حامیان احمدی نژاد از وی اعلام برائت می کنند

نویسنده
نازنین کامدار

» لاریجانی: اختلاس کنندگان "دون پایه" نبودند

همزمان با درخواست محافظه کاران منتقد احمدی نژاد از وی برای استعفاء به دلیل دست داشتن نزدیکانش در اختلاس سه هزار میلیاردی، اعلام برائت از او از سوی هواداران پیشین اش که خود را “سوم تیری ها” لقب داده اند آغاز شد. این تحولات در درون دایره راستگرایانی که خود را اصولگرا می نامند در حالیست که علی لاریجانی، رئیس مجلس و از محافظه کاران مخالف احمدی نژاد، از وجود “دانه درشت ها” در این اختلاس سخن گفته است.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه “مطرح شدن ماجرای اختلاس ربطی به انتخابات ندارد”، به طور تلویحی  گمانه زنی ها درباره پروژه حذف “|جریان انحرافی” به بهانه افشای این اختلاس را رد کرده است.

بعد از افشای خبر اختلاس سه میلیاردی، سایت های حکومتی روزانه بخش عمده ای از اخبار و تحلیل های خود را به این موضوع اختصاص می دهند؛چهره های جریان محافظه کار نیزهر بار واکنش تند تری نسبت به این موضوع نشان دهند تا جایی که پس از توکلی که خواستار استعفای احمدی نژاد شده بود، علی لاریجانی هم از “نبودن دون پایه ها” در این اختلاس سخن گفت. هفته نامه راستگرای 9 دی هم که به تازگی رفع توقیف موقت شده و به حمید رسائی، نماینده ای که تا چند ماه قبل به “وکیل الدوله” شهرت داشت، تعلق دارد، از جریان “سوم تیری ها” سخن گفت و فرق آنها را با هواداران احمدی نژاد “دست نداشتن در اختلاس” اعلام کرد.

در روزی که محمود احمدی نژاد مطابق هر سال به همراه اسفندیار رحیم مشائی و حمید بقایی عازم نیویورک شد، علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس کنفرانس خبری تشکیل داد تا به نزدیکان وی حمله کند.

بنا به گزارش فارس، لاریجانی گفته است: “در جلسه روز یکشنبه  مجلس سعی داشتیم تاابعاد موضوع را بیابیم اما تازه متوجه شدیم این فساد ابعاد گوناگونی دارد و باید به آن رسیدگی شود. نمایندگان مجلس نیز در این زمینه اقدام خواهند کرد و از هر گونه رسیدگی و برخورد با متخلفین حمایت می‌کنند.همچنین نباید به این موضوع قبیله‌ای نگاه کرد و باید آن را یک پروژه ملی دید و سعی کرد تا ریشه فساد خشک شود. این پرونده قابل اغماض نیست. بررسی‌های اولیه مجلس نشان‌دهنده این نیست که عوامل اختلاس دون‌پایه بودند بلکه دست‌هایی در کار بوده است”.

او افزوده است: “این برداشت که برخی مطرح می‌کنند که اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی برای بیرون راندن رقیب از صحنه انتخابات است را قبول ندارم و معلوم نیست که نفعش به سوی چه کسی می‌رود اما آن چیز که باید بر آن تاکید شود، این است که فساد بزرگی رخ داده و باید رسیدگی شود. در این زمینه باید به تخلف هر فردی که در این اختلاس دخالتی داشته رسیدگی شود و کسی نباید به دنبال فرافکنی در موضوع باشد”.

بنا به گزارش سایت آفتاب، برخی از نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت نیز انتقادات تندی را در این زمینه  از دولت کرده اند.

