اوباما نسبت به ایران هسته ای هشدار داد

نویسنده

» گزارش بی بی سی از موضع رسمی آمریکا در سازمان ملل

مجمع سالیانه عمومی سازمان ملل در نیویورک در حالی شروع به کار کرد که مسائل خاورمیانه بر آن سایه افکنده است.

اوباما، رئیس جمهور آمریکا یکی از سخنرانی های خود را، شش هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایراد کرد و در باره برنامه هسته ای ایران هشدار داده و گفت “ایران هسته ای قابل تحمل نیست.”

او همچنین خشونت های ناشی از نمایش فیلم ضد اسلامی را محکوم کرد.

وی در ادای احترام به سفیر آمریکا در لیبی که در خشونت های بنغازی به قتل رسید گفت “آینده توسط کریستوفر استیونز بنا می شود، نه توسط کسانی که او را به قتل رساندند.”

او گفت: “امروز باید بگوئیم خشونت و عدم تحمل دیگر جایی در سازمان ملل ندارد.”

به نظر می رسد مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال تحت تاثیر خشونت علیه فیلم توهین آمیز ضد اسلامی و همچنین مساله هسته ای ایران و خشونت ‌های ۱۸ ماهه سوریه قرار داشته باشد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در نطق افتتاحیه خود با اشاره به بهار عربی گفت: “بسیاری از شما برای اولین بار به این مجمع آمده اید؛ شما رهبرانی هستید که با صدایی جدید، گسستن از گذشته را نوید می دهید.”

او گفت مردم، سازمان ملل متحد را تنها به چشم سازمانی شاهد دنیایی پر از اختلاف نگاه نمی کنند. او گفت مردم انتظار دارند سازمان ملل ارائه دهنده ایده های جدید و راه حل های مناسب برای مشکلات باشد.

وی در اشاره به جنگ داخلی در سوریه گفت: “جامعه جهانی نباید در برابر خشونت هایی که در سوریه در جریان است ساکت بنشیند.”

وی افزود: “نقض وحشیانه حقوق بشر عمدتا توسط دولت سوریه و بعضا توسط مخالفان همچنان رخ می دهد.”

وی همچنین گفت آمریکا هر کاری را لازم باشد ، با کمک “کشورهای عضو ائتلاف” انجام می دهد تا از دسترسی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند.

بنا بر تحلیل جاناتن مارکوس، تحلیلگر بی بی سی، اظهارات باراک اوباما در باره ایران و برنامه هسته ای این کشور تا حد زیادی تکرار مواضعی بود که او قبلا بیان کرده بود.

ماه مارس گذشته، اوباما گفته بود وقتی مساله سلاح هسته ای ایران مطرح باشد، “هیچ گزینه ای را از روی میز بر نمی دارد”.

اکنون با گذشت شش ماه از آن تاریخ پیام ارائه شده اندکی متفاوت است. در این پیام، خط قرمزی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواهان ترسیم آن از سوی آمریکاست، به وضوح مطرح نشده است.

اصرار نتانیاهو برای تعیین این خط قرمز، تقریبا به بحرانی در روابط آمریکا و اسرائیل تبدیل شد. نتانیاهو اکنون مجبور است خود خط قرمز را در سخنان خود در سازمان ملل متحد تعیین کند. اوباما به زمان مشخصی برای حمله به ایران اشاره نکرد.

هر چند کاخ سفیر اعلام کرد که سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل را نباید به عنوان یک نطق تبلیغاتی به حساب آورد، ولی جمهوری خواهان آمریکا از سیاست خارجی وی انتقاد کردند.

میت رامنی، رقیب انتخاباتی جمهوری خواه اوباما، کشته شدن آقای استیونز، سفیر آمریکا در لیبی را به عنوان “مشکلات سیاست خارجی” توصیف کرد. وی همچنین اورا به دلیل عدم مذاکره با نتانیاهو در باره ایران در حاشیه اجلاس سالیانه سازمان ملل، مورد ملامت قرار داد.

اوباما از تعیین خط قرمز برای ایران، که مورد درخواست اسرائیل است، سرباززده است.

آقای نتانیاهو اخیرا در تلویزیون آمریکا خواهان اقدامات شدیدتری علیه ایران شده است و گفته است که این مطلب را در مجمع عمومی روز پنج شنبه نیز مطرح خواهد کرد.

ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در آستانه اجلاس سالیانه سازمان ملل به خبرنگاران گفت که دولت اسرائیل یک “رژیم ساختگی” است و خواهان خروج نماینده اسرائیل از مجمع شد.

منبع: بی بی سی - 25 سپتامبر