ایستادگی نبوی بر مواضع خود در دادگاه

نویسنده
حامد ایرانی

» مجاهدین انقلاب: چرا از محاکمه علنی دوستان ما هراس دارید؟

دومین جلسه دادگاه بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی روز گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد. او در این دادگاه نیز مانند جلسه  گذشته، با ایستادگی بر مواضع قبلی،هیچکدام از اتهامات وارده به خود را نپذیرفت و خواستار برگزاری  دادگاه علنی برای بررسی اتهامات خود شد.

صالح نیکبخت وکیل نبوی روز گذشته در خصوص جلسه دادگاه به خبرگزاری ایلنا توضیح داد: “موکلم اتهامات وارده را را قبول نکرد و به دفاع از خود در برابر کیفرخواست صادر شده از سوی دادستان پرداخت اما به علت انقضای مدت در ساعت 12:30 و عدم امکان ادامه جلسه به علت توصیه پزشکان و مراعات حال او از طرف دادگاه، ادامه جلسه به روز سه شنبه این هفته موکول شد.”

نیکبخت همچنین در خصوص درخواست نبوی برای برگزار شدن علنی دادگاهش گفت: “موکلم هم شفاها و هم کتبا درخواست علنی برگزار شدن جلسه را به دادگاه ارائه داده بود ولی بدلیل اینکه تشخیص علنی یا غیر علنی بودن جلسه با دادگاه است، این جلسه به استناد بند 3 ماده 188 قانون‌ آیین دادرسی کیفری به صورت غیرعلنی برگزار شد.”

بهزاد نبوی که در تاریخ  11 مهرماه تحت عمل جراحی فتق قرار گرفته بود روز گذشته از بیمارستان  به دادگاه منتقل شد و به محض پایان  جلسه دادگاه مجددا به بیمارستان منتقل شد.

در جلسه اول دادگاه نبوی اتهامات وی شرکت در راهپیمایی اعتراضی به نتیجه انتخابات و رئیس‌جمهوری احمدی‌نژاد در روزهای 23 و 25 خردادماه، اخلال در ترافیک در روزهای مذکور، تبلیغ علیه نظام و نگهداری اسناد محرمانه اعلام شده بود.

یک روز پیش از برگزاری آن دادگاه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه خواستار آن شده بود  که دادگاه این عضو ارشدش به صورت علنی برگزار شود.

این سازمان در بیانیه خود در خصوص غیر علنی برگزار شدن دادگاه پرسید: “آیا به راستی اگر محاکمه بهزاد نبوی که با خود کوله بار نیم قرن مبارزه، خدمت و از خودگذشتگی را حمل می کند، حاوی مطالبی است که مخل امنیت کشور است؟ اگر اینگونه است چرا قاضی محترمی که امروز ظاهراً به این سبب حکم به غیرعلنی بودن دادگاه می کند، در هنگام قرائت کیفرخواست های طولانی چند ده صفحه ای علیه نبوی و سایر قهرمانان دربند، حتی برای یک بار نیز تذکری نداد و کلام نماینده دادستان وقت را قطع نکرد؟ یا چرا هیچگاه قاضی محترم، دادگاه را غیر علنی اعلام نکرد و یا حداقل براساس نص صریح قانون از انتشار اتهامات اثبات نشده موجود در کیفرخواست های عمومی که ظاهراً خبری از قسمت عمده آنها در کیفرخواست انفرادی صادر شده برای نبوی نیست، جلوگیری نکرد؟”

سازمان مجاهدین انقلاب همچنین این سواال ها را از دستگاه قضایی مطرح کرد که: “چگونه اصل ایراد اتهامات مخل امنیت نبود اما دفاع متهم از خود، امنیت کشور را نقض می کند؟ امروز به طور جد این سوال در جامعه مطرح است؛ چگونه حال که نوبت به دفاع مظلومینی که 5 ماه ناجوانمردانه بر آنان تاختند و به هزار و یک اتهام آنان را نواختند رسید، موضوعات امنیتی شد و انتشار عمومی آن، بر هم زننده امنیت کشور؟ ترتیب دهندگان بازداشت ها و محاکمات پس از انتخابات اگر بر صحت اقدام و استدلال خود ایمان دارند، چرا نمی گذارند بهزاد نبوی در دادگاهی علنی با حضور هیأت منصفه ای به وسعت تمامی ملت ایران مورد محاکمه قرار گیرد تا اگر به زعم آنان گناهکار و خائن است، در پیشگاه ملت رسوا گردد؟”

مسئولان دادگاه و دادگستری تا امروز برگزاری علنی دادگاه برای بهزاد نبوی را رد کرده اند.

 

وضعیت سایر اعضای زندانی سازمان مجاهدین

در حال حاضر دو عضو ارشد دیگر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همچنان در زندان هستند. فیض الله عرب سرخی و سیدمصطفی تاج زاده دیگر اعضای شورای مرکزی این حزب سیاسی هستند که از پس از انتخابات بازداشت شده همچنان در زندان به  سر  می برند.

پیش از این نیز برخی از اعضای ارشد این سازمان مانند صادق نوروزی رئیس دفتر سیاسی، جواد امام از اعضای شورای مرکزی، محسن باستانی مسوول شاخه اصفهان و سید احمد حسینی مسئول شاخه گیلان سازمان در بازداشت بودند که به قید وثیقه آزاد شده اند.

سیدمصطفی تاج زاده که یکی از برجسته ترین دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات است در ملاقات هایی که با خانواده اش انجام داده است اعلام کرده است که حاضر در هر دادگاه علنی از عملکرد خود دفاع کند و حتی از زندان اوین حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان را به مناظره فراخوانده است.

فیض الله عرب سرخی نیز که چهار ماه از بازداشتش می گذرد نیز تا به امروز حاضر به پذیرش هیچکدام از خواسته های بازجویان و بازداشت شدگان نشده است. پرونده او اخیرا به دادگاه ارسال شده اما از زمان برگزار دقیق دادگاه وی خبری در دست نیست.

هفته گذشته میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دیدار و دلجویی از خانواده وی پرداختند که متعاقب آن مسئولان زندان عرب سرخی را در لیست ممنوع الملاقات ها قرار دادند.