تولید قطعات سانتریفوژ در ایران

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درباره ادامه برنامه هسته ای ایران

وزیر خارجه ایران  ادعای یک گروه مخالف در خصوص تولید قطعات دستگاه سانتریفوژ در کارخانه ای در غرب کشور را تأیید کرد. وی در عین حال گفت این تأسیسات مخفی نبوده اند و کارخانجات بسیار دیگری نیز در کشور وجود دارند که اجزای مورد نیاز در برنامه هسته ای ایران را تولید کرده اند.

اظهارات علی اکبر صالحی دو روز پس از آن ایراد شده است که سازمان مجاهدین خلق در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن از کشف این کارخانه موسوم به تأسیسات تابا، توسط عوامل خود خبر داده بود. سازمان مجاهدین اعلام کرد کارگران در این کارخانه به تولید پوشش دستگاه سانتریفوژ، پمپ های مولکولی، لوله و دستگاه خنک کننده مشغول اند.

ایران از دیرباز اعلام کرده است که دستگاه های سانتریفوژ لازم برای برنامه غنی سازی اورانیوم را خود تولید می کند. غنی سازی می تواند هم برای تولید سوخت رآکتور هسته ای و هم تولید مواد هسته ای لازم برای کلاهک هسته ای به کار رود.

صالحی گفت کارخانه ای که توسط مجاهدین معرفی شده، “یک کشف جدید نیست… ما در حال تولید قطعات در آن هستیم و این چیز محرمانه ای نیست.”

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صالحی روز شنبه اعلام کرد: “کارخانجات بسیاری در کشور وجود دارند که تجهیزات مورد نیاز سازمان انرژی هسته ای ایران را تولید می کنند.”

تهران تأکید دارد برنامه هسته ای این کشور تنها در خدمت برنامه صلح آمیز تولید جریان برق است. آمریکا و متحدانش ظن آن دارند که این کشور در پی کسب توانمندی تولید بمب های هسته ای است. سازمان ملل نیز از ایران خواسته است غنی سازی را متوقف کند.

منبع: واشنگتن پست- 9 آوریل