به نوشته آفتاب، محمدرضا خباز دیروزدر باره این اختلاس و نسبت آن با دولت گفته است: “آقای احمدی‌نژاد و مسئولین دولت‌های ایشان ادعا دارند که پاک‌ترین دولت‌های تاریخ هستند و من می‌خواهم این سئوال را مطرح کنم که اگر با این اختلاسی که صورت گرفته این دولت پاک‌ترین دولت است، پس دولت نا‌پاک را چگونه می‌توان شناخت؟ در طول چهار دوره‌ای که در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور دارم تا کنون شاهد اختلاسی بزرگ‌تر از مبلغ ۱۲۳ میلیارد تومان نبوده‌ام و مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان اختلاس برای ما هم بسیار شوک آور و باور نکردنی است و رخ دادن چنین اختلاسی ریشه در ضعف ما در نظارت دارد.”

خباز افزوده است: “حتی گفته می‌شود مبلغی در حدود هزار تا دو هزار میلیارد تومان آن هم از کشور خارج شده است که این مسأله عمق فاجعه را نشان می‌دهد چرا که کل بودجه عمرانی کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است”.

محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت هم به ایلنا گفته است: “موارد مشابهی نظیر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی وجود دارد، ولی چون گفته‌اند سخنی نگوییم از بیان آنها صرف‌نظر می‌کنم. شبیه به تخلف سه هزار میلیارد تومانی باز هم وجود دارد، اما عزمی برای رسیدگی به آنها وجود ندارد. ببینید وقتی می‌گویم مجلس کارکردش را از دست داده است به همین دلیل است.به عنوان نمونه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موضوع توزیع سهام عدالت را مطرح کردیم ولی تا تیرماه سال جاری در مجلس تصویب نشد. از این مجلس چه انتظاری می‌توان داشت. یا دستگاه قضایی اگر کارکرد طبیعی‌اش را داشت، بسیاری از تخلفات اتفاق نمی‌افتاد، پس تخلف بزرگ اخیر را باید معلول دانست و به علت‌های آن توجه کرد. نقش افکار عمومی در اطلاع‌رسانی درباره ابعاد اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نظام بانکی مهم است”.

به دنبال افزایش شدت حملات جناح های سیاسی به محمود احمدی نژاد، برخی از حامیان وی از جمله حمید رسایی که در فراکسیون “خدمت” به همراه روح الله حسینیان، کوثری، کوچک زاده و برخی دیگر از چهره های افراطی عضویت داشت در واپسین شماره نشریه خود از اعلام برائت جریان موسوم به “سوم تیری ها” از احمدی نژاد سخن بگوید.

بنا به نوشته رجانیوز هفته نامه “9 دی” در گزارشی با عنوان “ عاقبت پس‌زدن سوم‌تیری‌ها و مهره‌چینی جریان‌انحرافی در فساد بزرگ” نوشته است: “آن جریان فکری که با رویکرد تقابل با هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد را در سال 84 رئیس جمهور کرد، هیچ نقشی در تخلفات اقتصادی همچون اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی فعلی ندارد، بلکه اکنون جریانی بر دولت حاکم است که از آبشخور فکری یکسانی با جریان حاکم بر دولت کارگزاران،  برخوردار است و این جریان در تلاش مشترک با جریان فتنه در صدد متهم کردن کل جریان اصولگرایی است”.

نویسنده هفته نامه رسایی افزوده است: “تغییر محسوس رویکرد دولت در سیاست های اقتصادی، چیره شدن سیاست های اشرافی گری بر سیاست های ساده زیستی در دولت، قدرت گرفتن عناصر قدرت طلب و مال اندوز، بیرون راندن نیروهای متدین و مذهبی از مناصب حساس، سیاست مسامحه گرانه در قبال حرکات و رویکردهای مال اندوزانه بعضی اطرافیان، اختصاصی سازی های شرکت های دولتی، خرج کردن کل دولت به پای عناصر قدرت طلب و مال اندوز در برابر پیگیری های نهادهای قضایی و نظارتی به عنوان برخی از شباهت های دولت کنونی احمدی نژاد با دولت هاشمی  قابل اشاره است”.