قوه قضاییه در راه تاسیس رسانه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انحصار صدا و سیما شکسته می‌شود؟

در حالیکه درخواست های مختلف برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی خصوصی در سالهای گذشته همواره با مخالفت روبرو شده، یک مقام قوه قضاییه جمهوری اسلامی از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی، خبرگزاری و روزنامه ویژه این نهاد حکومتی خبر داد.

محمدباقر ذوالقدر، معاون راهبردی قوه قضاییه، روز یکشنبه، ۹ دی‌ماه، در همایش تشکلات قضایی و نهادهای مرتبط قوه قضائیه در استان کرمان اعلام کرد که رسانه‌ای به منظور “اطلاع‌رسانی دقیق به مردم” در آینده‌ای نزدیک توسط قوه قضائیه افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تنسیم این سرتیپ پاسدار با اعلام خبر راه اندازی رسانه ویژه قوه قضاییه گفته نخستین کار برای ارتقای کارآمدی در این قوه بحث برنامه محوری است.

ذوالقدر که همزمان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این قوه را هم به عهده دارد در همایش تشکیلات قضایی گفته است: “اگر ما بخواهیم تمام آرزوهای خود را در زمینه مسئله قضا در کشور اسلامی ایران در یک جمله خلاصه کنیم، حاصل آن ارتقای قوه قضائیه است. قوه قضاییه با این گستردگی، پیچیدگی، ماموریت و مسئولیت نمی‌تواند، بدون برنامه منسجم مدیریت شود.”

معاون رئیس دستگاه قضا اشاره‌ای به جزئیات راه‌اندازی شبکه رسانه‌ای قوه قضاییه نکرده، اما این چندمین بار است که ذوالقدر بحث راه اندازی دستگاه رسانه قوه قضاییه را مطرح می کند.

او در دی ماه سال ۹۱ هم در سخنانی در مورد چگونگی ارتقای کارآمدی قوه قضاییه در راستای ایجاد رابطه موثر بین دستگاه قضایی و مردم گفته بود در این مرکز موضوع انتشار روزنامه، سایت و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی پیگیری خواهد شد.

این معاون قوه قضاییه یک ماه بعد در بهمن ماه ۹۱ از اینکه قوه قضاییه برای بیان دیدگاه، تبلیغ عملکرد خود و اطلاع‌رسانی به مردم “زبان گویایی” ندارد انتقاد و تاکید کرد: “قوه قضاییه باید حتما شبکه تلویزیونی، رادیویی، روزنامه و سایت‌های اثرگذار داشته باشد تا حجم کارهای این دستگاه به اطلاع مردم برسد لذا ان‌شاءالله باید این نهاد ایجاد شود تا رسانه‌های قوه قضاییه را مدیریت کند.”

سرتیپ ذوالقدر روز یکشنبه، ۹ تیرماه، در شرایطی از تاسیس یک شبکه رسانه‌ای منحصر به قوه قضاییه خبر داد، که دو روز قبل از آن حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات در همایشی به نام “افق رسانه” تلویحا از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرده بود.

روحانی با اشاره به اینکه رسانه باید با مخاطب رابطه دو سویه برقرار کند گفته بود: “سبد رسانه ای مردم امروز تک رسانه ای نیست، با توجه به این مسئله باید برنامه ریزی کنیم. رقابت رسانه ای از حیطه دولت ها و حکومت ها فراتر رفته است.”

 

سابقه تلاش برای راه اندازی شبکه تلویزیونی

در حال حاضر صدا و سیما اصلی ترین ارگان رسانه‌ای جمهوری اسلامی است و بر اساس ماده هفتم اساسنامه این سازمان “تاسیس فرستنده و پخش برنامه های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به تاسیس یا بهره برداری از چنین رسانه هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.”

پیشتر در دوره های ششم و هفتم مجلس تلاش هایی برای اصلاح این بند اساس نامه صدا و سیما صورت گرفت که نتیجه عملی در پی نداشت.

 این نخستین بار است که یکی از سه قوه، خارج از صدا و سیمای حکومتی، قصد دارد یک شبکه رسانه ای تاسیس کند.

پیشتر به دنبال حوادث انتخابات ۸۸ در ایران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده بود که حاکمیت در چارچوب قانون به تلویزیون‌های فارسی‌زبان مجوز دهد. این پیشنهاد در راستای مقابله با تلویزیون‌های فارسی‌زبان فعالی که هم‌اکنون از طریق ماهواره در ایران قابل دریافت هستند، ارائه شده بود و هیچگاه عملی نشد.

در آن هنگام مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می‌برد اعلام کرد که می خواهد یک شبکه تلویزیون خصوصی راه بیندازد. بهروز افخمی، نماینده دوره ششم مجلس و فیلمساز شناخته شده ایرانی مسئول راه اندازی این شبکه معرفی شد، اما از آنجا که قوانین جمهوری اسلامی اجازه تاسیس چنین شبکه ای را نمی داد، دست اندرکاران آن تصمیم گرفتند تلویزیون خود را از شهر دبی پخش کنند.

این تلویزیون که مهدی کروبی عنوان “صبا” را برای آن انتخاب کرده بود هیچگاه موفق به آغاز برنامه های خود نشد.

همچنین در چند سال گذشته و پس از بروز اختلاف در بین اصولگرایان، زمزمه‌هایی مبنی بر راه انداختن شبکه های خصوصی توسط وابستگان و نزدیکان به دولت نیز شنیده شده است.