دولت در نقش واسطه ازدواج و عشق

نویسنده

» گزارش فیگارو از ایران

دلفین مینویی

 

سن ازدواج در ایران نیز به مانند دیگر کشورهای بین المللی روبه افزایش است. براساس برآوردهای انجام شده، میانگین سن ازدواج در ایران ۲۹ سال است. ولی در کشوری که روابط جنسی قبل از ازدواج از نظر رسمی ممنوع است [که البته در بسیاری از محافل غیررسمی این طور نیست]، مسؤولان امر به شدت نسبت به مقوله ازدواج نگران اند.

 احمد برجعلی، روانشناس، در این خصوص می گوید: “در سال ۲۰۰۹ تعداد طلاق ها ۱۵ درصد افزایش یافته، درحالی که افزایش آمار ازدواج تنها ۲ درصد بوده است.”

راه حل چیست؟ دولت با ایجاد یک سایت اینترنتی، کلاس هایی در مورد مشاوره پیرامون ازدواج جوانان تدارک دیده. این سایت [www.saj.ir] که آخر هفته گذشته از سوی سازمان جوانان ایرانی افتتاح شده، به بسیاری از سؤالات کسانی که علاقه مند به ازدواج هستند پاسخ گفته است: معیارها و ملاک های انتخاب همسر آینده چیست؟ هزینه مراسم ازدواج چقدر است؟ جهیزیه را چگونه تهیه کنیم؟

آیا اینها کلیدهای یک ازدواج سعادتمند و پابرجاست؟ بحث در این مورد وجود دارد. از یک دختر جوان ایرانی در مورد ازدواج سؤال کردیم. از نظر او، مطرح کردن سؤالات مربوط به ازدواج با دیگران بهتر و مفیدتر از مطرح کردن آنها با خانواده است، زیرا با توجه به در نظر گرفتن مسایل سنتی، این گونه سؤالات را نمی توان از خانواده ها پرسید. و حتی در صورت پرسش، در نهایت پاسخ مناسب و بیطرفی دریافت نخواهد شد.

از نظر آرش، دانشجوی ۲۵ ساله، “این شیوه ها قدیمی اند و نمی توانند به نگرانی های واقعی جوانان پاسخگو باشند”. به همین دلیل است که هنوز از شیوه هایی که در سایت های آشنایی مانند Meetic مورد استفاده است فاصله زیادی داریم. به نظر آرش، مشکل اصلی عدم فرصت کافی برای دو نفر است که نمی توانند قبل از رد و بدل کردن حلقه ها، شناخت خوب و عمیقی روی یکدیگر پیدا کنند. او می گوید: “این یکی از دلایلی است که در نهایت به این تعداد طلاق می انجامد.”

منبع: فیگارو، ۱۶ مارس