اصولگرایان، مدعیان جدید تقلب در انتخابات

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ممکن است؛ چطور مطمئن باشیم؟

اصولگرایان منتقد دولت نگرانی خود را از احتمال دخالت و تقلب دولت احمدی نژاد در انتخابات پیش رو آشکار کرده اند. پس از آنکه یکی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت “رفتارهای انحرافی و خلاف قانون” دولت، به معنای تایید ادعای جنبش سبز درباره تقلب در انتخابات است، اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و دیگر عضو متنفذ فراکسیون اصولگرایان نیز بر این نگرانی تاکید کرد.

به گفته بادامچیان، “ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند.”

قائم مقام حزب موتلفه توضیح بیشتری درباره “دخالت غیر مجاز” احتمالی دولت در انتخابات نداد اما هشدار داد که “دولت و بخصوص نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند.”

نماینده تهران در مجلس در مقام توضیح گفت که “پرهیز دولت از هرگونه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نباید همراه با دعوا و اختلاف باشد.”

بادامچیان به افرادی که “آن‌ها” می نامید هشدار داد که “باید با همراهی و با همفکری و با دقت بر اینکه کسی خارج از محدوده وظایفش عمل نکند در انتخابات آینده وارد شوند.”

 

موتلفه: مدعی تقلب، منکر تقلب

ابراز نگرانی این چهره شاخص جناح اصولگرا از دخالت دولت در انتخابات آینده در شرایطی است که او و حزب موتلفه اسلامی از مخالفان اصلی بحث تقلب از سوی نامزدهای معترض به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری و هواداران آنها بودند.

در بیانیه های این حزب و موضع گیری های مسئولان اصلی آن مانند حبیب الله عسگراولادی، اسدالله بادامچیان، محمدنبی حبیبی، حمیدرضا ترقی، محمد کاظم انبارلویی و… در واکنش به اعتراضات عمومی به نتایج انتخابات 22 خرداد 1388 بارها بر سلامت انتخابات تاکید و اعلام شده بود که ساز و کار برگزاری انتخابات و فرآیند اجرایی و نظارتی آن در جمهوری اسلامی به گونه ای است که احتمال تقلب دولت در آن وجود ندارد.

اسدالله بادامچیان در مهرماه سال 88 به روزنامه “وطن امروز” گفته بود: “انتخابات تمام شده و این بحث‌ها دیگر بحث‌هایی نیست که دوباره مطرح شود. علت هم این است که افراد در زمان انتخابات همه حرف‌هایشان را زدند، تظاهرات خیابانی و ‌اغتشاش کردند و وقتی همه این کارها را انجام دادند و دیدند که هیچ حاصلی نداشت و دلیل و مدرکی برای اثبات ادعاهایشان نداشتند، در نهایت باز هم در حضور مقام معظم رهبری اعلام کردند که اگر ده‌ها بار هم این آرا شمارش شود، تغییر چندانی در نتیجه آرا داده نمی شود.”

قائم مقام حزب موتلفه همچنین در مناظره ای با مصطفی کواکبیان در تاریخ 12 آبان همان سال گفته بود: “مکانیسم رای گیری در ایران به گونه ای است که امکان تقلب در آن نیست.”

تاکید مکرر مسئولان حزب موتلفه درباره سلامت نظام برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی و غیر ممکن بودن احتمال تقلب در شرایطی صورت گرفت که این حزب خود یکی از مدعیان وقوع تقلب در انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی بود.

در آن انتخابات که اصلاح طلبان طرفدار سید محمد خاتمی، موفق به کسب اکثریت مجلس شده بودند، حزب موتلفه و دیگر گروه های موسوم به جناح راست سنتی معتقد بودند دولت اصلاحات در انتخابات تقلب کرده است.

هفته نامه شما (ارگان رسمی حزب موتلفه اسلامی) تمام صفحه اول و صفحات درونی یکی از شماره های خود در اسفند ماه 1378 را به اثبات تقلب دولت خاتمی و ستاد انتخابات کشور به ریاست مصطفی تاج زاده اختصاص داده بود.

مرتضی نبوی، عضو ارشد جامعه اسلامی مهندسین (حزب نزدیک به موتلفه) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی موحدی ساوجی، مسئول وقت هیات های نظارت شورای نگهبان هم از جمله افرادی بودند که تصویر و اظهارنظر آنها درباره تقلب در آن انتخابات، بر روی صفحه اول هفته نامه شما خودنمایی می کرد.

اما به جز آنها نام و عکس یک شاکی دیگر هم در روی صفحه اول هفته نامه شما وجود داشت. او کسی نبود به جز محمود احمدی نژاد که گفته بود: “[مسئولان اجرایی انتخابات] 48 ساعت در اعلام نتایج تاخیر کردند که در بعضی از صندوق ها اقداماتی انجام دهند.”

