بازگشت سردار میلیاردر

نویسنده

» سه وزیر باقی مانده کابینه دهم معرفی شدند

سرانجام پس از گذشت بیش از دو ماه از زمانی که نمایندگان مجلس هشتم به سه تن از وزرای پیشنهادی محمود احمدی نژاد رای اعتماد نداند، روز گذشته رئیس دولت دهم وزرای جدید را به پارلمان معرفی کرد. بر اساس گزارش ها مجید نامجو، حمیدرضا حاجی بابایی و صادق محصولی  افرادی هستند که برای وزارت خانه های، “نیرو”، “آموزش و پرورش” و “رفاه” به مجلس معرفی شده اند.

مجید نامجو که پس از ناکامی محمد علی‌آبادی در گرفتن رای اعتماد قرار است یکشنبه هفته آتی صلاحیت اش در صحن علنی مجلس بررسی شود، تا امروز به عنوان “سرپرست” وزارت نیرو مشغول به فعالیت بوده است. پیش از این اخباری مبنی بر معرفی علی ذبیحی برای این وزارت خانه شنیده می شد.

اما برای وزرات آموزش پروش،  احمدی نژاد نخست سوسن کشاورز را معرفی کرده بود، که به دلیل انتقاد شدید محافظه کاران مجلس از معرفی زنان در کابینه وی نتوانست رای لازم را برای تصدی گری این وزارت خانه کسب کند، پس از آن احمدی نژاد که اصرار داشت یک زن وزیر این پست باشد، فاطمه آجرلو نماینده مجلس هشتم را به عنوان گزینه جدید خود پیشنهاد کرد که این بار نیز با مقاومت شدید نمایندگان پارلمان و انتقاد شدید برخی مراجع محافظه کار در قم مجبور به عقب نشینی شد و اندک زمانی پس از معرفی وی به مجلس، فاطمه آلیا از اعضای فراکسیون حامی دولت انصراف خود از تصدی گری این پست را اعلام کرد. حمیرضا حاجی بابایی از اعضای هیئت رئیسه مجلس اینک به عنوان جایگزین این دو زن اصولگرا به عنوان وزارت خانه آموزش و پرورش معرفی شده است.

از سوی دیگر صادق محصولی که جانشین فاطمه آلیا دیگر زن ناکام در کسب رای اعتماد از مجلس هشتم برای وزارت رفاه شده، در دولت نهم به عنوان وزیر کشور مشغول به فعالیت بوده است. صادق محصولی به عنوان فردی که انتخابات بحث برانگیز 22 خرداد را برگزار کرده مورد انتقاد شدید نیروهای مخالف دولت قرار دارد. محصولی که همچنین به دلیل سرمایه میلیاردی اش از سوی منتقدین به فساد اقتصادی متهم است سال گذشته در یک رای گیری جنجال برانگیز توانست با نصف رای بالاتر از حد نصاب به عنوان وزیر کشور انتخاب شود. کارشناسان محصولی را فردی  می دانند که به همراه مجتبی هاشمی ثمره و اسفندیار رحیم مشایی مورد اعتماد شدید محمود احمدی نژاد قرار دارد.

 

کابینه بحث برانگیز

گفتنی است اوایل ماه شهریور، پس از آنکه محمود احمدی نژاد کابینه جدید خود را به مجلس هشتم معرفی کرد، گزینه های پیشنهادی های وی با انتقاد شدید احزاب و نمایندگان اصولگرا مواجه شد. گفته می شود اکثریت نمایندگان مجلس که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از احمدی نژاد در برابر کاندیداهای اصلاح طلب پشتیبانی کردند. از اینکه احمدی نژاد سهم اندکی برای نمایندگان پارمان در کابینه در نظر گرفت ناخرسند بودند.

در همان زمان دویست تن از نمایندگان در اعتراض به کابینه پیشنهادی احمدی نژاد با نوشتن نامه ای، نسبت به امکان رد صلاحیت تعداد قابل توجهی از وزرای پیشنهادی هشداد دادند. گفته می شود بسیاری از امضا کنندگان این نامه نمایندگانی بودند که  پس از سرپیچی احمدی نژاد از دستور  آیت الله خامنه ای مبنی بر برکناری اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی  با نوشتن نامه ای شدیدالحن که بر “تصحیح رفتار” دولت دهم تاکید داشت، موضع گیری جدی خود در برابر احمدی نژاد را اعلام کرده بودند.

 

دخالت آیت الله خامنه ای

موضع گیری های افرادی چون محمدرضا باهنر که تا پیش از رای گیری بر رد صلاحیت حداقل 5 وزیر در مجلس تاکید داشت ناظران سیاسی را به این نتیجه رسانده بود که دولت دهم راه دشواری برای گرفتن رای اعتماد در پیش خواهد داشت. اما در روز رای گیری نمایندگان تنها به سه نماینده از مجموع بیست و یک وزیر رای اعتماد ندادند که دو نفر از این سه وزیر پیشنهادی زن بودند. بلافاصله پس از رای گیری محمدرضا باهنر در اقدامی بی سابقه فاش کرد که آیت الله خامنه ای به نمایندگان مجلس پیام داده است تا از رد صلاحیت وزاری احمدی نژاد پرهیز کنند.  به گفته نایب رئیس مجلس “ اگر توصیه رهبری نبود احتمال داشت که 8 الی 9 نفر از وزرا رای نیاورند.” باهنر وزرای پیشنهادی نفت، صنایع، بازرگانی، تعاون، راه و ترابری و وزارت خارجه را دیگر کاندیداها برای گرفتن رای “عدم اعتماد” از مجلس میعرفی کرد  که در لحظات آخر   پس از ابلاغ  حکم آیت الله خامنه ای به نمایندگان موفق به کسب رای اعتماد می شوند.

پس از این اظهارات، آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد نسبت به این مواضع باهنر واکنشی نشان نداند که به باور ناظران به معنای تایید تلویحی نامه رهبری  به نمایندگان مجلس تلقی می شود. منتقدان این نامه را به معنای دخالت غیرقانونی ولی فقیه در اختیارات پارلمان ارزیابی می کنند.