حمله‌ی تروریستی طالبان؛ هفت کارمند یک رسانه کشته شدند

نویسنده

حمله انتحاری به مینی‌بوس حامل کارمندان گروه رسانه‌ای موبی در کابل هفت کشته به جا گذاشت.

مقام‌های وزارت کشور افغانستان اعلام کرده‌اند که در نتیجه یک حمله انتحاری در غرب کابل دست‌کم ۷ غیرنظامی کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. هدف این حمله مینی بوس حامل کارمندان گروه رسانه‌ای موبی بوده و مسئولیت این اقدام تروریستی را گروه طالبان به عهده گرفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است این حمله “به انتقام اتهامات دروغ تلویزیون طلوع علیه طالبان” در جریان جنگ قندوز صورت گرفته. طبق روایت‌ها مهاجم انتحاری سوار بر موتورسیکلت، مینی‌بوس حامل کارمندان گروه رسانه‌ای موبی را هدف قرار داده است.

تلویزیون طلوع که یک رسانه‌ی خصوصی فعال در افغانستان است کشته شده‌ها را یک دختر از بخش دوبله، یک دختر از بخش گرافیک، یک ادیتر ویدیویی، یک تصویر بردار و یک راننده معرفی و عنوان کرده دو جسد به دلیل سوخته‌گی هنوز شناسایی نشده‌اند. گفته می‌شود از میان زخمی شده‌گان هم عده‌ای وضعیت وخیمی دارند.

این حمله تروریستی با واکنش رسانه‌ها و فعالان مدنی کشور افغانستان مواجه شد. رهبر انجمن فارغ التحصیلان افغان از کشورهای مشترک المنافع، شهادت و زخمی شدن کارکنان کابورا پرودکشن را به خانواده‌ی رسانه‌های افغانستان و رهبری و کارکنان تلویزیون‌های طلوع، طلوع نیوز و لمر و فامیل شهدا و زخمی‌ها تسلیت گفت و مدیران و کارگزاران شبکهٔ جهانی میترا هم حملهٔ دهشت‌افکنانهٔ امروز به موتر حامل کارمندان شبکهٔ تلویزیون طلوع را به‌شدت نکوهش کرده و آن را نشانهٔ نهایت وحشت‌‌پراکنی و ترس دشمن زبون از نترسی و فریاد همیشه بلند رسانه‌های آزاد و تأثیرگزار دانستند و نوشته‌اند: “ باور داریم که بید آزادی بیان با این بادها نخواهد لرزید.“ترس دشمن زبون از نترسی و فریاد همیشه بلند رسانه‌های آزاد و تأثیرگزار می‌پندارند.
با تمنای شکیبایی برای بازماندگان قربانیان این رویداد، باور داریم که بید آزادی بیان با این بادها نخواهد لرزید!

این حادثه چند ماه پس از آن روی ‌می‌دهد که گروه طالبان شبکه‌های تلویزیونی طلوع و یک افغانستان را متهم به عدم بی‌طرفی در پوشش خبرهای جنگ در قندوز کردند و دفاتر و کارمندان شبکه تلویزیونی طلوع نیوز و شبکه تلویزیونی یک را به عنوان اهداف نظامی این گروه اعلام کرده بود.