دادستان تهدید کرد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

آزادی چند فعال سیاسی و مطبوعاتی روز گذشته در حالی صورت گرفت که دادستان تهران در دیدار با تعدادی از خانواده های فعالان در بند گفته است کسانی که خانواده های آنها با رسانه ها مصاحبه کرده اند آزاد نخواهند شد.

از سوی دیگر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، روز گذشته خبر از قطعی شدن احکام 86 نفر از بازداشت شدگان اخیر خبر داده و اعلام کرده است این احکام که عمدتا شامل حبس تعزیری می شود برای اجرا به اجرای احکام دادسرای انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.

براساس اطلاعیه این روابط عمومی، اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروهک های معاند و ضد انقلاب، شرکت در تجمع های غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی از جمله اتهامات این بازداشت شدگان است.

 

صدور حکم اعدام برای عبدالرضا قنبری

عبدالرضا قنبری که در یکی از دادگاه های بعد از روز عاشورا به خاطر شرکت در تجمعات روز عاشورا به محاربه متهم شده بود، با حکم قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده که قنبری از حق دادرسی عادلانه محروم بوده و امکان گفتگو با وکیل و تنظیم لایحه دفاعیه را نداشته است. عبدالرضا قنبری ۴۲ سال دارد و ساکن محله فقیر نشین قیام دشت ورامین است. او معلم است و گفته می شود تنها جرم او شرکت در اعتراضات مردمی روز عاشورا و شعار دادن علیه آیت الله خامنه ای است.

وی پس از بازداشت در روز عاشورا در بند امنیتی 2 الف سپاه بوده و در تاریخ ده بهمن و بدون اطلاع خانواده و بدون اینکه امکان انتخاب وکیل داشته و یاملاقاتی با خانواده و وکیل تعیینی اش داشته باشد، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی حاضر و به شرکت در راهپیمایی روز عاشورا و برخی موضوعات دیگراعتراف کرد. یکی از افرادی که از نزدیک پرونده وی را دنبال می کنند به کمپین گفت که این اعترافات تحت فشار وشکنجه از وی گرفته شده است. او به تازگی به بندعمومی زندان انتقال یافته است.

براساس گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، پرونده قنبری هم اکنون مانند دیگر متهمانی که دادستان تهران به آن اشاره کرده در مرحله تجدید نظر است و بی اطلاعی خانواده از جزییات پرونده و فقدان امکان انتخاب وکیل تعیینی و به علاوه تصمیم دادگاه بر اعلام نکردن اسامی افراد محکوم شده به اعدام، نگرانی جدی در خصوص اجرای حکم وی و دیگر افراد دستگیر شده درجریان تجمعات پس از انتخابات راافزایش داده است.

 

آزادیها

محسن میردامادی، اکبر منتجبی، کیوان صمیمی، رسول اف، تارا سپهری فر، شیخ عطار، فرزانه قاسمی و سعید جلالی فر آزاد شدند. رسول اف به همراه جعفر پناهی، کارگردان معروف ایرانی و همچنین اکبر منتجبی نیز ۱۹ بهمن دستگیر شده بودند. جعفر پناهی همچنان در بازداشت به سر می برد و از وضعیت وی اطلاعی در دسترس نیست.

محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت نیز با وثیقه 450 میلیون تومانی به مرخصی آمده است. محسن میردامادی یک روز بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت شده بود.

حسین شیخ عطار نیز بعد از 75 روز آزاد شده است. او سه روز بعد از عاشورا بازداشت شده بود. شیخ عطار در زمان ریاست محمد هاشمی در صدا و سیما، معاون فنی صدا و سیما بود.

کیوان صمیمی نیزروزنامه نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات  و سعید جلالی فر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر است.

 

مخالفت دادستان با آزادی عمادالدین باقی

با وجود موافقت بازپرسی دادسرای انقلاب مستقر در زندان اوین با آزادی عمادالدین باقی و تودیع وثیقه وی پس از ۸۰ روز بازداشت، دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی با آزادی باقی مخالفت کرد و مانع این کار شد؛ این در حالی است که در دو هفته گذشته باقی هیچ گونه تماسی با خانواده نداشته و از وضعیت و سلامت او هیچ اطلاعی در دست نیست.

وب سایت سحام نیوز گزارش داده است که باقی از زمان بازداشت، تنها یک بار به مدت کوتاهی با همسرش و یک بار با همسر و  دخترانش کمتر از ۳۰ دقیقه ملاقات داشته است. خانواده باقی با توجه به سابقه بیماری وی به شدت از وضعیت او ابراز نگرانی کرده اند.

