خلاف کدام عفت؟

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

دادستانی گفته هشت نفر را به اتهام ترویج مسائل خلاف “عفت” دستگیر کردیم. ولی توضیح نداده این عفت عمومی بوده؟ خصوصی بوده؟ و یا اصولا عفت خاصی بوده؟ اگر عفت عمومی باشد، که احتمالا می شود همان الهام چرخنده، که طبیعتا چون ملی است، هر نوع مسائل خلاف آن اشکالی ندارد، بالاخره این الهامی است که برای همه شده است و احتمالا اگر طرف یک دور دیگر بچرخد، چیزی که در موردش خلاف است، می تواند کاملا درست باشد، ولی ما حدس می زنیم که ممکن است خلاف یک عفت خاصی باشد.

مسائل خلاف عفت مرعشی یا همان عفت هاشمی: اگر فرض کنیم که کسی عملی خلاف « عفت هاشمی» انجام داده باشد، که خیلی مشکل مهمی نیست، بالاخره، وقتی خلاف خودش اشکال نداشته باشد، خلاف عفت اش هم اشکال ندارد و اصولا اگر کسی خلاف عفت هاشمی کاری بکند، نه تنها دستگیرش نمی کنند، بلکه به او جایزه هم می دهند. یعنی عفتی که شوهرش متهم است، پسرش زندانی است، یک دخترش قبلا زندانی بوده و صلاحیت یک دختر و یک پسرش هم رد شده، کلا برخلاف اش هر کاری می توان کرد.

مسائل خلاف عفت کاشانی: حالا ممکن است فرض کنیم کسی مسائل خلاف عفت کاشانی انجام داده باشد که این عفت مرحومه همان مادر بزرگ آقای ظریف است که چند ماه قبل به رحمت ایزدی رفت. مسائل خلاف عفت کاشانی هم مثل مسائل خلاف خود جواد ظریف است، بستگی دارد چه کسی چنین خلافی بکند. اگر این خلاف را برادران امت حزب الله بکنند، بلامانع است، درست است که شخص رهبری خودش اخیرا جواد ظریف را تائید کرده، ولی دلیل نمی شود که اگر کسی طرفدار رهبری بود، نتواند علیه ظریف یا هر نوع عفت مربوط به او کاری نکند، مثلا آدم می تواند به ظریف بگوید « خائن» و طرفدار رهبری باشد که ظریف نماینده اوست، چون کلا هر نوع خلافی اگر توسط طرفداران بیت صورت بگیرد علیه هر نوع عفت و عصمت ایراد ندارد، یعنی کلا دم شاه را ببین، سر سبیلش نقاره بزن.

مسائل خلاف عفت شریعتی( مشاور امور بانوان احمدی نژاد): یک وقت می بینی یکی مسائلی خلاف عفت شریعتی کرده باشد، بستگی دارد به اینکه این عمل خلاف عفت مورد نظر در چه زمانی صورت گرفته، اگر در زمانی بوده که احمدی نژاد در حالی نزدیکی به رهبری بوده، عفتش هم می شود عفت رهبری و قضیه ناموسی می شود، اما وقتی که طرف دعوا کرد و بعد هم عفتش دچار حیز انتفاع شد، دیگر اشکالی ندارد که کسی خلاف عفتش رفتار کند یا نه. از این گذشته بستگی دارد که این عفت چقدر بالا کشیده، اگر مثل معاون اول طرف خیلی بالا کشیده باشد، که دادستان می تواند طرف را پائین بکشد و کلا عفت مربوطه را بفرستد به محل مورد نظر، وگرنه هر حالت دیگری را می توان فرض کرد.

