پایگاهی برای تمرین اشغال تهران

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» کاربرد تازه دهکده پایداری در نزدیک شهرری

در میدانی که پر از نفرات و خط کشی است دو گروه با هم درگیر هستند طرف همیشه پیروز، به گروه مهاجم نام های تازه ای داده اند، مثل جنبش سبز، سبزقبا یکی که مسوول خبررسانی است فریاد می زند سبزها آمدند. آن دیگری فرمان می دهد: دمار از روزگار دوم خردادی‌ها دربیاورید. صدایی هم از بلندگو پخش می شود: سید؛ اشک‌آور برسون و..

این جا محل تمرین یا فیلمبرداری نیست، میدان اسب دوانی سابق است که حالا مجموعه‌ای از نیروهای سپاه در آنجا مستقر شده اند. تابلوها خبر می دهند که این جا لشکر ۲۷ محمدرسوال‌الله است، اهالی محل می دانند که میدان محل استقرار نیروهایی است که ماموریت اصلی‌شان دفاع از تهران در مواقع ضروری است، وقتی که امنیت پایتخت به خطر افتاد. اما این ماموریت زمان جنگ بود و حالا چند سالی است که ماموریت‌ آنها تغییر کرده است. خطر امروز تهران دیگر یک دیکتاتور خارجی نیست که مانند صدام حسین قصد اشغال 4 روزه تهران را داشته باشد. هدف آماده سازی و تمرین شورش های داخلی است.

میدان اسب سواری سابق اینک پلیسی اینک نه در اختیار پلیس بلکه در مالکیت سپاه و بسیج است، نزدیک تهران همان جا که مرکز شورش ها و تظاهرات خرداد ۸۸ بود. میدان از یک سو به افسریه می‌رسد و از سوی دیگر به کوه‌های شرق تهران. از یک سر به زمین‌های شهر ری و از سوی دیگر هم به پاکدشت. مساحتش در حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع است. این را سردار همدانی، فاش ساخت وقتی که فرمانده سپاه محمد رسول‌الله بود.

آدرس دقیق آنجا سه راه تهران پارس، اتوبان شهید دوران، بعد از پمپ گاز CNG است. مردم هنوز این مجموعه را میدان‌ اسب‌دوانی می‌نامند.

حالا با عنوان هایی مانند دهکده مقاومت در نقشه های شهرداری نامیده می شود. دهکده مقاومت شامل فرهنگ‌سرای پایداری، مکان‌های مختلف ورزشی و بازسازی و آرایش غنائم دفاع مقدس است و قرار است بخش‌هایی از فعالیت‌های دوران دفاع مقدس را به صورت نمایشنامه بازسازی ‌کند. یک بار نیز گفته شد که ممکن است برای فیلمبرداری فیلم های حماسی در اختیار فیلمسازان متعهد قرار گیرد. پاییز ۱۳۸۸ اعلام شد که این منطقه برای شکل دادن به آن ایجاد مکانی همچون موزه جنگ برای بازآفرینی عملیات‌های جنگ در اختیار سپاه قرار گرفته است. اما اینک چنین می نماید که هدف از ساختن آن چیز دیگری بوده است. یا به گفته یکی از مدیران شهرداری لااقل امروز استفاده دیگری از آن می‌شود.

ساخت این دهکده ۴ فاز داشت که تاکنون فاز نخست آن افتتاح شده است. سپاه و بسیج مانورهای منظمی را در آنجا برگزار می کنند. در این مانورها نه از تانک خبری است و نه از موشک و آر پی جی و سلاح‌هایی از این دست. بلکه تفنگ‌ها و مسلسل های دستی، دوربین های لیزری، گاز اشک‌آور، گاز فلفل، پینت‌بال و ادواتی از این دست سلاح‌های اصلی مانورها هستند. در چند مورد بازدید کنندگانی از کره و فلسطین داشته اند و تنها فاز آن که عملیاتی شده آن بخش است که نیروهای سپاه در ان به بسیجیان مقابله با جنگ شهری و مبارزه با شورش را می‌ آموزند.

یکی از اتفاق هایی که در دهکده مقاومت افتاد بدون آن که خبر آن منتشر شود، مانور الی بیت‌المقدس بود. این مانور با بازسازی عملیات الی‌بیت‌المقدس در دوران جنگ هشت ساله با عراق بود، مانور شیوه‌های نبرد خیابانی، آزادسازی گروگان، خلع سلاح نیروهای مخالف، چند پاره کردن جمعیت معترض، چگونگی بازداشت یک نفر از میان جمعیت، متفرق کردن جمعیت، مانور و ایجاد رعب با موتور و… تمرین شد.

