نگرانی از ائتلاف لاریجانی و روحانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در پی سخنان اخیر رؤسای دولت و مجلس مطرح شد:

سخنان انتخاباتی حسن روحانی و علی لاریجانی در هفته جاری و برخی اظهارنظرهای مقام‌های دولتی، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده؛ اصول‌گرایانی که از سویی منتقد مطرح شدن مجدد بحث‌هایی چون سلامت انتخابات هستند و ازسوی دیگر نسبت به فعالیت‌های انتخاباتی دولت یازدهم هشدار می‌دهند.

اما نه تنها اصول‌گرایان، بلکه بخشی از اصلاح‌طلبان نیز به برخی فعالیت‌های دولت انتقاد دارند. تسنیم - خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران - به نقل از محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نوشت که اصلاح‌طلبان نیز نسبت به برخی فعالیت‌های دولت نقد دارند: “در خصوص ابلاغیه‌های آقای نوبخت اگر وی ابلاغ‌ها را به عنوان شورای برنامه‌ریزی استان داده است باید گفت استان‌ها شورای برنامه‌ریزی دارند که زیر نظر استاندار است و باید فقط کار اجرایی تحت نظر استانداران انجام دهند و آقای نوبخت نمی‌تواند در کنار شورای برنامه‌ریزی استان که قانون رسمی است، شورای دیگری ایجاد کند. ولی اگر به عنوان معاون رئیس جمهور ابلاغ دهد و بگوید آنها می‌خواهند کار تبلیغاتی انتخاباتی کنند، خلاف قانون است و اگر دولت این کار را انجام دهد ما اعتراض خواهیم کرد”.
هم‌زمان قاسم جعفری، نماینده مجلس، نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس خبر داده که چهل مسوول کشوری که “به منظور بررسی و نظارت بر اجرای قوانین به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف رفتند”، مشغول برگزاری “جلسات انتخاباتی” و “ساماندهی انتخاباتی” هستند.
این سخنان در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی در سخن‌رانی چند روز پیش خود در جمع فرمانداران، علاوه بر بحث سلامت انتخابات و شفافیت این روند، درباره دخالت نهادهای مختلف در انتخابات هشدار داده بود. او گفته بود که درانتخابات پیش‌روی مجلس، دولت به این شکل که “حامی جمع خاصی” شود، وارد نخواهد شد چرا که “حزبی و جناحی” نیست.
با این حال به گفته روحانی این مساله بدان معنا نیست که “شبه‌دولتی‌ها یا شبه‌دولت‌ها” یا “قوای” دیگر وارد انتخابات شوند. او علاوه بر دولت، به برخی نهادهای دیگر نیز اشاره کرده بود: “مبادا در شهرستانی به سمع و گوش کسی این حرف برسد که دولت طرفدار این و آن است، سپاه طرفدار این و آن است، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار طرفدار جناحی هستند، دفتر امام جمعه حامی جناحی است که اگر این‌گونه باشد سم برای انتخابات درست کرده‌ایم”.
پیش از این وب‌سایت پارس‌نیوز، نزدیک به اصول‌گرایان، در گزارشی نوشته بود نزدیکان دولت روحانی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. به نوشته پارس‌نیوز “تجربه تلخ وقایع قبل و بعد از انتخابات سال ۸۸ نشان می‌دهد که افراد و جریان‌های سیاسی نباید ورود زودهنگام به موضوع انتخابات را در دستور کار قرار دهند و این هشدار به مراتب برای مسئولان دولتی که خود مجری انتخابات بوده و اولویت آنها رسیدگی به مشکلات کشور و جامعه بوده، شدیدتر است. بنابراین انتظار این است که دولتمردان به جای پرداختن به موضوعات فرعی نظیر اهداف حزبی و جناحی روی دغدغه‌های مردم متمرکز شده و توقعات عمومی را برآورده کنند”.
روحانی همچنین گفته بود: “ان‌شاالله یک انتخابات شفاف، سالم، رقابتی و مایه آبروی نظام برگزار شود وهمان‌گونه که رهبری فرمودند این صندوق‌ها را حق‌الناس و امانت بدانیم که متوجه باشیم روزی پاسخ این اعمال‌مان را در دنیا وآخرت می‌دهیم و انشاءالله امانتدار خوبی باشیم”.
این سخنان روحانی البته انتقادهای مختلفی را باعث شد. از آن جمله روزنامه کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری - نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان - نوشت: “رئیس‌جمهور محترم در سخنان دیروز خود به انتخابات اشاره کرده و تاکید می‌کند «انتخابات غیر‌آزاد معنی ندارد… اگر انتخابات به معنی واقعی بود می‌توانیم همه در آن رقابت سالم داشته باشیم». ممکن است بفرمایند مگر غیر از این است که باید انتخابات آزاد داشته باشیم که باید گفت؛ حضرتعالی یک روحانی سیاستمدار و حقوقدان هستید و به یقین می‌دانید که «اصرار بر یک امر بدیهی به مفهوم و معنای تردید در آن است». جناب روحانی آیا اگر گفته شود «آراء انتخاباتی رئیس‌جمهور یازدهم باید به دقت شمرده شود» این اظهارنظر به مفهوم آن نیست که صحت شمارش آراء جنابعالی مورد تردید است”؟
هم‌زمان با روحانی،‌علی لاریجانی رئیس مجلس نهم نیز سخنان مشابهی درباره انتخابات مطرح کرد. او از تهدیدکاندیداها به ردصلاحیت انتقاد کرد و خواستار برگزاری شفاف و سالم انتخابات شد: “هر چه صندوق های رای به جای کدربودن، شفاف تر باشد، مردم بیشتر اعتماد می کنند و رأی ریخته شده در صندوق ها را می بینند”.
سخنان لاریجانی هم با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. جهان‌نیوز - وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی ـ- سخنان لاریجانی را “تکرار اظهارات” روحانی توصیف کرد و خطاب به رییس مجلس نوشت: “این اظهارات اکنون شائبه ائتلاف سیاسی میان آقایان روحانی و لاریجانی را تقویت کرده است. موضوعی که نگرانی جدا شدن چهره ای اصولگرا از جریان اصولگرایی راتقویت کرده است. سوابق سیاسی علی لاریجانی نشان می دهد که او کمترین وجه مشترکی با جریاناتی نظیر کارگزاران نداردو ائتلاف احتمالی او با نماینده سیاسی حزب کارگزاران که اکنون در جایگاه ریاست جمهوری قرار گرفته است شاید برای کوتاه مدت ثمراتی محتمل برای وی و همراهانش به همراه داشته باشد اما در بلند مدت امکان همراهی با این جریان سیاسی را نداشته و نتیجه ای جز جدایی و پیوستن مجدد به اردوگاه اصولگرایی به دنبال نخواهد داشت”.