فشار بر وکلای زن

نویسنده

» مقاله شیکاگو تریبون درباره بازداشت سه وکیل در ایران

رسانه های داخلی ایران  گزارش دادند، مقامات این کشور سه وکیل را که در حال بازگشت از خارج از کشور بودند، دستگیر کرده اند. به نظر می رسد این اقدام فصل تازه ای از سرکوب مخالفان و فعالان توسط مسؤولان، از زمان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری ایران در ژوئن سال گذشته باشد.

این خبر  روز یکشنبه در شش سایت خبری محافظه کار و سایت نزدیک به  اصلاح طلبان منتشر شد. تماس با مسؤولان برای تأیید خبر این دستگیری ها نیز تاکنون بدون نتیجه مانده است.

در این گزارش ها آمده است بازداشت شدگان به نام های مریم کیان ارثی، مریم کرباسی و سارا صباغیان روز شنبه و هنگام بازگشت از ترکیه دستگیر شده اند.

این سه وکیل در میان امضا کنندگان یک نامه سرگشاده در ماه سپتامبر بودند که در آن آزادی نسرین ستوده، وکیل برجسته حقوق بشر در ایران، مطالبه شده بود.

نسرین ستوده تا پیش ازدستگیری، وکالت چندین نفر از صد نفر فعال و چهره سیاسی بازداشت شده در فضای متعاقب انتخابات ژوئن 2009 ، به اتهام تحریک برای وقوع بی نظمی و اغتشاش را برعهده داشت. وی از  25 سپتامبر در اعتصاب غذا به سر می برد و اخیراً در اعتراض به نگهداری خود در سلول انفرادی، از نوشیدن مایعات نیز خودداری کرده است.

این سه وکیل همچنین از جمله امضا کنندگان بیانیه ماه آوریل بودند که در آن به پیش نویس لایحه دولت برای تسهیل چند همسرداری اعتراض شده بود. این پیش نویس همچنان در مرحله بازنگری توسط مجلس ایران قرار دارد.

صباغیان، یکی از سه وکیل دستگیر شده در روز شنبه، وکالت حسین رونقی را برعهده داشته است. وی یکی از وبلاگنویسان منتقد دولت است که مشغول سپری کردن حکم 15 سال زندان خود است. وی در قبال این حکم تقاضای تجدید نظر کرده است.

ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری که در آن محمود احمدی نژاد برای دومین بار سکان ریاست جمهوری را برعهده گرفت،  شمار زیادی از وکلا، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی را دستگیر کرد.

مخالفان می گویند احمدی نژاد با دست زدن به تقلب گسترده، خود را پیروز انتخابات نامید.

منبع: شیکاگو تریبون- 14 نوامبر