داوطلبانی که در قالب بسیجی در این دوره و مانور نهایی آن حاضر بودند چگونگی شلیک با تفنگ‌های پینت‌بال مخصوص گلوله‌های رنگی را آموختند و این پینت بال ها در جریان شورش های شهری به افراد تظاهر کننده شلیک می شود تا پس از رنگی شدن لباس‌ها، دستگیری این افراد توسط پلیس و نیروی نظامی حاضر ممکن باشد.

از دید بسیجی ها و جوانان پاکدشت به دلیل همین کاربرد پینت‌بال و تمرین زیاد برای کار با آن، دهکده مقاومت، مرکز تفریحی با پینت بال تصور شده و به مهمترین مرکز آموزش پینت‌بال درآمده و خدماتی را به بخش خصوصی نیز ارائه‌ می‌کند.

در دوره های آموزشی که بخش هایی از آن به صورت دایمی برگزار شده، به هسته‌های بسیج نیز به صورت دوره ای با الگوی تظاهرات تابستان ۸۸ آموزش لازم داده می‌شود. انتخابات ۱۳۸۸ زمینه تاسیس ۲۰ هزار هسته مقامت در بسیج تهران شد. این را سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمدرسول‌الله گفته بود.

در بخش دیگری از مجموعه دهکده پایداری فعالیت‌های مردمی در قالب یک فرهنگسرا، با عنوان فرهنگسرای پایداری پیگیری می شود. هر چند تهران فرهنگسرایی با عنوان پایداری در خیابان پاسداران دارد. اما فرهنگسرای پایداری دهکده مقاومت به نوعی آموزش مقاومت در شکل های مختلف را در دستور دارد که یک سایت و یک مرکز خدمات انیترنتی در آن فعال است.

در تاریخ فعالیت منطقه دهکده پایداری یک دوره نیز فعالیت های استشهادیون وجود دارد که حتی در اولین جلسه آن گفته شد این طرح به مفهوم ایجاد شبکه جهانی برای عملی کردن فتوای قتل سلمان رشدی توسط امام خمینی است. این طرح عمر کمی داشت، جدی گرفته نشد و خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد.

سال پیش نیز شهرداری تهران پروژه‌ای را برای آبرسانی به این منطقه و احداث سیستم آبرسانی قطره‌ای در ۶ هکتار از این مجموعه تعریف کرد و به مرحله اجرا گذاشت.

از چند سال به این سو نمایشگاه هایی مانند یاد یاران در همین محل برگزار شد. نمایشگاهی که در آن همه نوع خدمات به نیروهای بسیج و سپاه ارائه می‌شد. از خدمات پزشکی و بیمه‌ای گرفته تا ارایه تخفیف‌های ویژه برای خرید کتاب و استفاده از استخر و سونا و بدنسازی.

دهکده مقاومت، چنان که از نگاه از آسمان آشکار می شود در بخش هایی همانند شهرک سینمایی تهران بازسازی شده است. چند میدان مهم تهران از جمله اهدافی است که متولیان امر قصد ساخت آن را در این منطقه دارند. در این صورت رزمایش های شهری در محیطی به نسبت واقعی‌تر برگزار خواهد شد.

در یکی از مانورها که در جریان نمایشگاه یادیاران هم برگزار شد، اتوبوس شهری با تعدادی مسافر حضور داشت که عده‌ای در آن شعار می‌دادند و نیروهای تکاور بسیجی باید اتوبوس را “آزاد” می‌کردند.

این رزمایش‌ها حالا به صورت فصلی برگزار می‌شود. اما اهالی محل می گویند که هر روز برنامه‌های مختلفی از جمله تیراندازی، کوه نوردی، آموزش دفاع شخصی … در این مجموعه ۳۰۰ کیلومتر مربعی برگزار می‌شود. چنان که از زبان بسیجی های جوان نقل شده که در یکی از مهم ترین مانور ها بسیجی ها توانسته اند تهران را که اشغال شده بود در عملیاتی یک روزه – شب و روز آزاد کنند.

عکس مربوط به خرداد ۸۸ و صحنه واقعی درگیری هاست.-