰ در مسکو، و درگذشته در ۱۸ مارس ۱۵۸۴ میلادی در مسکو یکی از تزاران امپراطوری روسیه بود. به خاطر جنایات بی‌بدیلش در کشور روسیه به او لقب ایوان مخوف داده‌اند.

او در سال ۱۵۵۳ به شاهزادگی اعظم مسکو رسید. در زبان روسی به او لقب گروزنی داده‌اند که به معنای توانایی قدرت و سختی است. هر چند که در فارسی امروز آن را مخوف ترجمه نموده‌اند. ایوان در مقام شاهزادگی اعظم شاهد تغییرات بسیاری بود که او را از زمامداری یک ایالت به کنترل یک امپراتوری کوچک و به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل نمود و در سال ۱۵۴۷ به عنوان اولین تزار به مقام تزار تمامی روسیه رسید.

“ایوان” شهر آلکساندروفسک را مقر دایمی خود ساخت و آن را به صورت دژ مستحکمی در آورد. زحمت و فشاری که در مبارزه با بایار‌ها بر ایوان وارد آمد، به اضافه شکست وی در جنگهای طولانی با لیوونیا، موجب اختلال اعصاب وی در آخر عمر شد!؛ بخصوص که ایوان از ابتدا هم دارای مغز کاملا متعادلی نبود. ایوان نگاهبانان خود را، مانند راهبان، حرقهای بلند و سیاه با آستینهای گشاد و باشلق می‌پوشاند و خود را رئیس دیر آن‌ها می‌خواند و هر روز همراه‌شان مراسم قداس به جای می‌آورد و در مقابل محراب کلیسا چنان با اشتیاق و التهاب به سجده می‌رفت که بار‌ها پیشانیش مجروح شد…

 

 

عروس بی‌نوا

نویسنده: الکساندر آستروفسکی

مترجم: عباس علی عزتی

ناشر: افراز

تعداد صفحه: ۱۳۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

امروز منتقدان و نویسندگان تاریخ ادبیات، الکساندر آستروفسکی را بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نمایشنامه‌نویس روسیه در دهه‌های میانی قرن نوزده می‌دانند… نمایشنامه‌های آستروفسکی در دنیای تئا‌تر‌‌ همان جایگاهی را دارد که آثار تورگنیف، داستایفسکی و تولستوی در دنیای داستان‌نویسی دارد.

عروس‌بی‌نوا یکی از آثار برگزیدهٔ استروفسکی است. این نمایشنامه سرگذشت رقت‌بار دختر کارمندی فقیر را روایت می‌کند که بعد از مرگ پدر و نان‌آور خانه برای ادامهٔ زندگی چاره‌ای جز ازدواج ندارد.

مادر دلسوزش واسطه‌ها را مأمور می‌کند تا شوهر مناسبی برای دخترش بیابند. او اگر چه به جوانی هم سن و سال خود دل می‌بازد، اما در ‌‌نهایت از سر اجبار نصیب مردی می‌ان‌سال و خسیس می‌شود که کاریکاتور طبقهٔ نوکیسهٔ روسیهٔ قرن نوزدهم است.

 

 

ایران عصر صفوی

نویسنده: راجر سیوری

مترجم: کامبیز عزیزی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۹۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲۰

نویسندهٔ کتاب استاد بخش مطالعات خاورمیانه و اسلام در دانشگاه تورنتو واز شرق‌شناسان و ایران‌شناسان بنام است که آثار دیگری نیز در زمینهٔ تاریخ و فرهنگ ایران دارد.

وی در این کتاب تاریخ سیاسی و نظامی دورهٔ صفوی و سیاست داخلی و خارجی صفویان را با توجه به ساختار اجتماعی - اقتصادی و حیات فکری و فرهنگی ایران در این روزگار بررسی می‌کند.

 

 

جامعه‌شناسی شهری

نویسنده: رحمت الله صدیق سروستانی

ناشر: علمی

تعداد صفحه: ۲۴۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

بدون اینکه بخواهیم کلیه جنبه‌های جامعه‌شناسی شهری را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، منظور این است که اهمیت و ماهیت ملاحظات جامعه‌شناسی بر مسائل شهری روشن شود و برخی اطلاعات مربوط به اجتماع شهر‌ها که اختصاصا معنای خاصی در بر دارد و نیز روشهای بررسی مسائل شهری را مورد مطالعه قرار گیرد. در عمل، امروز شهرسازان، معماران و مهندسان تاسیسات شهری بیش از پیش به میزان قابل توجهی از ره آورد جامعه‌شناسی شهری استفاده می‌کنند و مفهوم شهر سازی و شهرنشینی را منحصر به جنبه معماری آن نمی‌دانند.

بنابراین لازم است زبان مشترکی نیز آن‌ها را به یکدیگر پیوند دهد تا به درستی نظرات یکدیگر را درک کنند و در بهبود زندگی اجتماع شهرنشینی از آن استفاده کنند. اما برای اینکه به درستی بدانیم جامعه‌شناسی شهری چیست و مشتمل بر چه مباحثی است بهتر است قبلا به عنوان یاد آوری جامعه‌شناسی را بطور کلی تعریف بکنیم. پس جامعه‌شناسی، مطالعه علمی واقعیتهای اجتماعی است که از سه جنبه ریخت‌شناسی ساختاری و فرهنگی و روانی مورد بحث و مطالعه قرار گیرد.

