بلاگر در خطر اعدام

نویسنده

» گزارش پاری مچ از وضعیت حسین درخشان

یانیک ولی

حسین درخشان، روزنامه نگار و بلاگر ۳۵ ساله ایرانی که به نام “پدر وبلاگ ایران” شناخته می شود، در ابتدا در تورنتو و سپس در پاریس اقامت گزید. او از سال ۲۰۰۱ روزنامه ای شخصی در اینترنت دارد. او که در نوامبر ۲۰۰۸ در منزل والدین خود دستگیر شد، امروز با خطر اعدام روبروست؛ حکمی که از سوی دادستان تهران خواسته شده است.

حسین درخشان که به “همکاری با دولت های متخاصم با حکومت احمدی نژاد” و “تبلیغ علیه نظام” متهم شده، از دو سال قبل تاکنون پشت میله های زندان اوین در تهران بسر می برد. دادگاه او در ماه ژوئن ۲۰۱۰ پشت درهای بسته آغاز شد.

ساندرین مورسیا، دوست فرانسوی او، امروز از جامعه بین المللی خواسته است برای آزادی او تلاش کنند. او در کمال نا امیدی می گوید: “ما روز گذشته متوجه شدیم که دادستان تهران صدور حکم اعدام او را خواسته است. ممکن است طی روزهای آینده این خواسته مورد تأیید دولتمردان جمهوری اسلامی قرار گیرد و این درحالی است که حسین تنها به حرفه خود یعنی روزنامه نگاری عمل کرده. به همین دلیل فوریت در عمل بسیار ضروری است. در زمانی که تمامی ملت های بزرگ در نیویورک گردآمده اند، من خطاب به رییس جمهور احمدی نژاد و دیگر کشورهای جهان می گویم که می خواهم حسین هرچه زودتر به نام حقوق بشر و حق آزادی بیانی که روزنامه نگاران از آن بهره مند اند آزاد شود.”

حسین درخشان قبلاً در سال ۲۰۰۵ از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به دلیل مشارکت در بخش فارسی سایت ویکی پدیا و موضوعات موجود در وبلاگش مورد مؤاخذه قرار گرفته بود. این روزنامه نگار صلح طلب قبلاً با مطبوعات مشهوری مانند “نیوزویک”، “گاردین” و “نیویورک تایمز” همکاری کرده است.

 

حمایت شهرداری پاریس

برتران دولانو، شهردار پاریس، در بیانیه ای مطبوعاتی حمایت خود را از نزدیکان حسین درخشان اعلام کرده و او را دوست فرانسه و پاریس خوانده است. در این بیانیه آمده است: “او یک شخصیت عالی رتبه فرهنگی در زمینه آزادی بیان در ایران است که اکنون مورد تهدید قرار گرفته. وبلاگ حسین درخشان که به زبان های فارسی و انگلیسی نوشته شده، در میان سایت هایی که صدای ایرانیان را به گوش می رسانند، یکی از پربیننده ترین وبلاگ ها در جهان است.” او در این خصوص می گوید: “به نمایندگی از شهر پاریس، از مقامات قضایی جمهوری اسلامی می خواهم که حسین درخشان را محکوم نکنند. و از جنبش های مدافع حقوق بشر می خواهم که با تمام انرژی برای نجات این انسان شجاع و وارسته تلاش کنند.”

گزارشگران بدون مرز که ۲۵ سال است در سطح جهان برای آزادی مطبوعات مبارزه می کند، در سایت خود نوشته است که نسبت به سرنوشت حسین درخشان و وحید اصغری بسیار نگران است. در این سایت آمده: “اتهام او که قربانی یک سناریوی ساخته شده است، توهین به مسؤولان حکومتی و مقدسات اسلام است.” و این درحالی است که وی به طور آشکار از اصول انقلاب اسلامی و سیاست محمود احمدی نژاد دفاع کرده. گزارشگران بدون مرز می نویسد: “او یکی از قربانیان غیرمستقیم جنگ داخلی میان نهادهای اطلاعاتی ایران و سپاه پاسداران است.” از زمان تأسیس مرکز بررسی جرایم سازمان یافته توسط سپاه پاسداران، کاربران فعال اینترنت ردیابی، دستگیر و سپس مجبور به بیان اعترافات دروغین می شوند.

ازطرف دیگر، وحید اصغری که دارای فضایی در اینترنت برای میزبانی سایت ها، ازجمله چند سایت مخالف است، شرایط اسفناک خود را در نامه ای به تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۰۹ خطاب به رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توضیح داده است. او می نویسد: “ساعت ها مرا درحالی که چشم ها و دستانم بسته بود با باتوم می زدند. مرا با چاقویی زیر گلویم به تجاوز و مرگ تهدید کردند. به خودم و خانواده ام فحش و ناسزا می گفتند. مرا وادار به بیان اعترافات دروغین و امضای آن کردند. از من فیلم گرفتند و آن را از تلویزیون ایران پخش کردند، درحالی که جرم من هنور ثابت نشده بود و قانوناً بی گناه محسوب می شدم.”

اصغری، جوان ۲۴ ساله، در ادامه می نویسد: “مرا برای دریافت پول از خارج به دلیل میزبانی سایت ها و گذاشتن آگهی های تجاری در گوگل مؤاخذه کردند. مرا به دلیل محتوای ایمیل هایی که ناخواسته دریافت می کردم به توهین به ائمه شیعه و پیامبر اسلام متهم کردند. مرا مجبور کردند اعتراف کنم که حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی- کانادایی جاسوس وزارت اطلاعات ایران و سازمان سیا است.” او در ماه مه ۲۰۰۸ دستگیر شد و به مانند حسین درخشان خطر صدور حکم اعدام تهدیدش می کند.

 

منبع: پاری مچ، ۲۳ سپتامبر