مسائل خلاف عفت جمالی زاده: عفت جمالی زاده استاد شیمی فیزیک دانشگاه کرمان است، عفتش هم احتمالا می شود مثل عفت همه نخبگان و دانشمندان که اگر کسی برخلاف عفت شان کاری کرد، اگر در جهت مبارزه با صهیونیسم و استکبار( که شیمی و فیزیک هم جزئی از آن محسوب می شود) باشد، خلاف چنین عفتی رفتار کردن اشکالی ندارد. یعنی کلا فیزیک و شیمی و دانشگاه و علوم انسانی و عقل و تمدن و شعور و دانش و اینها، کلا چیزهایی هستند که آدم برخلاف عفت شان هر کاری می تواند بکند، مگر اینکه خودش نخواهد بکند، یعنی به کسی برنمی خورد، خیلی هم برخورد می تواند برود زیر دوش آب سرد که حالش بهتر بشود.

مسائل خلاف عفت تجارتچی: عفت تجارتچی اولین زن خلبان ایرانی بود، و طبیعتا یک عفت نمی تواند اولین زن خلبان ایرانی باشد، ولی در زمان رژیم خائن مزدور ستمشاهی و سلطنتی زندگی و حضور و رشد و کمال و نمو و سایر چیزها را نکرده باشد، بنابراین مسائل خلاف عفت تجارتچی هم در جمهوری اسلامی مشکل خاصی ندارد، کما اینکه استاد شجونی کلا در چنین مواردی خلاف انواع عفت رفتار کرده و هیچ مشکلی هم نداشته، و چه بسا که هفته بعد از رفتار خلاف عفت اش رفته پیش آیت الله جنتی و برایش تعریف کرده که چه جوک هایی برای نمیرالمومنین درست می کنند و بعد هم خودش خندیده و حرکاتی شبیه خنده از جنتی دیده شده وصدای به هم خوردن استخوان های طرف از زیر عبایش به گوش رسیده.

مسائل خلاف عفت ماهباز: فرض می کنیم که کسی علیه عفت ماهباز که قبلا چپ بوده و حالا هم جمهوریخواه است و نشسته یک گوشه ای در آلمان و زندگی خودش را می کند، رفتاری خلاف عفت ماهباز انجام دهد. فرض کنیم کسی برخلاف این عفت کاری بکند، که طبیعتا چنین کاری حتما لازم است و نه تنها موجب لکه دار شدن این عفت یا عفت عمومی که همان الهام چرخنده باشد، نمی شود که چه بسا خیلی هم فایده داشته باشد. کلا هر نوع رفتار خلاف هر عفتی که مخالف یا منتقد حکومت باشد از شیرمادر و از مادر شیر علی قصاب هم حلال تر است.

مسائل خلاف عفت معشوقه جمیل: حالا فرض کنیم که مسائل خلاف عفتی که بقول دادستان اتفاق افتاده در مورد همین عفتی است که ترکها سریالش را درست کردند و عفت مورد نظر کلا به جای اینکه مسائل مربوط به عفت را رعایت کند، مسائل مربوط به جمیل و افراد دیگر را رعایت می کند. در اینجا عفت خصوصی و عمومی کلا لکه دار شده و الآن همه مشکل جمهوری اسلامی همین عفتی است که هی می خواهند جلوی پخش شدنش را بگیرند، ولی هی عفت و نعمت به جمیل و جلیل خیانت می کنند و هی لک می افتد روی عفت، یعنی این مهم ترین عفتی است که الآن خودش دارد خلاف می کند و در حقیقت الآن خود عفت است که برخلاف صدا و سیما و در نتیجه جمهوری اسلامی و نظام و بیت رهبری و چیزهای دیگر دارد اقدام می کند و اصولا اگر کسی کاری خلاف این عفت بکند، نه تنها به او چیزی نمی گویند، بلکه از او چیزی هم می شنوند.

نتیجه گیری اخلاقی: اقدام برخلاف عفت عمومی مهم نیست، بستگی دارد که کدام عفت عمومی تر از همه باشد.

نتیجه گیری انتخاباتی: هر نوع اقدام خلاف عفت هاشمی لازم است و هیچ اشکالی ندارد.

نتیجه گیری الهام شده: اگر فرض کنیم که الهام چرخنده مهم ترین عفت عمومی باشد که فعلا ملی شده است، هر نوع رفتار خلاف عفت می تواند در راستای الهام، یا الهام در راستای آن باشد.