هشدار های پلیس و وزارت کشوربه عزاداران

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» حکومت، نگران تلاقی عاشورا با هفتم آیت الله منتظری

در حالی که معترضین ایرانی خود را برای برگزاری اعتراضات گسترده  در روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می کنند، جانشین فرمانده انتظامی از اتخاذ تدابیر امنیتی خاص برای “برقراری نظم وامنیت” در این دو روز خبر داد.

پس از فوت آیت الله منتظری، که تدفین وی به صحنه اعتراض صدها هزار تن علیه دولت و رهبر جمهوری اسلامی مبدل شد، معترضین ایرانی در شبکه های اجتماعی، از تدارک ویژه خود در روز هفتم درگذشت وی سخن گفته اند. به عقیده ناظران، تلاقی روز هفتم مرگ آیت الله منتظری، که بسیاری وی را رهبر معنوی جنبش سبز نام نهاده اند، با روز عاشورا، شمار حتی بیشتری از مخالفین دولت را به خیابان ها خواهد کشید.

سردار رادان، جانشین فرمانده انتظامی، با بیان اینکه “ تدابیر امنیتی خاص برای برقراری نظم و امنیت روزهای تاسوعا و عاشورا تدارک دیده شده است” اضافه کرد: “به صورت ویژه کارهای خاص و هماهنگی‌های اطلاعاتی انجام شده و با هوشیاری مردم و توجه هیئت‌های مذهبی امیدواریم در این ایام اتفاق خاصی رخ ندهد”.

رادان ضمن تمجید از بسیج در همین رابطه گفت: “هماهنگی بسیج و نیروی انتظامی یک هماهنگی خوب و در حد عالی است و معمولاً برای خدشه‌دار کردن این هماهنگی عده‌ای وارد عمل شده اند ولی ما از وجود بسیجیان مخلص در بسیاری از ماموریت‌های خود استفاده می‌کنیم.“ 

در همین حال مصطفی محمد نجار، وزیر کشور هم درواکنش به فراخوان هایی که معترضین برای تاسوعا و عاشورا منتشر کرده اند گفت”متاسفانه استکبار و عوامل منافقش در داخل می‌خواهند از هر فرصتی استفاده و آن را برای منافع خائنانه خود مصادره کنند. عزاداری اباعبدالله که قابل بهره‌برداری برای عده‌ای نیست که به دنبال منافع و مطامع بیگانه هستند”.

اظهارات وزیر دفاع در شرایطی ایراد می شود که معترضین ایرانی همزمان با آغاز ماه محرم بار دیگر، فریادهای “الله اکبر” شبانه را از سر گرفته اند.

نجار با بیان اینکه “مردم پاسخ این مسائل را خواهند داد” تاکید کرد: “امروز به حمدالله امنیت و آرامش را در کشور می‌بینیم و فقط مقداری هو و جنجال بوده و چیزی در محتوا و عمل وجود ندارد”.

در اظهار نظری دیگر، هفته گذشته اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی از حضور شبه نظامیان بسیج در هیات ها خبر داده و گفته بود: “با هماهنگی خود هیات‌ها این جوان‌ها معرفی می‌شوند و امکانات و کاور در اختیارشان قرار می‌گیرد.”

در همین ارتباط، سرهنگ هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز، با ابراز نگرانی نسبت به حرکت دسته های عزاداری در خیابان ها، علت نگرانی مسوولان در این زمینه را  به وجود آمدن “ترافیک” دانسته و به عزاداران توصیه کرده بود “حتی‌المقدور مراسم عزاداری خود را در مساجد و هیات‌های عزاداری بر گزار کنند”. او در عین حال خاطرنشان کرده بود که نیمی از گشت های راهنمایی و رانندگی در محرم تا نیمه‌های شب در خیابان ها حضور خواهند داشت.

پلیس استان تهران پنج شنبه گذشته هیات های عزاداران را مکلف کرد تا “ برنامه مراسم هیئت خود و مسیرهای حرکت دستجات رابه کلانتری و راهنمایی و رانندگی محل اعلام کنند.”