بسیج مساجد در برابر سبزها

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

با نزدیک شدن به ماه محرم، نهادهای مختلف جمهوری اسلامی خود را آماده برگزاری مراسم ویژه این ماه می کنند.در همین راستا، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از ابلاغ یک بخشنامه به مساجد سراسر کشور خبر داد که بر مبنای آن سخنران های ویژه ماه محرم باید “ابعاد فتنه 88” را تبیین و مردم را در خصوص “جنگ نرم دشمن” آگاه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسین ابراهیمی، ضمن اعلام این خبر افزود در این بخشنامه “تذکراتی در خصوص ماه محرم” بیان شده است.

 

عاشورای تهران

در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در روز 6 دی 1388 (مصادف با روز عاشورا) بسیاری از نقاط شهر تهران، شاهد حضور پرتعداد مخالفان احمدی نژاد و طرفداران جنبش سبز بود.با حمله یگان های ضد شورش پلیس و نیروهای بسیج و انصار حزب الله که به انواع سلاح های سرد و گرم مجهز بودند، این تظاهرات به خشونت کشیده شد.

شاهدان عینی و رسانه های داخلی و بین المللی گزارش داده اند که تظاهرات روز 6 دی تهران همراه با تظاهرات طرفداران جنبش سبز در 30 خرداد 88، خونبارترین اعتراض خیابانی پایتخت ایران در 31 سال گذشته بوده است.

در جریان این تظاهرات و طبق آمارهای رسمی مقامات امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، حداقل 4 تن از شهروندان کشته و تعداد بسیار بیشتری هم زخمی شدند اما تصاویر ضبط شده توسط معترضان و گزارش های مردمی، تعداد کشته ها و زخمی های این روز را بسیار بیش از این تعداد نشان می دهد.

سید علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز یکی از کشته شدگان عاشورای سال گذشته بود که در حوالی میدان انقلاب از ناحیه سینه هدف اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان ابن سینا جان داد.

تظاهرات طرفداران جنبش سبز در روز عاشورای سال 88 که طبق گفته منابع خبری داخلی و رسانه های بین المللی، کنترل تهران را برای چند ساعت از دست حکومت ایران خارج کرد، در شرایطی اتفاق افتاد که پیش از وقوع آن، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، به معترضان به شدت هشدار داده بودند.پیش از ایام محرم، نیروی انتظامی هشدار داده بود که اگر کسانی در حاشیه عزاداری محرم دست به “کارهای خلاف امنیت” بزنند با آنها “به شدت برخورد خواهد شد.”

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم در این خصوص گفته بود: “آنجایی که اغتشاشات به تخریب و آشوب کشیده شود، با قاطعیت برخورد می‌کنیم.”

سپاه پاسداران هم سه روز پیش از عاشورا، با انتشار بولتن ویژه‌ای خطاب به هادیان سیاسی تحت امرش تاکید کرده بود: “برای مقابله با محرم سبز باید هرگونه ندایی غیر از برنامه‌های رسمی هیات‌های مذهبی طرد گردد.”

در آخرین روزهای ماه محرم سال پیش، آیت الله حسینعلی منتظری، روحانی و مرجع تقلید بلندپایه و منتقد حکومت اسلامی درگذشت. مراسم تشییع جنازه او در شهر قم با حضور ده ها هزار نفر از منتقدان حکومت و طرفداران جنبش سبز، برگزار شد.

 

تاکید بر نقش جوانان بسیجی

به نظر می آید مجموعه این مسائل باعث شده که مقامات جمهوری اسلامی از هم اکنون به دنبال اندیشیدن تمهیداتی برای برگزاری با آرامش مراسم ویژه این ماه در سال جاری باشند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در توضیح بیشتری از بخشنامه اخیر این مرکز به مساجد سراسر کشور گفته است: “طبق این بخشنامه ورود تمامی مداحانی که سابقه استفاده از سبک‌های نامناسب را برای مداحی داشته و سرودهای غیرشایسته در وصف اهل بیت خوانده‌ بودند به مساجد ممنوع شده است.”

ابراهیمی همچنین گفته در این بخشنامه به هیات امنای مساجد سراسر کشور تذکر داده شده که “بیشترین همکاری را با جوانان بسیجی” داشته باشند.

وی در عین حال درباره برهنه شدن برخی عزاداران هنگام سینه‌زنی افزوده است: “انجام این کار مثل قمه‌زنی در مساجد غیرقانونی است و موجب وهن دین می‌شود؛ اگر گزارشی به مرکز رسیدگی به امور مساجد برسد، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.”

 

جنگ نرم و 5 هزار میلیارد بودجه

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین اضافه کرده که در این بخشنامه از سخنران های ویژه محرم خواسته شده علاوه بر “تبیین ابعاد فتنه 88” برای مردم، آنها را در خصوص “جنگ نرم دشمن” نیز آگاه کنند.

“جنگ نرم” اصطلاحی است که مسئولان جمهوری اسلامی جایگزین اصطلاح “تهاجم فرهنگی” کرده اند که در اوایل دهه 1370 توسط آیت الله خامنه ای، تدوین و تبیین شده بود.این مفهوم به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر مورد توجه مسئولان حکومتی قرار گرفته و منظور از آن، کلیه اقدامات دشمنان جمهوری اسلامی در عرصه های فرهنگی و رسانه ای است که، به عقیده این مسئولان، برای براندازی حکومت مورد استفاده قرار می گیرد.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این، مبارزه با “جنگ نرم” را “اولویت اصلی” کشور عنوان کرده بود.این مسئله باعث شد تا در بودجه سال 1389 کل کشور، بیش از 5 هزار میلیارد ریال به مقابله با جنگ نرم اختصاص پیدا بکند که با توجه به تاکیدات آیت الله خامنه ای بر نقش بسیج در این مبارزه، بیشتر این مبلغ به این نهاد شبه نظامی و امنیتی اعطا رسیده است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، 21 بهمن گذشته در گردهم آیی ۵۰۰ نفر از فرماندهان بسیج تهران بزرگ گفته بود که “بنا بر تصمیم رهبر ایران، مقابله با تهدیدات نرم، مهمترین وظیفه بسیج در کشور خواهد بود.”

فرمانده سپاه در سخنرانی خود در ۴ ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز از لزوم آمادگی برای مقابله با تهدیدات نرم سخن گفت و با یادآوری “برخی نا امنی‌ها در سال ۷۸، ۷۹ و ۸۰ در تهران” پیش بینی کرد: “قطعا در آینده نیز دشمن در صدد ایجاد چنین معضلاتی برای نظام خواهد بود که ما باید با تدبیر از انجام آنها جلوگیری کنیم.”