انتقاد رییس جمهور از محکومیت پناهی

نویسنده

» گزارش فرانس پرس از:

یکی از مشاوران محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه به صورت عمومی نسبت به محکومیت سنگین جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، به انتقاد پرداخته که این موضوع باعث ایجاد جنجال میان قوه مجریه و قوه قضاییه جمهوری اسلامی که فوق محافظه کاران را در رأس خود دارد شده است.

به نوشته روزنامه اصلاح طلب شرق، اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد، در این رابطه گفت: “این حکم [علیه جعفر پناهی] ازطرف قوه قضاییه صادر شده و دولت و رییس جمهور با آن موافق نیستند. ما این مسأله که جعفر پناهی برای یک مدت طولانی در ایران کار نکند را تأیید نمی کنیم.”

جعفر پناهی ۵۰ ساله در ماه دسامبر به اتهام “مشارکت در تجمعات و تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال زندان محکوم شد. به علاوه، قوه قضاییه ساخت فیلم یا خروج از کشور را به مدت ۲۰ سال برای او ممنوع کرده است.

جعفر پناهی نسبت به این حکم که نکوهش بین المللی را در سطح گسترده به همراه داشته، تقاضای تجدیدنظر کرده است. او که به دلیل انتقادهای اجتماعی در فیلم هایش مشهور است، یکی از فیلمسازان شناخته شده “موج نو”ی سینمای ایران در خارج از کشور محسوب می شود.

او در سال ۲۰۰۰ جایزه شیر طلایی را در جشنواره موسترای ونیز بخاطر فیلم “دایره” و جایزه خرس نقره ای را در سال ۲۰۰۶ در برلیناله برای فیلم “آفساید” از آن خود کرد.

او دو بار در جشنواره کن برنده جایزه شده است: جایزه دوربین طلایی در سال ۱۹۹۵ بخاطر فیلم “بادکنک سفید” و جایزه هیأت داوران در بخش نگاهی دیگر در سال ۲۰۰۰ بخاطر فیلم “طلای سرخ”. در زمان گشایش جشنواره کن در ماه می ۲۰۱۰ صندلی او به صورت نمادین در میان اعضای هیأت داوران خالی بود و این درحالی بود که این فیلمساز در زندان بسر می برد.

جعفر پناهی روز اول مارس به همراه شانزده نفر، ازجمله همسر و دخترش، در منزل خود در تهران دستگیر شد. اکثر آنان آزاد شدند، و کارگردان نیز به قید وثیقه در اواخر ماه می آزاد شد.

آقای مشایی سال هاست به عنوان نزدیک ترین شخصیت رییس جمهور احمدی نژاد شناخته می شود، زیرا این دو با یکدیگر نسبت خانوادگی نیز دارند. معمولاً گفته می شود که سخنان او در رییس جمهور که همواره حمایت همه جانبه و بی قید و شرط خود را نسبت به وی ابراز داشته تأثیر دارد.

آقای مشایی به کابوس فوق محافظه کاران مذهبی که به طور مرتب نسبت به اظهارات او اعتراض می کنند تبدیل شده است. آنها معتقدند که اظهارت مشایی بسیار آزادگرایانه است و با اصول جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگ، مذهب، دیپلماسی یا آزادی های مدنی همخوانی ندارد.

افراط گرایان حکومت در ژوئیه ۲۰۰۹ پس از کشمکش های بسیار با آقای احمدی نژاد توانستند مانع انتصاب او به عنوان جانشین رییس جمهور شوند. یکی از استدلالات آنان این بود که آقای مشایی در سال ۲۰۰۸ گفته بود “ایران دوست مردم اسراییل” است که البته این گفته از سوی او تکذیب شد.

روزنامه فوق محافظه کار کیهان روز چهارشنبه به شدت نسبت به اظهارات آقای مشایی در مورد جعفر پناهی واکنش نشان داد و او را به “زیر سؤال بردن حکم دادگاه علیه یکی از متهمان فعال در جنبش فتنه” مورد مؤاخذه قرار داد. “فتنه” کلمه ای است که حکومت جمهوری اسلامی، پس از انتخابات پرمناقشه آقای احمدی نژاد، برای نامیدن مخالفان خود به کار می برد.

طی ماه های اخیر چند مورد جنجال و برخورد میان قوه مجریه و قوه قضاییه جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته که از آن جمله می توان به متهم کردن اطرافیان رییس جمهور و همچنین آزادی سارا شرود، زندانی آمریکایی، اشاره کرد.

این درحالی است که آیت الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در اوت ۲۰۰۹ نسبت به “انتقادات غیرقابل توجیه” رییس جمهور در مورد برخی از تصمیم گیری های قوه قضاییه اعتراض کرده بود.

منبع: فرانس پرس، ۲۱ ژانویه