ماموران کتک خوردند کسی را هم نکشتند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادعاهای تازه فرمانده نیروی انتظامی

پس از گذشت بیش از یک سال از برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی با معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری و کشته شدن تعدادی از شهروندان، مقامات نظامی امنیتی همچنان هر گونه نقشی در این کشتارها را انکار می کنند. در تازه ترین نمونه، سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، اعلام کرده است که نیروهای پلیس، در جریان تظاهرات بعد از انتخابات، از سلاح گرم استفاده نکردند و هیچ‌کس به ضرب گلوله پلیس، کشته نشد.

احمدی مقدم، که با یکی از روزنامه های عربی مصاحبه کرده، علاوه بر انکار نقش پلیس در سرکوب معترضان بعد از انتخابات، تاکید می کند که نیروهای انتظامی  از خود خویشتنداری نشان می دادند و تحمل می کردند تا به مردم آسیبی نرسد یا آنها اذیت نشوند. این تاکید در شرایطی صورت می گیرد که برخی از نمایندگان مجلس، اخیرا از “افراط‌گری‌ها و رفتارهای ناشایست از طرف بخش امنیتی نیروی انتظامی” در جریان اعتراضات خیابانی سال گذشته انتقاد کرده و آن را نشانه ندیدن آموزش کافی ماموران تربیت شده این نهاد نظامی دانسته اند.

 

واکنش پلیس صحیح بود

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در تازه ترین اظهارات خود، همچنین اعتراضات سال گذشته را به مناطق شمالی تهران محدود کرد و گفت: “اتفاقات سال گذشته تنها در یک سوم تهران رخ داد و بقیه ایران خبری نبود.”

آنطور که سایت آفتاب، نزدیک به اصولگرایان منتشر کرده، احمدی مقدم، در مصاحبه با روزنامه الشرق چاپ دوحه در قطر، به سؤالاتی درباره رویارویی پلیس با حاضران در تظاهرات پس از انتخابات و نوع پوشش دختران در ایران و همچنین وضعیت موسیقی در کشور پاسخ گفته است.

فرمانده ناجا، در پاسخ به سئوال خبرنگار این روزنامه در مورد دخالت نیروی انتظامی در حوادث سال گذشته ایران، گفته است: “واکنش پلیس در برابر مخالفین در خیابان‌های تهران، مناسب و صحیح بود و هیچ اقدام خلاف قانونی از سوی ماموران پلیس رخ نداد. آنها از سلاح گرم استفاده نکردند و هیچ‌کس به ضرب گلوله پلیس، کشته نشد.”

او مدعی شده که نیروی انتظامی همزمان با طرفداران دولت نیز مقابله کرده و گفته است: “پلیس در تظاهرات‌های تهران تنها با یک طرف منازعه مقابله نکرد بلکه در آن واحد، با چند طرف مقابله می‌کرد. همزمان با ورود مخالفان احمدی‌نژاد به خیابان‌ها، حامیان وی نیز به خیابان‌ها آمدند و شمار آنها نیز زیاد بود.”

این اولین بار نیست که سردار احمدی مقدم و  دیگر فرماندهان نیروی انتظامی، نقش پلیس را در کشته شدن تظاهر کنندگان بعد از انتخابات و به ضرب گلوله رد می کند. پیشتر نیز فرمانده ناجا و جانشین وی نه تنها موضوع ندا آقا سلطان - که روز شنبه30 خرداد ماه 88 در محلهٔ امیر آباد تهران به ضرب گلوله کشته شد-  را انکار، بلکه بعدها به دفعات هر گونه نقش نیروی انتظامی در کشته شدن معترضین بعد از انتخابات را رد کردند.

احمدی مقدم بعد از حوادث خرداد ماه سال گذشته هم، با وجود اعلام اینکه در جریان اتفاقات رخ داده حدود بیست تن کشته و ۱۰۳۲ نفر دستگیر شده اند، قتل ندا آقا سلطان را نتیجه سناریویی از پیش تعیین شده دانست که به وسیله شخصی به اسم آرش حجازی اجرا شده است.

گذشته از ندا آقا سلطان، شمار دیگری از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ایران به ضرب گلوله کشته شدند که از جمله می توان به کشته شدن کیانوش آسا و سهراب اعرابی اشاره کرد.

کیانوش آسا در جریان تظاهرات روز دوشنبه 25 خرداد 88 در میدان آزادی تهران، ناپدید و روز ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ در سردخانهٔ پزشکی قانونی توسط خانواده‌اش شناسایی شد. به گفته خانواده، آسا در اثر اصابت دو گلوله کشته شده است. سهراب اعرابی نیز یکی دیگر از جانباختگان ناآرامی های پس از اعلام نتیجه انتخابات در ایران است که به ضرب گلوله از پای درآمد.

