نارضایتی در ماه رمضان

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز از فشار اقتصادی بر مردم ایران

رامین مستقیم و الکساندرا ساندلز

گروهی از مردان و زنان روز یکشنبه در نزدیک ساختمان مجلس ایران گرد آمدند تا به آنچه بی عدالتی می نامیدند اعتراض کنند.

گروه مردها، که اغلب میانسال بودند و در مخابرات استان های دیگر کار می کردند گفتند چندین ماه دستمزد طلب دارند و شاهد کاهش مزایای سالانه خود بوده اند.

گروه زنان، که اغلب با روسری سیاه خود را پوشانده بودند گفتند که پنج روز است که به این محل می آیند تا به حذف کلاس های ماقبل دبستان و کاهش تعداد کلاس های مدارس به دلیل کاهش بودجه آموزش و پرورش اعتراض کنند.

یکی از معلمان، که بسیاری از آنان شب را در حرم آیت الله خمینی سر کرده بودند، گفت: “وزارت آموزش و پرورش می گوید نیازی به ما ندارد”.

در بحبوحه افزایش شدید قیمت ها، هوای گرم و طاقت فرسا و گسترش تنش های بین المللی، نارضایتی در ماه رمضان در جمهوری اسلامی گسترش یافته است.

اعتراضات در این زمینه محدود و کنترل شده بوده است و شباهتی به اعتراضات پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ ندارد. لیکن چنین حرکاتی در کشوری که دولت آن تصویری حاکی از غنائت و مبارزه با جهان خارج ارائه می‌دهد، اهمیت دارد.

افزایش شدید قیمت کالا‌ها، که به احتمال زیاد تا حدی به دلیل تحریم‌های بین المللی است که بر سر برنامه بحث انگیز هسته‌ای ایران اعمال شده است، عملا مقاومت و طاقت مردم را به آزمایش گذاشته است. شکایت‌های مردم در ایستگاه‌های اتوبوس و کافه‌ها به گوش می‌رسد. میوه فروشی در شمال تهران گفت، قیمت انجیر و خرما، که در ماه رمضان برای افطاری مصرف زیادی دارد، تنها ظرف چند روز ۲۰ درصد گران شده است.

شاید هیچ موردی گویاتر از افزایش قیمت مرغ نباشد که تا مدتی قبل خوراکی نسبتا مناسب برای ماه رمضان به حساب می آمد. قیمت مرغ در دو ماه گذشته بیش از دو برابر شده است که این خشم مصرف کنندگان را به دنبال داشته است.

ساکنان شهر نیشابور، در شمال شرقی ایران، در حرکتی غیر معمول به خیابان ها آمدند و علیه قیمت مرغ دست به اعتراض زدند.

در فیلم های غیر رسمی از این اعتراض درگیری فردی با افسران پلیس امنیتی مشاهده می شود. افراد پلیس سعی داشتند جمعیت را قانع کند که فردی “خواهد آمد و توضیح” خواهد داد.

معترضین با رد این سخنان به سر دادن شعار های ضد دولتی مشغول شدند. آنها می گفتند: “مرگ بر غارتگران خزانه مردم.”

این شعار نشان دهنده این اعتقاد عمومی است که پول خزانه مردم یا بیت المال به جیب بوروکرات ها و سیاستمداران می رود و به مردم سودی نمی رسد.

دولت اکنون در تکاپوست تا با خشم ناشی از افزایش هزینه های زندگی مقابله کند. به مطبوعات توصیه شده است از افزایش قیمت ها صحبت نکنند.

برنامه های تلویزیونی خاصی برای تشویق مردم به مصرف کمتر تهیه شده است.

دولت همچنین به افزایش واردات مرغ از خارج پرداخته است. قیمت مرغ وارداتی از ترکیه و برزیل معادل 90 سنت در هر پوند تمام می شود که نصف قیمت مرغ محلی است.

یکی از آیت الله های سرشناس هفته گذشته از مردم خواست مرغ نخورند. وی اشاره کرد که کشور در حال جنگ اقتصادی با غرب است.

زندگی در ماه رمضان سراسر کمبود هم نیست.

پلیس اخلاقی ایران که مسئول سرکوب اشخاصی است که لباس های غیر اسلامی می پوشند، امسال حضور چشمگیری ندارد. برخی از مردم آن را پدیده ای موقت ارزیابی می کنند.

بسیاری از مردم پس از افطار در پای تلویزیون به تماشای سریال های ماه رمضان می پردازند.

پس از غروب آفتاب هم بسیاری در خیابان ها به شادی و تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه ها مشغول هستند. لیکن این موضوع به سادگی به دست نیامده است.

روحانیون مومن گفتند رمضان زمان دعا است نه بازی ومسابقات جام فوتبال نباید انجام شود. ولی بعد از بحث های فراوان، مسابقات بالاخره بر گزار شد.

بسیاری از مردم هم برای فرار از گرمای هوا به استان های شمالی کشور پناه می برند و از مناظر زیبا و دریای خزر لذت می برند.

در اینجا هم مرد میانسالی که قصد داشت همراه با پدر خود در دریا آب تنی کند، با هشدار پلیس موتور سوار روبرو شد. آبتنی در ماه رمضان توصیه نمی شود.

 

منبع: لوس آنجلس تایمز – 29 ژوئیه