جمهوری اسلامی تحریم ها را بی نتیجه می داند

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور

رابین پومروا

جمهوری اسلامی معتقد است تحریم های جدید تصویب شده توسط کشورهای غربی تنها منجر به وحدت بیشتر مردم ایران پشت پرونده هسته ای خواهد شد.

ایالات متحده، بریتانیا و کانادا که  به تلاش دولتمردان جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح اتمی مظنون هستند، روز دوشنبه تدابیر جدیدی علیه بخش مالی و انرژی ایران اتخاذ کردند.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه، در این خصوص گفت: “این تدابیر ازسوی مردم ما محکوم می شود. این تحریم ها تأثیری ندارند و کاملاً بی فایده اند.”

او افزود: “اگر مردم ما ببینند که دشمن می خواهد با تهدید و شیوه های غیرمشروع و غیرمنطقی آنها را از حق شان محروم سازد، با اراده، اتحاد و همبستگی بیشتر راهی را که انتخاب کرده اند ادامه خواهند داد.”

وزیر خارجه فرانسه پس از تصویب قطعنامه توسط شورای حکام آژانس اتمی خواستار “تشدید تحریم ها به شکلی بی سابقه” شد و گفت که “نگرانی فزاینده ای درخصوص برنامه هسته ای ایران وجود دارد”.

ازسوی دیگر، ایتالیا حمایت همه جانبه خود را با اعمال تحریم های اقتصادی اعلام کرده است. وزیر خارجه ایتالیا در بیانیه ای اعلام کرد: “ایتالیا با اراده کامل از تحریم های اقتصادی اعلام شده توسط دولت آمریکا حمایت می کند.”

 

لحن تند مسکو

اگر کشورهای غربی در موضع گیری علیه پرونده هسته ای جمهوری اسلامی همسو و یکصدا بوده اند، ولی با سازش ناپذیری روسیه در این زمینه مواجه شده اند.

از نگاه مسکو که با چهار سری اول تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ مخالف بوده، تحریم های جدید آمریکا “غیرقابل قبول و در تناقض با حقوق بین المللی” است.

وزیر خارجه روسیه در بیانیه ای تند بار دیگر مخالفت خود را نسبت به تدابیر شدیدی که ازسوی شورای امنیت نیز به تصویب نرسیده اند اعلام کرد.

الکساندر لوکاخوویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در این خصوص گفت: “ما یک بار دیگر یادآوری می کنیم که روسیه این تدابیر را غیرقابل قبول و در تضاد با حقوق بین المللی می داند.” او در ادامه افزود: “چنین اقداماتی تلاش انجام شده برای گفتمان سازنده با تهران را با مشکل مواجه می سازد.”

ایالات متحده ایران را جزو “مناطق نگران کننده” طبقه بندی کرده تا بانک های خارجی را از پولشویی به نفع دولت تهران بازدارد.

به علاوه، واشنگتن ۱۱ سازمان مظنون به مشارکت در برنامه هسته ای ایران را به لیست سیاه افزوده و تحریم هایی را علیه بخش نفتی درنظر گرفته است.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۲ نوامبر