کشته شدگان بازداشت کهریزک نیز یکی دیگر از نمونه های بارز  عملکرد نیروی انتظامی بعد از انتخابات سال گذشته است. نام کهریزک با  کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند یکی از فرماندهان پیشین سپاه،  بر زبان‌ها افتاد. دو جوان دیگر به نام‌های امیرجوادی‌فر و محمد کامرانی نیز در همین‌جا کشته شدند. بعد از آن کمیته ویژه‌ای در مجلس مامور بررسی وضعیت زندانیان و بازداشتگاه‌ کهریزک و دیگر بازداشت گاه های نیروی انتظامی شد.این کمیته در گزارش خود که روز ۱۶ دیماه به مجلس ارائه شد، سعید مرتضوی را متهم ردیف اول پرونده کهریزک معرفی کرد. پیش از این، سازمان قضایی نیروهای مسلح، از ارسال پرونده بازداشتگاه کهریزک با صدور کیفرخواست علیه ۱۲ متهم به دادگاه خبر داده بود که 11 نفر آنها از ماموران نیروی انتظامی بودند. پیشتر نیز روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۹ تیر با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که دادگاه نظامی این ماموران را مسئول قتل امیر جوادی فر، محسن روح الامینی و محمد کامرانی شناخته و آنها را علاوه بر “قصاص نفس”، به تحمل حبس، انفصال موقت از خدمت، پرداخت جزای نقدی، تحمل شلاق تعزیری و پرداخت دیه هم محکوم کرده است.

احمدی مقدم در شرایطی به انکار نقش نیروی انتظامی در کشته شدن معترضان به انتخابات پرداخته که پیشتر تنها خود و جانشینش را از مسئولیت حوادث کهریزک تبرئه کرده بود نه کلیه پرسنل نیروی انتظامی را. او در مصاحبه با “خلیج فارس” در استان بوشهر، گفته بود: “بنده به عنوان مسئول ارشد پلیس و یا جانشین من (سردار رادان) در این پرونده متهم نیست و دلیلی هم ندارد، ابعاد مساله معلوم است، گزارش مجلس هم داده شد یک تخلفی بوده درسطح یک واحد صورت گرفته است.”

این در حالیست که محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس، در مهر ماه جاری، با انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی در قبال اعتراضات خیابانی سال گذشته، تاکید کرده بود: “شاهد برخی افراط‌ گری‌ها و رفتارهای ناشایست از طرف بخش امنیتی نیروی انتظامی بودیم که نشان داد برخی از مامورینی که نیروی انتظامی تربیت کرده توان کافی ندارند یا آموزش کافی ندیده‌اند.”

 

بیا ایران ببین دختران جین می پوشند یا نه!

فرمانده ناجا اما در ادامه مصاحبه اخیر خود با نشریه “الشرق”، یک بار دیگر با برشمردن ویژگی های  نیروهای پلیس، آنها را به عنوان قربانیان حوادث سال گذشته جلوه داده است.

او به خبرنگار این روزنامه عربی گفته است: “شما در اینترنت و یوتیوپ فیلم هایی از کتک خوردن نیروهای پلیس توسط شرکت کنندگان در تظاهرات را دیده اید. این نتیجه ضعف پلیس نبود بلکه آنها از خود خویشتنداری نشان می دادند و تحمل می کردند تا به مردم آسیبی نرسد یا آنها اذیت نشوند.”

احمدی مقدم، در پاسخ به این سئوال که “اگر از پلیس ایران سخن بگوییم درگیری با شرکت کنندگان در تظاهرات و مخالفان به ذهن خطور می کند، شما چگونه میان حق بیان نظرات و اخلال در امنیت فرق قائل می شوید؟” نیز گفته است: “آزادی ها در چارچوب نظام تعریف می شود. دولت دارای سعه صدر و تحمل بسیاری در این زمینه است اما اگر گروهی بخواهد قانون را نقض کند و در خیابان ها تظاهرات کند هیچ دولتی نمی تواند این موضوع را بپذیرد.”

فرمانده ناجا، در ادامه این مصاحبه که خلاصه ای از آن روز گذشته بر خروجی سایت آفتاب قرار گرفت، با تاکید بر اینکه “اتفاقات سال گذشته تنها در یک سوم تهران رخ داد و بقیه ایران خبری نبود”، گفته است: “ساکنان مناطق شمالی تهران از کاندیدای معینی حمایت می کردند؛ هنگامی که کاندیدای آنها اکثریت آرا را به دست نیاورد مدعی بروز تقلب در انتخابات شدند و کردند آنچه را که می خواستند انجام دهند. این در حالی است که شیوه قانونی برای اعلام اعتراض وجود دارد ولی آنها از این شیوه استفاده نکردند.”

انتخابات سال گذشته و نقش نیروی انتظامی اما تنها محور مصاحبه این روزنامه عربی با احمدی مقدم نبود. خبرنگار این روزنامه او را در برابر پرسش هایی در مورد وضعیت موسیقی جوانان و نحوه پوشش زنان در ایران نیز قرار داده است.

فرمانده ناجااز جمله گفته: “ما با موسیقی مخالف نیستیم اما محفل های شبانه موسیقی برگزار می شود که در آنها مصرف مواد مخدر و قرص‌های روان گردان و فساد اخلاقی روی می‌دهد و قانون برگرفته شده از شریعت اسلامی نقض می‌شود. ما تلاش می‌کنیم قانون را اجرا کنیم. کنسرت‌ها و نشست‌های موسیقی در ایران برگزار می شود. ایران، هنر را تشویق می‌کند و مخالفتی با آن ندارد اما فساد اخلاقی یا مشروبات الکلی را تایید نمی‌کند”.

وی در پاسخ به سئوالی درباره “برخورد با پوشیدن لباس جین توسط دختران در ایران” نیز خطاب به خبرنگار قطری گفته است: “بیا ایران تا ببینی! براساس قانون، همه می‌بایست به ضوابط شرع اسلامی ملتزم باشند. دختران می‌توانند هر آنچه را که دوست دارند بپوشند به شرط اینکه لباس‌شان مخالفتی با شرع اسلامی نداشته باشد”.