ارعاب یک وکیل حقوق بشر

نویسنده

» مقاله سی ان ان درباره کشمکش اطلاعاتی با محمد مصطفایی

جنا سومرا

محمد مصطفایی وکیل حقوق بشر ایران در جلب توجه جهانی به پرونده موکل خود، سکینه محمدی آشتیانی، مادر 43 ساله دو فرزند که به اتهام ارتکاب زنای محصنه به سنگسار محکوم شده بود، کمک شایانی کرد. همین احتمال می دهد او را زیر ذره بین دولت قرار داده باشد.

به گفته گروه های حقوق بشر، درحالی که دنیا برای پشتیبانی از آشتیانی و امید بخشیدن به لغو حکم اعدام وی از سوی دولت ایران تلاش می کرد، آقای مصطفایی در روز شنبه به مدت چهار ساعت در زندان اوین تحت بازجویی مقامات ایران قرار گرفت و سپس آزاد شد.

جرم او چه بوده است؟ به گفته رودی بختیار از کمپین حقوق بشر در ایران، مطصفایی به دلیل علنی کردن زیاده از حد پرونده آشتیانی تحت فشار قرار گرفته است.

وی گفت: “بدون شک دلیل اعمال فشار برآقای مصطفایی، توجه و نگرانی جهانی نسبت به پرونده آشتیانی است و این چیزی است که دولت ایران اصلاً دوست ندارد.”

مصطفایی در ماه ژوئیه به سی ان ان گفت او یک بار هم قبلاً و به فاصله کوتاهی از ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 بازداشت شده است و از خطرات اقدام علنی خود در خصوص پرونده آشتیانی آگاه بوده است. اما به گفته او، این خطرات مانع از مخالفت علنی او با زیرپا گذاشته شدن حقوق بشر در ایران نمی شود.

اکنون به نظر می رسد خانواده آقای مصطفایی نیز بهای فعالیت های او را می پردازند. خانم بختیار و سایر فعالان حقوق بشر می گویند مصطفایی برای جلوگیری از بازداشت خود، از روز شنبه مخفی شده است.

اما به گفته بختیار، مسؤولان در ایران توانسته اند پیام خود را به او و دیگر مدافعان حقوق بشر منتقل کنند.

بختیار گفت: “همسر و برادر همسر آقای مصطفایی هنگام مراجعه به دفتر وی برای بازگرداندن اتومبیلش با مأموران روبرو شده اند. مأموران در بیرون دفتر آقای مصطفایی انتظار او را می کشیدند تا وی را بازداشت کنند. در عوض، همسر و برادر همسر او بازداشت شده اند. آنها سپس با پدر همسر این وکیل تماس گرفته اند و گفته اند به محض آنکه مصطفایی خود را تحویل دهد، این دو نفر آزاد خواهند شد.”

مینا احدی، از سازمان بین المللی مبارزه با اعدام گفت دولت ایران بستگان آقای مصطفایی را به عنوان “گروگان”نگهداشته و جامعه بین المللی باید همانگونه اعتراض کند که در مورد پرونده آشتیانی به اعتراض برخواست.

وی گفت: “من فکر می کنم اوضاع خیلی خطرناکی برای آقای مصطفایی ایجاد شده است. اگر وی خود را تحویل دهد، احتمالاً با 10 تا 15 سال زندان روبرو خواهد شد و من فکر می کنم ما باید بر رژیم اسلامی فشار وارد کنیم تا همسر و برادرهمسر وی را آزاد کند.”

بختیار گفت متأسفانه مواردی مانند موضوع آقای مصطفایی در ایران خیلی اتفاق می افتد.

وی گفت: “وکلای دیگر نیز هنگام تلاش برای وکالت از برخی افراد خاص، دستگیر شده اند. این کاری است که دولت ایران بارها و بارها انجام داده است و با استفاده از شیوه ایجاد ترس و ارعاب و نیز زندانی کردن هرکسی که برایشان تهدید محسوب می شود صدا ها را خاموش می کنند. جمهوری اسلامی تمایل دارد پرونده سنگسارها و اعدام ها را بی سر و صدا نگه دارد.”

اما لا اقل در مورد این پرونده، که مصطفایی دفاع جانانه ای از آن انجام داده، تا حد ممکن همه چیز علنی شده است.

گروه های حقوق بشر می گویند ممکن است قوه قضائیه ایران هفته آینده حکم نهایی آشتیانی را صادر کند و تصمیم بگیرد حکم سنگسار وی را با شیوه دیگری از اعدام تعویض کند و یا حتی ممکن است به وی تخفیف بدهد.

 

منبع: سی ان ان- 28 ژوئیه