پیشنهاد لاریجانی برای حل بحران سوریه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری

همزمان با بالا گرفتن درگیری های مسلحانه در نقاط مختلف سوریه، رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد کمیته ای برای برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با حضور تمام گروه های سیاسی،از جمله مخالفان، در این کشور تشکیل شود. علی لاریجانی در عین حال گفت که برای این کار “ابتدا باید امنیت فراهم شود” زیرا به اعتقاد وی “وقتی با راکت و آر پی جی وارد شهر می شوند و شهروندان را گروگان می گیرند، فرصتی برای اصلاحات سیاسی به وجود نمی آید.” رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص با تلویزیون عرب زبان جمهوری اسلامی (العالم) گفت و گو می کرد.

لاریجانی گفت که “می‌توان کمیته‌ای را در سوریه تشکیل داد که از طریق آن ظرف مدت مشخصی انتخابات مجلس با مشارکت همه گروه ها و حتی مخالفان برگزار شود و در همین فاصله انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.”

به گفته وی، دولت سوریه با این مسائل “مخالفتی ندارد” ولی “فرصتی برای این مسائل نیست.”

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که “برای هر کشوری ابتدا باید امنیت فراهم شود و پس از آن اصلاحات سیاسی صورت گیرد.”

پیشنهاد لاریجانی برای حل بحران سوریه در شرایطی عنوان شده که بحران این کشور هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد.

روز گذشته وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قطر نشستی اضطراری داشتند. آنها در بیانیه پایانی خود خواهان کناره‌گیری هرچه سریع‌تر بشار اسد از قدرت شدند و وعده دادند که در این صورت، امنیت او و خانواده‌اش برای ترک سوریه تامین می‌شود.

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب همچنین از مخالفان دولت سوریه خواستند که یک دولت انتقالی تشکیل دهند.

این درخواست اما بلافاصله از جانب دولت سوریه رد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در خواست اتحادیه عرب برای کناره گیری بشار اسد از قدرت را رد کرده است.

جهاد مقدسی گفت: “تنها مردم سوریه هستند که در این باره تصمیم خواهند گرفت.”

 

نگرانی از تسلیحات شیمیایی ارتش سوریه

در تحولی دیگروزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست دیروز خود در بروکسل، طی مصوبه‌ای ۲۹ نفر دیگر از نزدیکان و بستگان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را مشمول تحریم‌ها از جمله توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر کرده‌اند.

آنها همچنین مقررات مربوط به انتقال محموله‌هایی را که ظن آن می‌رود حاوی تسلیحات برای دولت سوریه باشند، سخت‌تر کرده‌اند.

این در حالی است که جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه، روز دوشنبه به وجود تسلیحات شیمیایی در کشورش اذعان کرد اما گفت که دمشق از این سلاح “علیه نیروهای مهاجم خارجی” استفاده خواهد کرد و علیه دشمنان داخلی به کار نخواهد برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه گفت: “سوریه از هیچ سلاح شیمیایی یا سلاح نا متعارفی علیه شهروندان استفاده نخواهد کرد و تنها آن را در مقابل تهاجم خارجی بکار خواهد برد.”

وی اضافه کرد: “هر ذخیره ای از سلاح های شیمیایی که ممکن است وجود داشته باشد، هرگز علیه مردم سوریه استفاده نمی شود.”

او اضافه کرد: “تمام انواع این تسلیحات توسط نیروهای نظامی ارتش سوریه ذخیره‌سازی و محافظت می‌شود و تحت نظر مستقیم ارتش است. (این سلاح‌ها) استفاده نخواهد شد، مگر آنکه سوریه مورد تجاوز خارجی قرار گیرد.”

پیش از این، دولت سوریه هیچگاه رسما در اختیار داشتن تسلیحات شیمیایی را تایید نکرده بود.

قاسم سعدالدین، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، گروه مسلح مخالف حکومت بشار اسد، در واکنش به این مسئله گفت اظهارات جهاد مقدسی جای نگرانی دارد.

قاسم سعدالدین به خبرگزاری فرانسه گفت: “رژیم به داشتن سلاح شیمیایی اذعان کرده است و این در حالی است که معاهده (سلاح های شیمیایی) را امضا نکرده است. این ثابت می کند که این حکومت دراستفاده از این سلاح ها تعلل نخواهد کرد.”

دولت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرده بود، هر مقام سوری را که در استفاده و یا انتقال سلاح های شیمیایی سوریه نقش داشته باشد مسئول خواهد دانست.

