مرخصی تنها برای واجدین شرایط

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» وضعیت زندانیان سیاسی در ماه رمضان

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از اعطای مرخصی فوق العاده به زندانیان واجد شرایط در ماه رمضان خبر داد و گفت این مرخصی با استفاده از اختیارات رییس قوه قضاییه به زندانیان داده می‌شود. او همزمان از برگزاری ۲۰۰ هزار جلسه ختم قرآن در زندانهای کشور خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی در حالی از اعطای مرخصی به واجدین شرایط خبر داده که علاوه بر وضعیت نامناسب کل زندانهای کشور، که با انتقاد مقامات حکومتی هم روبروست، شماری از زندانیان عقیدتی و سیاسی با وجود برخورداری از شرایط قانونی مرخصی، همچنان در زندان به سر می‌برند.

طی ماه‌های گذشته شماری از زندانیان برای برخورداری از حق مرخصی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

 

تعداد مشخص نیست

رییس سازمان زندان‌ها، روز دوشنبه، ۹ مرداد ماه، در جمع خبرنگاران گفت: “حدود دو روز گذشته پیشنهادی شفاهی در رابطه با اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط به آیت الله لاریجانی رییس قوه قضاییه ارایه شد که مورد موافقت وی قرار گرفت.”

به گفته این مقام قضایی مقرر شده تا پایان هفته جاری پیشنهادی کتبی در این مورد به رئیس قوه قضاییه ارایه شود تا “زندانیان واجد شرایط بتوانند از شب‌های احیا تا پایان عید سعید فطر” خارج از زندان در کنار خانواده‌های خود باشند.

او در مورد این شرایط توضیحی نداده، اما درباره اینکه چه تعداد زندانی، مشمول مرخصی فوق العاده ماه رمضان می‌شوند، گفته است: “این مساله بستگی به شرایط اعطای مرخصی دارد و تا موقعی که به تصویب نهایی رییس قوه قضاییه نرسد نمی‌توان آمار دقیقی در این رابطه ارایه کرد”.

بر اساس اصلاحیه آئین نامه سازمان زندان‌ها که در سال ۸۹ به تصویب رئیس قوه قضائیه نیز رسیده است محکومین به حبس تا ۱۵ سال برای استفاده از حق مرخصی باید حداقل ‌یک ‌ششم‌ از مدت حبس و محکومین بیش از ۱۵ سال و حبس ابد حداقل سه سال از مدت محکومیت خود را سپری کرده باشند؛قانونی که شامل حال بسیاری از زندانیان می شودولی اجرایی نشده است.

همچنین مقررات مربوط به سازمان زندان‏های کشور، در بندهای مربوط به مرخصی استعلاجی مقامات زندان‏‌ها را موظف می‌دارد که در موارد ضروری محکوم بیمار را به بیمارستانی خارج از زندان انتقال دهند؛قانون دیگری که در مورد تعداد زیادی از زندانیان نادیده گرفته می شود. به همین دلیل سایت کلمه، در واکنش به اعلام رئیس سازمان زندان‌ها، از ابوالفضل قدیانی، نرگس محمدی، مهدی محمودیان، بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، محمد صدیق کبودوند، فریبرز رییس دانا، محمد سیف‌زاده، حامد روحی‌نژاد، انور حسین پناهی، حشمت الله طبرزدی، کبری بنازاده امیرخیزی و زینب جلالیان به عنوان زندانیان بیماری نامبرده که تاکنون از مرخصی استعلاجی محروم بوده‌اند.

در همین راستا ماه گذشته، محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر زندانی در اعتراض به محرومیت از حق مرخصی، بیش از ۵۰ روز دست به اعتصاب غذا زد.

 سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر بار‌ها نسبت به محرومیت برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی از مرخصی در ایران اعتراض کرده‌اند.

جمهوری اسلامی به این واکنش‌ها پاسخ روشنی نداده است،‌ اما کمتر از یک ماه پیش غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها گفت که در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد و شرایط اعطای مرخصی به “زندانیان امنیتی” نیز مستقیما از سوی دادستان تعیین می‌شود و حتی قاضی زندان هم چنین اجازه‌ای ندارد.

 

 ۱۷ ایستگاه تا تهران

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش دیگری از اظهاراتش که در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، به تشریح وضعیت زندان‌های کشور در ماه رمضان پرداخته است.

او با بیان اینکه برای “لیالی قدر” برنامه‌های ویژه‌ای در داخل زندان‌ها در نظر گرفته شده است گفته: “در زندان‌ها ساعت خاموشی ۲۱ است اما در شب‌های قدر در داخل زندان‌ها برنامه‌های ویژه این شب‌ها برگزار خواهد شد.”

غلامحسین اسماعیلی گفته است در این ایام پیش بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار جلسه ختم قرآن در داخل زندان‌های کشور برگزار شود.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه درباره نصب دستگاه‌های بادی اسکنر در ورودی زندان‌ها به منظور جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل زندان‌ها هم خبر داده: “هم اکنون تنها در هفت زندان بزرگ کشور دستگاه‌های پیشرفته بادی اسکنر نصب شده که کارایی و اثر بخشی بسیار خوبی نیز داشته است”.

او بدون اشاره به تحریم های بین المللی علیه ایران گفته است که برای ورود دستگاه‌های کنترل مواد مخدر با “محدودیت” روبرو هستند.

اسماعیلی در تشریح این وضعیت افزوده است: “در واردات پنج دستگاه بادی اسکنر اخیر، ۱۷ ایستگاه مختلف طی شد تا توانستیم این دستگاه‌ها را وارد کشور کنیم و به رغم اینکه این دستگاه در جهت تامین امنیت و سلامت زندانیان بکار می‌روند و کاربردهای امنیتی و انتظامی ندارد اما متاسفانه کشورهایی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند برای این قبیل موارد نیز محدودیت ایجاد می‌کنند.”

پدیده افزایش مبادله و مصرف مواد مخدر در زندان‌ها، از جمله موضوعاتی است که مورد انتقاد شماری از مسئولان قضایی کشور قرار گرفته است.

در آبان ماه گذشته رئیس سازمان بازرسی کل کشور از نبود مکان کافی برای نگهداری زندانیان، وضعیت نامناسب زندان‌ها و ورود مواد مخدر انتقاد و بر ضرورت ایجاد تغییر اساسی در وضعیت زندانهای کشور تاکید کرده بود

ایران از نظر تعداد زندانیان، در فهرست ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد.