هزینه میلیون دلاری برای قطع یک شبکه خبری

نویسنده
سارا اصفهانی

» ارسال پارازیت های تازه

ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره ای در ایران، شدت گرفته و از موج های رادیویی به کانال های ماهواره ای رسیده است. در همین راستا ارسال شکل جدیدی از پارازیت باعث شده بینندگان شبکه تلویزیون فارسی بی بی سی ـ در سراسر جهان، از تهران تا نیویورک ـ طی چهار روز گذشته قادربه دریافت تصاویراین شبکه نباشند.

در یک دهه اخیر ارسال انواع و اقسام پارازیت های ماهواره ای از سوی جمهوری اسلامی آزمایش شده است؛ شاید موفق ترین این ارسال ها مربوط به حدود 5 سال قبل باشد که این پارازیت ها برای کانال های فارسی در خاک ایالات متحده ارسال می شد به طوری که نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای دیگر دنیا این کانال ها قابل دریافت نبود.پس از آن بود که بررسی های کارشناسان نشان داد ایران یک دستگاه پارازیت در خاک کشور کوبا قرار داده است؛ با افشای این مسئله و اعتراضات انجام شده حکومت جمهوری اسلامی از ادامه ارسال این پارازیت ها منع شد.

تا اینکه در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری، پارازیت ها بار دیگر منشاء بحث ها و اخبار شد؛ یعنی از یک سو حکومت مانع دریافت شبکه های خبری که اقدام به پوشش اخبار و اجتماعات مخالفان و درگیری ها در سطح شهرهای ایران می کردند، شد و از سوی دیگر این بحث به رسانه ها راه یافت که ارسال این پارازیت ها سلامت مردم را به خطر می اندازد و موجبات بیماری های مختلف برای آنان را فراهم می آورد تا جایی که مجلس هشتم در این زمینه وارد عمل شد و مسئولان مربوط را به مجلس احضار کرد. اماوزیر مخابرات با انکار کل ماجرا اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ نقش و اطلاعی از این موضوع ندارد؛سایر نهادهای مسئول نیز در اظهار نظر های مشابهی زیر بار این مسئله نرفتند و در نهایت مشخص نشد ارگان یا سازمانی که اقدام به ارسال این امواج مخرب می کند کیست و چیست.

 

کارکرد پارازیت

روش ارسال پارازیت های ماهواره ای، البته در همه سالهای اخیر، یکسان بوده است. شبکه های ماهواره ای برنامه های خود را برای پخش، از طریق تجهیزاتی که در اختیار دارند به ماهواره ها ارسال و ماهواره هانیز آنها را به زمین، در پوشش معین و نسبتا وسیعی ارسال می کنند.اما  کارکرد پارازیت به این صورت است که دستگاه فرستنده پارازیت یا اخلال کننده امواج ماهواره، اجازه نمی دهد امواج به یک نقطه ای در سطح زمین برسد و با ایجاد موانع، مثلا در نقاطی در تهران یا اصفهان یا شیراز، امکان دریافت آن امواج رااز بین می برد. این عادی ترین، ساده ترین و کم هزینه ترین راه ارسال پارازیت است.

اما در روزهای اخیر جمهوری اسلامی ارسال شکل جدیدی از پارازیت را آغاز کرده و آن به این صورت است که به شبکه ماهواره ای حتی اجازه نمی دهد امواج برنامه های خود را به ماهواره مقصد ارسال کنند و پیش از رسیدن امواج به آن ماهواره، آن را با اختلال مواجه می کند و در نتیجه شبکه مورد نظر، نه تنها در یک نقطه که در کل نقاط جهان، قابل مشاهده نمی باشد. اتفاقی که طی چهار روز گذشته برای شبکه تلویزیون فارسی بی بی سی روی داده و دیگردر عمل هیچکدام از بینندگان این شبکه از طریق دریافت کننده های ماهواره ای قادر دیدن برنامه های آن نیستند؛ چه ببیننده هایی که در نیویورک هستندچه در تهران.

 

هزینه ارسال پارازیت های جدید

خرید این تکنولوژی جدید، که کارشناسان هزینه دستیابی و خرید تجهیزات و به کار گیری آن را بیش از میلیون ها دلار برآوردمی کنند، از سوی جمهوری اسلامی در حالی انجام شده که مشخص نیست هزینه این کار با چه مجوزی و از کجا تامین شده است.میزان ایجاد اختلال در فرکانس های شبکه بی بی سی طی روزهای اخیر به قدری بوده که حتی به شبکه های دیگر نیز سرایت کرده است؛ از جمله شبکه معروف و پربیننده “دیسکاوری” از ادامه پخش برنامه های خود باز مانده و با ادامه این پارازیت ها مسئولان ماهواره “هاتبرد” مجبور به قطع برنامه های شبکه فارسی بی بی سی از روی این ماهواره شده اند.

سرویس جهانی بی بی سی روز گذشته در اطلاعیه ای تاکید کرد که این اختلال ها و پارازیت ها، شبکه مزبوررا از ادامه پخش برنامه های خود منصرف نخواهد کرد و گردانندگان بی بی سی اقدام به پخش این برنامه ها بر روی ماهواره های “نایل ست” و “آستارا ست” می کنند.

در اطلاعیه این شبکه آمده است: “اختلال مستمر در برنامه تلویزیون فارسی بی بی سی کوتاه مدتی پس از آغاز پخش برنامه ویژه درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری، از روحانیون منتقد در ایران، شروع شد.”

پارازیت اندازی بر برنامه تلویزیون فارسی بی بی سی روز یکشنبه، 20 دسامبر، آغاز شد و کانال ماهواره ای هاتبرد 6 را هدف قرار داد که مورد استفاده تعدادی از برنامه های تلویزیونی و رادیویی بین المللی بی بی سی به زبان های مختلف و همچنین چند شبکه خبررسانی دیگر است.