نگرانی واشنگتن از اقدامات سوئیس در ایران

نویسنده

» گزارش تلویزیون سوئیس روماند

سوئیس از سال ۲۰۰۶ یک سیاست فعال در زمینه میانجی گری در اختلافات میان تهران و واشنگتن و همچنین پرونده هسته ای پیش گرفته. به گفته منابع دیپلماتیک نقل شده توسط ویکی لیکس، نقش سوئیس در مسایل گاهی در نظر ایالات متحده دردسرآفرین ظاهر شده است.

اسنادی که توسط روزنامه آلمانی اشپیگل به چاپ رسیده نشان می دهند که دولت نومحافظه کار رییس جمهور جرج بوش تحت هیچ شرایطی راضی به برگذاری مذاکره با جمهوری اسلامی درخصوص پرونده هسته ای نبود و ازنظر واشنگتن، اقدامات برن تا حدودی دردسرساز بود. براساس گزارشات سفارت آمریکا در برن، میشلین کالمی ری، وزیر خارجه سویس با وجود نارضائی آمریکا تلاش های خود را در این زمینه کم نکرد.  

پس از تصویب قطعنامه ۱۷۳۷ سازمان ملل در دسامبر ۲۰۰۶ در مورد اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی، برخوردهای بسیاری هم با تهران و هم با دیپلماسی آمریکا به وجود آمد. میکاییل آمبول که وزیر امور خارجه بود، در سال ۲۰۰۷ به تهران رفت تا به عنوان میانجی اقدام کند.

پیتر کونوی، سفیر آمریکا در برن، سپس برای واشنگتن می نویسد: “ما شک نداریم که میکاییل آمبول نظر دولت آمریکا را درخصوص این گونه مسایل می داند.” درحقیقت دولت بوش بیم آن داشت که تلاش سوئیس در تهران این احساس را به وجود آورد که واشنگتن تمایل به انجام مذاکره دارد 

منابع به طور واضح خاطرنشان کرده اند که میکاییل آمبول در سفر خود به تهران می بایست دستورات میشلین کالمی ری را انجام دهد. سفیر آمریکا همچنین می نویسد: “برای میکاییل آمبول کاملاً مشخص بود که عمل کردن برخلاف خواسته ایالات متحده چندان خوشایند نیست. ولی تصمیم او برای انجام این سفر با توجه به دستور واضحی که از سوی میشلین کالمی ری دریافت کرده بود جای تعجب نداشت.”

امضای قرارداد گازی

میشلین کالمی ری و میکاییل آمبول در مارس ۲۰۰۸ به تهران رفتند تا نسبت به امضای یک قرارداد تأمین گاز از سوی ایران به شرکت لاوفن بورگ اقدام کنند.

این قرارداد به طور آشکار از سوی واشنگتن یا دیگر کشورهای اروپایی مورد اشاره قرار نگرفته، ولی برخلاف سیاست اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی انجام شده است.

سوئیس از زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ انجام امور اداری ایالات متحده را در ایران برعهده دارد. و این شرایطی است که به سوئیس امکان پرداختن به دیگر پرونده هایی که به ایالات متحده مربوط اند را نیز داده است. به گفته ویکی لیکس، هیأت سوئیسی با یکی از شهروندان آمریکایی ایرانی تبار که به مدت ۷ ماه در ایران بازداشت بوده در تماس بوده است.

 

منبع: تلویزیون سوئیس روماند، ۱۳ دسامبر