حسینیان: نیروهای نظامی را آماده کنیم

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله به عربستان در مجلس

همزمان با افزایش تنش ها در بحرین و مداخله نظامی عربستان سعودی در این کشور، حامیان دولت در مجلس خواستار حمله نظامی به بحرین و درگیری نظامی با عربستان شدند.

 روح الله حسینیان، رئیس فراکسیون مشهور به فراکسیون دولتیان دیروز اعلام کرد: “ما حتما باید در برابر اردوکشی دولت پادشاهی عربستان به بحرین و کشتار وسیع مردم مسلمان بحرین موضع قاطع‌تری می‌گرفتیم و یک موضع بین‌المللی اتخاذ می‌کردیم. حتی نظر من بر این بود که دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان قشون کشی می‌کند، ما هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کنیم و اجازه ندهیم مرزهای عربستان سعودی به ما نزدیک شود”.

به گزارش فارس، حسینیان در پاسخ به اینکه “استفاده از نیروی نظامی هیچ‌گاه در طول جمهوری اسلامی سابقه نداشته است”، گفته: “اکنون یک فرصت استثنایی پیش آمده و نباید از این فرصت، به خاطر محافظه‌کاری کنار بکشیم و اجازه دهیم دشمنان ما در منطقه به اشغال نظامی بپردازند. در شرایط حاضر مردم بحرین بیش از بقیه تحت فشار هستند ودنیا به دلیل شیعه بودن مردم این کشور، مسائل بحرین را عمدا مغفول می‌گذارد؛ لذا ما باید بیش از این در این زمینه فعال می‌بودیم”.

پیشنهاد  حسینیان در حالی مطرح شد که برخی از نمایندگان هم  نسبت به عدم تحرکت دیپلماتیک جمهوری اسلامی در ماجرای بحرین معترض بودند و در نطق ها و یا تذکرات خود خواستار “اقدامی بیش از دیپلماسی” شدند.هر چند هیچکدام به صراحت حسینیان از جنگ با عربستان سعودی سخن نگفتند.

بنا به نوشته ایسنا، کاظم جلالی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی  روز گذشته

گفت: “کسانی که در امور داخلی بحرین مداخله کردند باید بدانند که اشتباه آنها قابل جبران نیست و آنها با چالش جدی روبرو خواهند شد. پدیده سپر جزیره که از سوی برخی‌ها از جمله آل سعود مطرح می‌شود در بحث داخلی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست”.

از سوی دیگر حسن غفوری فرد و یک نماینده دیگر دیروز به اظهارات حسینیان واکنش نشان دادند و مخالفت خود با پیشنهاد وی را ابراز کردند.غفوری فرد که از جمله محافظه کاران سنتی محسوب می شود، در واکنش به حسینیان به نوشته سایت آفتاب، گفته است:” تصمیم‌گیری درباره استفاده از نیروی نظامی به بحرین در مرحله اول با فرماندهی کل قوا است و در صورتی‌که ولی‌فقیه مصلحتی را تشخیص دهند، حتما انجام خواهد شد. اما طبق قانون اساسی این کار امکان ندارد و قانون اساسی این اجازه را نداده است، مگر اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در خطر باشد”.

 

وی ادامه داده: “اگر نخواهیم از اختیارات فرمانده کل قوا استفاده کنیم، به نظر می‌رسد که قانون اساسی این اجازه را به ما نمی‌دهد. اما اگر ولی‌فقیه تشخیص دهند که جهان اسلام در خطر است، می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند”.

 روزگذشته همچنین دو مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی نیز بی آنکه از حمله نظامی بر علیه عربستان سخن بگویند به تحولات بحرین اشاره کردند.

بنا به گزارش جوان آنلاین، عطاآالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی  گفته است: “سربازهای عربستانی ای که به این کشورها خصوصا بحرین هجوم می‌برند مزدوران استکبار جهانی هستند که مسلمانان را دوره می‌کنند و از جنایات آنها لذت می‌برند. آنها مزدوران مزد بده هستند یعنی از استکبار نه تنها مزدی دریافت نمی‌کنند بلکه برای کارهایشان مزد هم می‌دهند”.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز آنطور که فارس گزارش داده در اظهار نظری درباره ماجرای بحرین گفته است: “ما مداخله نظامی یک کشور در کشور دیگر را محکوم می‌کنیم بخصوص اینکه این‌گونه دخالت‌ها موجب سرکوب فعالیت‌های مردمی و کشتار مردم بیگناه شود”.

سخنان این فرمانده سپاه اینچنین ادامه یافته است: “در امور داخلی بحرین و دیگر کشورها از سوی ایران هیچگونه دخالتی صورت نگرفته و اینها برای سرپوش گذاشتن بر مداخلات مستقیم و نظامی غربی‌ها و خود حاکمان است و اگر شاهد و دلیلی وجود داشت حتما ارائه می‌شد”.

علاوه بر این، رئیس سابق مرکز تحقیقات جنگ سپاه نیز از “ریسک بزرگ”  لشگرکشی به بحرین سخن گفته است.

به گزارش سایت آفتاب، سردار کرمی راد در واکنش به تلاش های جنگ خواهانه افراطیون گفته است: “استفاده جمهوری اسلامی از نیروی نظامی یک ریسک بزرگ و خطرناک است. درست است که ما ترس و هراسی از هیچ قدرتی نداریم و در حد آمادگی کامل دفاعی هستیم، اما هیچ‌گاه نباید بهانه دست دشمن بدهیم. ضمن اینکه ورود نظام ما به یک کشور به لحاظ عرف بین‌الملل هم وجهه خوبی ندارد”.