هفته پیش، یکی از سیاستمداران ارشد سوریه که به مخالفان دولت پیوسته است، به بی‌بی‌سی گفت که دولت سوریه در صورتی که در تنگنا قرار گیرد، در استفاده از سلاح های شیمیایی تردیدی نخواهد کرد.

 

ادامه درگیری ها

جهاد مقدسی همچنین گفته است نیروهای ارتش سوریه به زودی کنترل گذرگاه های مرزی سوریه با عراق و ترکیه که توسط نیروهای مخالفان تصرف شده را به دست خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه گفته است: “مخالفان مسلح چند روز بیشتر این مکان ها را در دست نخواهند داشت.”

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری ها روز دوشنبه در چند منطقه حومه دمشق ادامه داشته است.

طبق این گزارش فعالان سوری می گویند، درگیری ها نیز برای دومین شب درحلب ادامه داشته است که به گفته فعالان حقوق بشر ۱۸ نفر در این درگیری ها کشته شده اند.

گزارش شده است که اقدامات ارتش سوریه برای عقب راندن مخالفان مسلح بشار اسد از دو شهر دمشق و حلب دوچندان شده است و نیروهای دولتی توانسته‌اند کنترل بخش‌هایی از دمشق را که به دست مخالفان مسلح دولت افتاده بود، دوباره در دست بگیرند.

تلویزیون دولتی سوریه امروز تصاویری از نیروهای دولتی را نمایش داد که در حال جستجوی خانه به خانه پیکارجویانی بودند که احتمالا هنوز در محل حضور داشتند.

بر اساس گزارش‌ها، درگیری در شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه نیز ادامه دارد.

مخالفان دولت در روزهای گذشته توانستند در حمله‌های جدید، کنترل بخش‌هایی از حلب را در دست بگیرند.

حمله متقابل نیروهای دولتی، یک هفته بعد از پیشروی قابل توجه مخالفان مسلح بشار اسد انجام می‌شود.

مخالفان دولت در یک هفته گذشته توانستند کنترل چندین بخش دمشق را در دست بگیرند، برخی گذرگاه‌های مرزی این کشور را تصرف کنند و مدعی انجام حمله‌ای شوند که مرگ چهار مقام عالی‌رتبه دولتی از جمله وزیر دفاع سوریه را به دنبال داشت.

 

دیدگاه متفاوت جمهوری اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته و به دنبال آغاز یک سلسله از تحولات سیاسی و اجتماعی در کشورهای مسلمان شمال آفریقا که به سرنگونی نظام های دیکتاتوری این کشورها منجر شد، گفت که جمهوری اسلامی این تحولات را “بهار اسلامی” می داند و از انقلاب های مصر و تونس حمایت خواهد کرد.

سید علی خامنه ای اما گفت که اعتراضات در سوریه “انحرافی” است.

او و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی می گویند سوریه به دلیل مقابله با اسرائیل در “خط مقدم مقاومت” قرار دارد و به همین خاطر با توطئه کشورهای غربی و بخصوص آمریکا و اسرائیل در همکاری با کشورهای منطقه مانند عربستان، ترکیه و قطر مواجه شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در اظهارات نسبتا متفاوت خود در مصاحبه با تلویزیون عرب زبان العالم گفت: “دیدگاه‌های مختلف درباره بحران سوریه در آغاز حوادث این کشور وجود داشت.”

او این دیدگاه ها را اینچنین تشریح کرد: “در ابتدا یکی از نظریه ها این بود که موجی که در دنیای اسلام به وجود آمده در سوریه نیز درحال تکرار است و هیچ عامل خارجی در آن نقش ندارد؛ یعنی مردم سوریه مانند مردم مصر خواستار اصلاحات بودند. نظر گروه دیگری از سیاستمداران این بود که کلا این ماجرا خارجی است و آمریکایی ها و برخی کشورهای دیگر در حال هدایت آن هستند و این بحران بعد داخلی ندارد و طرفهای خارجی درحال پول دادن و تحریک مردم هستند.”

لاریجانی گفت: “نظر جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز متفاوت بود، ما معتقد بوده‌ایم که باید اصلاحاتی داخل سوریه انجام شود. ولی این اصلاحات دموکراتیک است و با سرنیزه صورت نمی گیرد. معتقدیم که از همان آغاز عده‌ای غیر از مردم سوریه، مانند آمریکا و برخی کشورهای منطقه که خودشان در داخل وضعیت دموکراتیکی ندارند، پول زیادی در این زمینه صرف کرده و به دنبال اهداف خاصی هستند.”