هراس از زنده بودن جنبش سبز

نویسنده
نیما فرح آبادی

» تبعات مراسم سالگرد کهریزک

یک سایت خبری نزدیک به جناح راست از زنده شدن جنبش سبز ابراز نگرانی کرده. صراط نیوز نوشته که جنبش سبز در “سومین سالگرد شهدای کهریزک” زنده شد. تیتر این سایت برای گزارشی که درباره این برنامه منتشر کرده “زنده کردن فتنه در مراسم شهدای کهریزک” است. سومین سالگرد کشته شدن سه تن از معترضان به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجشنبه 29 تیرماه در مسجد نور تهران برگزار شد.

بر اساس گزارش ها، این مراسم با سر داده شدن شعارهایی در حمایت از رهبران در حصر جنبش سبز و علیه حکومت، نیمه تمام پایان یافت. روز پیش از این گزارش داده بود که مراسم سومین سالگرد قربانیان بازداشتگاه کهریزک در فضایی متفاوت از دو سال قبل برگزار شد زیرا از مسئولان و چهره های حکومتی که طی دو سال گذشته در این مراسم حضور می یافتند خبری نبود.

 منوچهر متکی، محسن رضایی، آیت‌الله علوی، دانش‌جعفری و حسین محمدی از دفتر رهبر جمهوری اسلامی در دو سال گذشته از جمله حاضران در مراسم قربانیان کهریزک بودند. امسال اما نه آنها آمدند نه برخی چهره های اصلاح طلب که در مراسم دو سال گذشته حاضر بودند.

سردار حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه، علی شکوری راد و محمد کیانوش راد نمایندگان پیشین مجلس و از اعضای جبهه مشارکت، رضا طلایی‌نیک نماینده سابق مجلس و امیرعلی امیری مدیر سایت تابناک از جمله کسانی بودند که امسال در این مراسم شرکت کردند.

این مراسم به دنبال اعتراض حاضران به سخنان سخنران، نیمه کاره پایان یافت.

به گزارش سایت کلمه، در میانه برنامه، حجت الاسلام احمدی، سخنران مراسم، از واژه “فتنه” برای توصیف وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ استفاده کرد که این سخن وی با واکنش زنان حاضر در مسجد مواجه شد و آنان با سر دادن شعارهای “الله اکبر” و “یاحسین میرحسین” از ادامه سخنان او جلوگیری کردند.

این اعتراض، در ادامه با همراهی مردان حاضر در مراسم رو به رو و در نتیجه سخنران مجبور شد مراسم را نیمه کاره رها کند. جوانانی که در این مراسم با نماد سبز حضور یافته بودند نیز با این اعتراض همراهی کردند.

 

زنده کردن فتنه

رسانه های حکومتی و دولتی که گزارش این مراسم را منتشر کرده اند، بدون اشاره به نیمه کاره ماندن مراسم تنها به خبر برگزاری آن اشاره و به سخنان عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی، که کهریزک به قتل رسید، در خصوص وعده مسئولان در مورد رسیدگی به پرونده کهریزک، پرداخته اند.

امیر جوادی فر، محمد کامرانی و محسن روح الامینی سه قربانی بازداشتگاه کهریزک هستند که حکومت کشته شدن آنها در زندان کهریزک بر اثر خشونت ماموران دولتی را پذیرفت اما منابع مستقل و نزدیک به جنبش سبز می گویند رامین آقازاده قهرمانی، احمد نجاتی کارگر و رامین پوراندرجانی سه قربانی دیگر در ارتباط با این بازداشتگاه بودند اما این مسئله همچنان از سوی حکومت انکار می شود.

سایت اصولگرای صراط نیوز روز گذشته این مسئله را “زنده کردن فتنه” خواند.

“فتنه” عنوانی است که رهبر جمهوری اسلامی بر روی مجموعه اعتراضات به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ گذاشته است.

به نوشته این سایت، سومین سالگرد کشته شدگان کهریزک در مسجد نور تهران، امسال در فضایی متفاوت تر از دو سال گذشته برگزار شد و با سر دادن “شعار های ساختار شکنانه از سوی حاضران علیه نظام”، این مراسم به طور نیمه کاره پایان یافت.