اگر از جنبه مادی و خارجی را مورد نظر قرار دهیم، شهر بدوا انبوهی از افراد انسانی و فضایی را که در آن سکونت گزیده‌اند شامل می‌شود. در اینجا نظم جاری مربوط به مسائل زیر در خور توجه است. جمعیت شهری (از نظر تعداد، تراکم، ترکیب و ساختمان و تحول)، طرز پراکندگی و قرار گرفتن جمعیت در فضای شهر اصول تمایز بین قسمتهای مختلف فضای شهر و تاثیرات آن بر زندگی اجتماعی افراد و گروههایی که در آن زندگی می‌کنند. از جهت دیگر، شهر عبارتست از یک سازمان اجتماعی پیچیده است.

یعنی، شهر تنها از تجمع افراد تشکیل نمی‌شود بلکه مشتمل بر گروههای مختلفی، مانند خانواده، طبقات اجتماعی، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، گروههای نژادی، انجمن‌های مختلف و غیره است.

می‌توان سخن از یک نوع “روحیه شهری” یا “فرهنگ شهرنشینی” به میان آورد که با خوصیات اجتماعات غیر مشابه فرق دارد. به عبارت دیگر، سبک زندگی و شیوه فکر کردن و بروز احساسات و عواطف که بر حسب جوامع و منطق مختلفی که شهر جزئی از آن است متفاوت و بر حسب تارخ و خوصیات شهر‌ها متغیر است، ویژگیهایی به زندگی شهرنشینی بخشیده است که خاص اجتماع مورد نظر یعنی شهر است. مثلا استقلال افراد در مقابل سنن و آداب، در شهر‌ها افزایش می‌یابد و پذیرش افکار جدید، مدپرستی، خلاقیت، نوآوری و تسامح فزونی می‌گیرد..

 

 

افسانه‌های کهن ایرانی

نویسنده: فضل الله مهتدی

ناشر: هیرمند

تعداد صفحه: ۶۸۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۶

کسانی که سالی از سنشان می‌گذرد، هنوز صدای فضل الله صبحی و داستان گویی‌هایش را در رادیو ایران به خاطر دارند.

آنکه راوی دوباره‌ای برای دیوان بلخ بود و دیوان سالاران بلخ، زمانه‌ای تلخ به جای جای دیوان زندگی‌اش حکاکی کردند.

بخشی از این کتاب به دیوان بلخ مخصوص شده، دیوانی که لااقل اکنون نمی‌توان شرحی برآن نوشت و شاید هر نوشته‌ای از ارزش آن بکاهد…

 

 

فرانی و زویی

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: میلاد زکریا

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۱۸۵

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۰

کتاب‌شناسی آثار جی. دی. سالینجر بسیار کو تاه است او با همین مجموعهٔ کم حجم آثار، یکی از پر تاثیر‌ترین و پر خواننده‌ترین نویسندگان معاصر آمریکا بوده است.

نخستین اثر مشهور او ناطور دشت، که روایت رنج‌ها و دغدغه‌های نسلی از دانشجویان و نوجوانان آمریکایی پس از جنگ دوم است با ستایش بسیار روبرو شد و آن نسل را به طرفداران و خوانندگان شیفتهٔ او تبدیل کرد.

فرانی وزویی، که از مهم‌ترین آثار دیگر او شمرده می‌شود، و فیلم ایرانی پری، ساخته داریوش مهر جویی، گونه‌ای انطباق بومی آن است، مملو از اندیشه‌های ژرف است دربارهٔ مسائلی همچون عرفان و تأ مل، تلاش دانش پژوهان در اندوختن اندیشه‌های آکادمیک به جای پول، شجاعت، هیچک نبودن و خود پرستی اذعان شده.

 

مرگ قسطی

نویسنده: لویی فردیناند سلین

مترجم: مهدی سحابی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۷۲۳

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۸

… از زمان جنگ تا حالا همین طور در تعقیبم بوده، یک بند به مدت بیست و دو سال. معرکه ست.

هزار جور سرو صدا و قشقرق و هیاهو را روم امتحان کرده. اما من از خودش هم سریع‌تر هذیان بافته م، روش را کم کرده ام.

روی “خط پایان” هذیان و جنون همیشه ترتیبش را داده‌ام و برنده من بوده م. بله! مسخره بازی درمی آرم، خودم را به لودگی می‌زنم، مجبورش می‌کنم فراموشم کند…

رقیب بزرگم موسیقی ست، ته گوشم گیر افتاده و رفته رفته خراب شده…

مدام با او در می‌افتد…

شب و روز دست و پا می‌زند و به خودش می‌پیچد…

 

 

دربارهٔ فرهنگ

نویسنده: تی. اس. الیوت

مترجم: حمید شاهرخ

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۱۵۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

تی اس الیوت، بلند آوازه تریین شاعر معاصر انگلیسی در این رساله قصد تبیین مفهوم «فرهنگ» در کار برد درست آن و زدودن ابهام‌ها در تعریف این مفهوم را دارد. طرح این رساله در اواخر جنگ جهانی دوم شکل گرفت و بخشهایی از آن در نشریات انگلستان چاپ شد.

سپس در ۱۹۴۸ به صورت کتاب، زیر عنوان یاداشت‌هایی جهت تحدید مفهوم فرهنگ در آمد.

سال‌ها بعد، ۱۹۶۱ هنگامی که الیوت نگاهی بر آن افکنده تا متن را برای چاپ تازه آماده کند و لا محاله در آرای آن تجدید نظر کند نوشت:

“به طرز کاملا تعجب آوری متوجه شدن نه چیزی هست که بخواهمش پس بگیرم و نه چیزی هست که بخواهمش گسترش دهم”.