حکم قوه قضائیه برای فیلترینگ جی‌میل

نویسنده
حسین محمدی

» وزیر ارتباطات خبر داد:

با گذشت چند روز از اعلام فیلترینگ گوگل و جی‌میل، کاربران ایرانی با مشکلات زیادی برای چک کردن ایمیل‌های خود روبرو شده‌اند اما وزیر ارتباطات گفته است که “هر زمانی قوه قضائیه تصمیم بگیرد جی‌میل رفع فیلتر می‌شود”.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات، با اشاره به اینکه “گوگل در کشورمان فیلتر نیست و هیچ مشکلی ندارد”، گفته است که “فیلتر جی‌میل به دلیل عدم رعایت قوانین کشورمان و حکم دادگاه قوه قضائیه است. هر زمانی تصمیم بگیرند جی‌میل رفع فیلتر می‌شود”.

وی اضافه کرده: “هنگامی که آنها مقررات کشورها را رعایت نکردند دادگاه حکم داد و ما هم آن را اجرا کردیم. هر هنگام که دادگاه حکم خود را عوض کند فیلتر هم از بین می‌رود”.

ماجرای فیلترشدن گوگل و سرویس پرطرفدار ایمیل آن، جی میل، از آن‌جا آغاز شد که عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه، اعلام کرد که این دو به دلیل “درخواست های مکرر مردمی” تا “اطلاع ثانوی” فیلتر خواهند بود.

باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه نوشته بود که “این اقدام برای آن صورت گرفته که سایت یوتیوب، متعلق به سایت گوگل با وجود گذشت ۱۳ روز از اعتراضات مسلمانان در سراسر جهان و درخواست آنها برای حذف فیلم موهن علیه پیامبر اعظم در روزهای گذشته” همچنان “سیاست آمریکایی خود در عدم برداشتن این فیلم” را ادامه می دهد.

این چندمین بار است که میان جمهوری اسلامی و شرکت گوگل اختلاف پیش می‌آید. پیش از این نیز و به دنبال عدم استفاده گوگل از کلمه “خلیج فارس” جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای به این شرکت، اخطار داده بود که در صورت عدم رعایت این مساله، از این شرکت شکایت خواهد کرد.

برخی از کارشناسان نیز از این اقدام به عنوان گام های نخست برای ملی کردن اینترنت نام می برند.سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در این زمینه نوشت: فیلترینگ ناگهانی گوگل و جی میل، با طرح شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترانت ملی مرتبط است که دولت اعلام کرده در همین روزها افتتاح خواهد شد.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات، پیش از این گفته بود که “با جداسازی شبکه اطلاعات داخلی از شبکه اینترنت جهانی قادر به مهار صد در صدی حملات سایبری خواهیم بود و دیگر بدافزاری وارد نخواهد شد. مگر برخی شیطنت‌ها که ممکن است از داخل کشور منشا بگیرند”.

سایت بازتاب امروز، در همین باره اقدام به انتشار نامه‌ای از فعالان اینترنتی اصول‌گرا کرده بود. آن‌ها در نامه خود نوشته‌اند: “ما با فیلتر شدن گوگل مخالف نیستیم؛ اما فیلتر شدن سایتی که بیش‌ترین بازدید را در ایران دارد و بسیاری از ارتباط‌ها با استفاده از امکانات آن سامان می‌پذیرد، نیاز به زمینه‌سازی دارد. بهتر است کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که ظاهرا دغدغه‌ی انقلاب و اسلام و مسلمین و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دارد، به جای فیلتر کردن آنی گوگل، کمک کند تا این زمینه‌ها آماده گردد. زمینه‌هایی هم‌چون ارائه‌ی سرویس‌های پست الکترونیک بومی که بتواند بار ارتباط‌ها را به خوبی بر دوش بکشد. امیدوارم که استدلال نشود که همه می‌توانند از ایمیل ملی استفاده کنند. پنبه‌ی غیرامن بودن پست الکترونیک ملی و امکانات ضعیف آن، پیش از این بارها و بارها توسط کارشناسان و متخصصان زده شده است. پیش‌نهاد می‌کنم اگر این مقاله‌ها و یادداشت‌ها را نخوانده‌اید، چند ساعت وقت‌تان را به جای فیلترکردن وبلاگ‌ها و سایت‌ها، مصروف خواندن این مطالب کنید تا درد مردم را درک کنید”.

در همین حال نیما راشدان،روزنامه نگار و از کارشناسان امنیت سایبری، در صفحه فیس بوک خود از روح الله مومن نسب و رسول جلیلی به عنوان “ اصلی ترین افراد تاثیر گذار” در فیلترینگ جی میل نام برده و آن‌ها را متهم کرده است که از این طریق مایلند کاربران را به استفاده از سیستم ایمیلی شرکت های خود رهنمون کنند و سود مالی به دست آورند. روح الله مومن نسب، مدیر واحد اینترنت مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد و رسول جلیلی از اعضای شورای عالی فضای مجازی است که اعضای آن توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می شوند.