این نویسنده و پژوهشگر و فعال حقوق بشر به اتهام مصاحبه با آیت الله منتظری در بازداشت موقت به سر می برد و از این مدت نزدیک به ۵۰ روز را در سلول انفرادی به سر برده و سپس به سلول های سه نفره بند ۲۴۰  زندان اوین منتقل شده است.

پیش از این، دادستان تهران اعلام کرده بود که در آستانه عید نوروز زندانیان سیاسی و عقیدتی به مرخصی می آیند یا آزاد می شوند. در ادامه این روند و بر اساس تماس دفتر دادسرای اوین مستقر در زندان بیش از یک هفته است که تبدیل قرار به وثیقه به عمادالدین باقی ابلاغ شده؛ پس از اعلام این تبدیل به خانواده باقی در روز دوشنبه ۲۳ اسفند، بلافاصله مبلغ وثیقه تامین شد و خانواده و دوستان او روز سه شنبه از ۵ بعدالظهر تا ۱۲ شب روبروی زندان اوین منتظر آزادی او بودند اما امروز در حالی که ابتدا علت تاخیر در آزادی باقی مشکلات اداری عنوان شده بود و بار دیگر خانواده باقی در راه زندان برای آزادی او بودند به آن ها اعلام شد که از سوی دادستان با آزادی باقی مخالفت شده است.

دادستان تهران روزهای دوشنبه و چهارشنبه این هفته پس از معطلی های بسیار با خانواده باقی ملاقات نکرد و نظر نهایی خود را به صورت مخالفت با آزادی او در آستانه عید نوروز اعلام کرد.

 

شکوائیه  همسر عماد بهاور به دادستان تهران

همسر عماد بهاور پس از بازداشت او در ۲۲ اسفند نامه ای به دادستان تهران نوشته و در آن به حمله  ماموران امنیتی به خانه خود اعتراض کرده است.

به گزارش  وب سایت “میزان خبر” مریم شفیعی در نامه خود، به انتقاد از رفتار اهانت آمیز و خشن ماموران با خود و مادر بهاور پرداخته  و با اشاره به بازرسی و توقیف اموال خود و همسایگان به جعفری دولت آبادی یادآور شده است که همه این رفتارها به گفته ماموران با حکم و اجازه  او صورت گرفته است.همسر عماد بهاور، همچنین با اشاره به عدم صدور قرار بازداشت برای همسر خود علی رغم اصرار مامورین امنیتی در روز ۱۶ اسفند و استنکاف نکردن بهاور از قانون، بازداشتهای مکرر وی را خارج شدن پرونده از حیطه ی قانونی و شخصی شدن آن تلقی کرده است.

شفیعی در خاتمه  نامه خود از دادستان تهران درخواست کرده است که به رفتار خلاف قانون ماموران امنیتی که خود را تحت امر او معرفی کرده اند، رسیدگی کند.

 

نامه خانواده احسان محرابی به رئیس مجلس

خانواده احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان با نگارش نامه ای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس خواستار پیگیری آزادی او قبل از سال نو شدند.وب سایت کلمه گزارش داده است که خانواده مهرابی با انتقاد از وضعیت بلاتکیلف این خبرنگار دربند عنوان کرده اند قرار ادامه بازداشت احسان تمدید نشده و از سوی دیگر قرار کفالتی که برای مرخصی او گذاشته شده بدون ترتیب اثر مانده و این خبرنگار در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد.

خانواده این خبرنگار اظهار امیدواری کردند در شب عید عزیزشان در خانه و درجمع آنها باشد.

 

مهدیه گلرو ممنوع الملاقات شد

مهدیه گلرو، فعال دانشجویی برای چهارمین بار از ملاقات با همسرش منع شد و مسئولان زندان در پاسخ به درخواست‌های مکرر وحید لعلی‌پور اعلام کردند بازجویان پرونده مهدیه گلرو را ممنوع‌الملاقات کرده‌اند.

لعلی‌پور که خود به تازگی و پس از تحمل سه ماه حبس در تاریخ ۲ اسفند آزاد شد، در این مدت نتوانسته هیچ ملاقاتی با همسر خود داشته باشد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از تشدید فشار بر مهدیه گلرو، فعال دانشجویی است که موجب نگرانی خانواده و دوستان وی شده است.کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارش داده که به تازگی پرونده گلرو به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی ارسال شده بود. شعبه ۲۶، شعبه‌ای است که پیش از این دو عضو دیگر شورای دفاع از حق تحصیل، ضیاء نبوی و مجید دری را به ترتیب به ۱۵ و ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود و این امر نگرانی در مورد وضعیت مهدیه گلرو را افزایش داده است.

مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند. وی  سال گذشته نیز پس از تحصن چهار روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود

 

دانش آموختگان دانشگاه علم و صنعت خواهان آزادی علی معظمی

جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران که در آن دانشگاه با وی هم‌دوره بودند طی نامه‌ای خواستار آزادی وی شدند.

نزدیک به ده روز از بازداشت علی معظمی می‌گذرد ولی هنوز خبری از دلایل و محل بازداشت وی منتشر نشده است. علی معظمی دوره‌ کارشناسی خود را در دانشگاه علم و صنعت ایران گذراند سپس برای تحصیلات تکمیلی فلسفه به انجمن حکمت و فلسفه رفت و در زمان بازداشت مشغول تهیه تز دکترایش بود.

جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران که عموماً در آن دانشگاه با وی هم‌دوره بوده‌اند طی نامه‌ای خواستار آزادی وی شدند.

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

یک هفته از بازداشت هم‌کلاسی سابق ما علی معظمی می‌گذرد و مسئولان نه تنها توضیحی در مورد دلایل بازداشت او نداده‌اند، که از محل بازداشت وی نیز بی‌خبریم. علی معظمی در تمام مدتی که در دانشگاه بود، دانشجویی صادق، اندیشمند، مسئولیت‌پذیر و انسان‌دوست بود. پس از آن نیز هر گاه نام علی معظمی در رسانه‌ها مطرح می‌شد، بی‌گمان اندیشه‌ای نو و سخنی از جنس میهن‌دوستی و کرامت انسانی در میان بود و ما به آشنایی با وی افتخار می‌کردیم. دربند شدن وی نیز در چنین وضعیتی بیش از آن که از ارزش‌های والای انسانی وی بکاهد بر افتخارات او خواهد افزود. اندیشه و انسان‌دوستی حبس‌شدنی نیست.

ما نگران او هستیم. نگرانی ما از بابت رفتارهای نابخردانه‌ای است که ممکن است با این دوست خردمندمان صورت گیرد و جبرانش ناممکن باشد. ما نگران کودکی هستیم که می‌خواهد از پدر درس زندگی بیاموزد، نگران همسر و خانواده‌اش هستیم که در این روزها از محبت همسر و فرزندی مهربان محرومند و نگران جامعه‌ای که می‌بیند با بهترین فرزندانش چنین رفتار می‌کنند.

ما امضاکنندگان زیر از مسئولان می‌خواهیم رویه خود را در مقابل علی معظمی و سایر اندیشمندان و پژوهشگران این مرز و بوم تغییر دهند، اگر برای اندیشیدن احترام و ارزشی قائل نیستند، دست کم از آزار فرهیختگان دست بردارند. اگر مسئولان کشور نیازی به اندیشمندان احساس نمی‌کنند، ما سخت به حضور آنان نیازمندیم. آنها را از ما نگیرید.

ما حق خود می‌دانیم که از حقوق شهروندی دوست و هم‌کلاسی قدیم خود دفاع کنیم و به رویه‌ی نادرستی که تا همین امروز نیز در مورد این پژوهشگر اعمال شده شدیداً معترضیم. در آستانه‌ی سال نو، دوست ما را آزاد کنید تا به خانواده و جامعه بازگردد.

علی معظمی را آزاد کنید تا اندیشه و انسان‌دوستی آزاد بماند.

آناهیتا ابراهیمی ـ بابک ابراهیمی ـ ابراهیم اسکافی ـ نسرین افضلی ـ مهران انصاری ـ پرویز بابایی ـ رؤیا بامزار ـ مهبد پدرام ـ یاسمن تورنگ ـ علی تهرانی ـ مهدی جعفری زندپور ـ سعید حبیبی ـ محمد مهدی حیدری ـ مونیکا دالبی ـ آرش دکلان ـ مهدی رزاقی ـ رضا سبطی ـ مجتبی سلطانی ـ محمد شرکا ـ حجت صمدزاده ـ هادی صیادی ـ علیرضا طاهری ـ علی حسین قاضی‌زاده ـ امیر حسین کامیار ـ امیر پرویز میرصیافی ـ کاوه مظاهری ـ محمد رضا معمار صادقی ـ محسن موسوی ـ مجید میری ـ نیما نامداری ـ مهدی نیکبخت ـ مرجان هاشم