احمدی نژاد در آن هنگام یک عضو کمتر شناخته شده شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و کاندیدای انتخابات مجلس ششم بود که با کمترین آرای مردم تهران از حضور در آن دوره مجلس بازماند.

 

پرهیز دولت از دخالت در انتخابات

پیش از بادامچیان، نورالله حیدری عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم با اشاره به تخلفات مالی و بودجه ای گسترده دولت احمدی نژاد، گفته بود: “وقتی بخشی از بدنه دولت، خواسته یا ناخواسته سهوا یا عمدا برخلاف قانون عمل می‌کند، بعد چطور مطمئن باشیم که انتخابات درستی را برگزار خواهند کرد؟”

او در گفت و گو با سایت “خبرآنلاین” پرسیده بود: “این رفتارهای انحرافی گمانه‌های فتنه سبز را تقویت نمی‌کند؟”

بادامچیان در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اضافه شدن تعداد جدیدی از چهره های اصولگرا به ترکیب سه نفره غلامعلی حدادعادل، حبیب الله عسگراولادی و علی اکبر ولایتی برای آماده سازی اصولگرایان به منظور شرکت در انتخابات آینده مجلس گفت که “9 نفری که قرار است رییس‌جمهور از بین لیست 13 نفره انتخاب کند در واقع کمک‌کار گروه 3 نفره حداد عادل، ولایتی و عسگراولادی هستند.”

او در عین حال افزود: “وظیفه آن‌ها وحدت و پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس است.”

سایت های خبری اصولگرا، این افراد را حبیب الله عسگر اولادی، غلامعلی حدادعادل، علی اکبر ولایتی، آشتیانی، مهدی چمران، صادق محصولی، مجتبی هاشمی ثمره، شهاب الدین صدر، محمدحسن ابوترابی فرد، محمدرضا باهنر، محسن کوهکن و احمد توکلی معرفی کرده اند.

کمیته سه نفره متشکل از غلامعلی حداد عادل، حبیب الله عسگراولادی و علی اکبر ولایتی از سوی رئیس دولت برای “ایجاد وحدت در میان اصولگرایان” با هدف شرکت در انتخابات مجلس نهم که قرار است زمستان آینده برگزار شود تشکیل شده است.

به گزارش سایت “مشرق” که به نهادهای نظامی و امنیتی نزدیک است، “بعضی از اسامی این لیست 13 نفره” مورد قبول احمدی نژاد قرار نگرفته و قرار بود در جلسه آتی کمیته سه نفره با احمدی نژاد اسامی پیشنهادی قطعی شود.

این سایت افزوده که “با توجه به تغییرات زیاد این لیست با لیست قبلی و ورود چهره های نزدیک تر به رئیس جمهور به آن، احتمال می رود ترکیب جدید، پس از جلسه کمیته سه نفره با احمدی نژاد انتخاب شده باشند.”

 

فعالیت ها متوقف شده

سخنان بادامچیان درباره فعالیت کمیته سه نفره اصولگرا در حالی عنوان شده که روز گذشته، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری (ائتلاف گروه های راست سنتی) از توقف فعالیت های آن خبر داد.

کمال سجادی در گفت و گو با خبرگزاری فارس، دلیل توقف فعالیت این کمیته را ماجراهای مربوط به استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات عنوان کرده است.

استعفایی که پذیرش آن از سوی رئیس جمهور و مخالفت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با آن، بحرانی چند هفته ای را در بالاترین سطوح نظام سیاسی جمهوری اسلامی به وجود آورد.

در این مدت برخی از اصولگرایان و تحلیلگران بی طرف، یکی از دلایل این درگیری ها را تلاش جناح های درونی جریان حاکم در جمهوری اسلامی برای تفوق در انتخابات آینده مجلس عنوان می کردند.

بسیاری معتقد بودند که تیم اطرافیان احمدی نژاد با مدیریت اسفندیار رحیم مشایی و همراهی افرادی مانند محمدرضا رحیمی در صدد کنار زدن اصولگرایان منتقد دولت در انتخابات مجلس و کنترل ترکیب آن هستند. در آخرین نمونه از این نگرانی ها، حسین اسلامی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس، دیروز نسبت به تلاش “جریان انحرافی برای سیطره بر وزارت اطلاعات” هشدار داد و گفت: “این جریان مشکوک برای دست یابی به کرسی‌های مجلس نهم قصد ایجاد تغییر و تحولات وسیع در وزارت اطلاعات به عنوان چشم بینای نظام را داشت.”