صراط که گفته می شود توسط یکی از نزدیکان حسین شریعتمداری، مدیر روزنامه کیهان اداره می شود، افزوده که این سومین سالی است که مراسمی با عنوان گرامیداشت “شهدای حادثه کهریزک” با حضور برخی از “عوامل فتنه ۸۸” و چهره های مطرح جریان اصلاحات برگزار می شود و در آن “بسیاری از چهره های فعال در جریان فتنه و سیاسیون منفعل”، مجالی تازه برای دید و بازدید پیدا می کنند.

بر اساس این گزارش، مجوز دار بودن این مراسم، باعث شده تا بر خلاف دیگر مراسمات، بسیاری از متهمان فتنه ۸۸ بتوانند آزادانه با حضور در آن، برخی مواضع ساختار شکنانه خود را مطرح سازند و به دلیل متصل بودن این مراسم به چند چهره خاص با هیچ محدودیتی هم رو به رو نشوند.

سایت صراط اضافه کرده: در میانه برنامه وقتی که سخنران از لفظ “فتنه” برای توصیف وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ استفاده کرد، این سخن وی با شعارهای تند و توهین آمیز برخی زنان حاضر در مسجد مواجه شد و با دامنه دار شدن این شعار ها به قسمت آقایان، کاملا یک فضای هرج و مرج در مراسم حاکم شد.

به نوشته این سایت، “هدایت دار شدن شعار پراکنی” جمعیت حاضر در مراسم به خیابان مجاور مسجد نور، حکایت از وجود “لیدری واحد اما پنهان با برنامه ریزی قبلی” برای این ماجرا داشت که با توجه به حضور گسترده برخی متهمان فتنه ۸۸ در این مراسم، بعید هم به نظر نمی رسید.

این سایت همچنین افزوده است که اتفاقات فوق در حالی رخ داد که در حاشیه این مراسم در مقابل مسجد نور و همچنین در سالن محل برگزاری مراسم، پلاکاردهایی با عنوان “شهدای مظلوم کهریزک” و “یادشان سبز” نصب و در همه جای سالن به طور آزادانه از “نماد فتنه ۸۸ یعنی پرچم و دستبند سبز” استفاده شده بود.

 

نگرانی از احیای جنبش سبز

نگرانی از زنده شدن جنبش سبز در یک سایت  اندکی پس از آن عنوان می شود که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با اذعان به تداوم جنبش سبز، گفته بود: “فتنه کارش هنوز تمام نشده و با طراحی‌هایی که در داخل و خارج انجام می‌دهند و سرویس‌های بیگانه که از آنها حمایت می‌کنند کار خود را ادامه می‌دهند.”

حیدر مصلحی همچنین گفته که “اجازه تکرار فتنه ۸۸ را نخواهیم داد” زیرا “برخی از سران و مرتبطین فتنه ۸۸ از هم اکنون با توسل به یک سلسله اقدامات به هم پیوسته در حوزه‌های سیاسی و رسانه‌ای در حال مهیا کردن مقدمات بازگشت خود به صحنه قدرت هستند.”

به جز وزیر اطلاعات، دیگر مقام های ارشد نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی نیز بارها نسبت به تکرار اعتراضات و تظاهرات خیابانی در کشور هشدار داده اند.

در همین راستا فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از برگزاری انتخابات مجلس گفته بود: “تلاش های دشمن قطعا احیای آشوب ها و اعتراضات اجتماعی با دستاویز قرار دادن انتخابات مجلس است. اخبار و اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد از مدت ها قبل آنها برای این کار نقشه کشیده و طرح هایی نیز آماده کرده اند.”

به گفته سردار محمدعلی جعفری، معترضان می خواهند “با نشان دادن و برجسته سازی تقابل معترضان با نظام [جمهوری اسلامی] چهره مردمی نظام را در جهان اسلام مخصوصا در جبهه بیداری اسلامی مخدوش نموده و الهام بخشی انقلاب اسلامی را با مانع روبرو سازند.”