نگرانی از به خطر افتادن امنیت جانی احمد زیدآبادی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» روزنامه نگار سرشناس در تبعید هم تهدید شد

“یعنی به غیر از زندان و تبعید، امنیت جانی هم نباید داشته باشیم”؟ این جمله ای است که مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی درواکنش به نامه تهدیدآمیزی که با عنوان نامه سرگشاده یک جوان گنابادی به احمد زیدآبادی منتشر شده، در فیسبوک شخصی اش نوشته است. هرچند او به دلایل امنیتی مصاحبه نمی کند اما یکی از نزدیکان احمد زیدآبادی در مصاحبه با روز می گوید که خانواده و نزدیکان این روزنامه نگار به شدت نگران امنیت جانی او در تبعید هستند.

به گفته او تاکنون هرچند به طور شفاهی و در پاسخ به درخواست احمد زیدآبادی و خانواده اش مبنی بر اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده او پاسخ مثبت داده اند اما کتبا به دادستانی گناباد هم تاکنون ۵ سال تبعید را ابلاغ کرده اند و خانواده امیدوار هستند قول شفاهی مسولان دادستانی تهران به صورت کتبی ابلاغ و اجرا شود.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار، استاد علوم سیاسی دانشگاه و دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ بازداشت شد. او بیش از ۱۴۱ روز در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ زندانی بود و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین و از آنجا به زندان رجایی شهر منتقل شد. سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث به صورت کتبی و شفاهی محکوم شد؛ حکمی که از سوی دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد.

حبس شش ساله این روزنامه نگار سرشناس روز پنج شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه در حالی پایان یافت که او به جای آزادی مستقیم از زندان به تبعید فرستاده شد. گناباد، شهری در خراسان که قرار است به مدت ۵ سال میزبان او باشد. آن هم درشرایطی که براساس قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت ۹۲، حکم تبعید و محرومیت که جزو مجازات های تکمیلی محسوب می شوند نمی تواند بیش از دو سال باشد.

احمد زیدآبادی تقاضای اعاده دادرسی و اعمال قانون مجازات اسلامی جدید را داده است. یکی از نزدیکان او به روز می گوید که تاکنون به صورت رسمی ۵ سال تبعید به دادستانی گناباد ابلاغ شده و هنوز رسما تغییری در حکم و وضعیت آقای زیدآبادی صورت نگرفته هرچند مسولان دادستانی در تران به صورت شفاهی به خانواده این روزنامه نگار گفته اند که قرار است قانوئن مجازات اسلامی جدید در حکم و پرونده او اعمال شود.

او توضیح می دهد: قبلا در پی گیری ها گفته می شد که این قانون مصوب نشده اما حالا شفاها گفته اند که براساس این قانون حکم تبعید شده ۲ سال ولی تا وقتی که کتبا این مساله را ابلاغ نکنند نمی توانیم به روشنی در این مورد حرفی بزنیم. به خصوص این که تاکنون درباره زندانیان سیاسی این قانون اجرا نشده که اگر می شد خیلی از زندانیان فعلی پیش از این ها می بایست آزاد می شدند به هر حال گفته اند درباره محرومیت و تبعید ظاهرا می خواهند اجرا کنند و ما امیدوار هستیم که قانون اجرا شود.

این اما تنها دغدغه این روزهای خانواده و نزدیکان و دوستان احمد زیدآبادی نیست. استاتوس فیس بوکی همسرش نشان از نگرانی عمیق تری دارد نگرانی از امنیت جانی روزنامه نگار تبعید شده. او نوشته است “یعنی به غیر از زندان و تبعید، امنیت جانی هم نباید داشته باشیم”؟

یکی از نزدیکان احمد زیدآبادی می گوید: همه خیلی نگران شده ایم از همسر و فرزندان تا خانواده اقای زیدآبادی. مصر هستیم که حتی یک روز هم دیگر نمی توان آقای زیدآبادی را در تبعید تنها گزاشت وقتی طرف تهدید می کند که منتظر قانون نمی مانم و… خیلی خطرناک است و هر اتفاقی ممکن است بیفتد و ما واقعا نمی دانیم چه باید کرد.

او می گوید که احمد زیدآبادی در گناباد خانه گرفته ومردم هم به او لطف دارند اما تهدیدهایی از جنس تهدیدی که منتشر شده همه را نگران کرده است.

فردی که خود را سعید مقدم معرفی می کند با انتشار نامه سرگشاده ای با عنوان نامه سرگشاده یک جوان گنابادی به احمد زیدآبادی، او را تهدید کرده است که “جوانان انقلابی در گناباد یک لحظه تحمل فعالیت های پنهانی شما را نخواهند کرد و شاید کابوس شب های شش سال زندانت، به خواب آرامت در گناباد دوباره برگردد”.

او با اشاره به سابقه زندان احمد زیدآیادی در سال ۷۹ و سپس ۸۸ و همچنین حکم تبعید و محرومیت این روزنامه نگار خطاب به او نوشته است: آقای زیدآبادی گیریم شما هنوز در راه باطل و ننگ آور خود هنوز استوار و پایداری، باش و بمان، اما بدان گناباد شهری نیست که خیانت های تو را نسبت به نظام اسلامی تحمل کند.

این فرد در این نامه که ابتدا در سایت گناباد شورا منتشر و سپس در سایت ندای گناباد بازنشر شده خطاب به احمد زیدآبادی نوشته است: شما مطمئن باش که نیروهای انقلاب در گناباد اگر احساس کنند که کوچکترین خبطی از جانب شما صورت گرفته است، منتظر اقدامات قانونی دستگاه های امنیتی و قانونی نخواهند ماند.درست است که همه چیز در قالب قانون تعریف می شود و چارچوب خودش را می طلبد، اما بدان در شهر کوچکی مثل گناباد، قدرت جولان دادن شما شیفتگان آمریکا، اسرائیل، انگلیس فراهم نخواهد شد.دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نیز باید مانند همیشه هوشیار باشند که آفتی که در گناباد به مدت پنج سال کاشته خواهد شد، این آفت ذره ای به بدنه نظام عزیز اسلامی ضربه نزند.هرچند که شما آقای زیدآبادی با همه اربابان خود یعنی مثلث شوم آمریکا، اسرائیل، انگلیس هم وارد شوید که سی و شش سال است وارد شده اید، نخواهید توانست این درخت تنومند و استوار را ذره ای، برگی از آن را برای خود به یغما ببرید.