تهدید نظامی ایران از سر گرفته شد

نویسنده
نازنین کامدار

» نتیجه حضور احمدی نژاد در نیویورک

همزمان با سخنان ماجراجویانه محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقش دولت آمریکا در حوادث یازدهم سپتامبر که در نخستین مرحله با ترک صندلی های هیات های نمایندگی کشورهای مختلف، “نفرت انگیز” خواندن این سخنان از سوی وزارت خارجه آمریکا و “توهین آمیز” دانستن آن از سوی رئیس جمهور این کشور و نیز اعلام”غیرقابل قبول”بودن آنها از سوی اتحادیه اروپا همراه بود، فشارهای سیاسی نیز بر ایران بیشتر شد؛ و بلافاصله پس از این سخنان، بیش از 50 تن از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه ای به باراک اوباما از احتمال دستیابی ایران به بمب اتم در هفته ها یا ماه های آینده سخن گفتند و از وی خواستند تا “هر چه آنچه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته ای” بکار گیرد. تام رایس و بیش از ۵۰ نماینده دیگر از رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند “همه گزینه ها” را برای توقف برنامه اتمی ایران در نظر داشته باشد و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را تشویق به اعمال تحریم های شدید علیه ایران کند.

سخنان محمود احمدی نژاد همچنین موجب شد روسیه ، که تا پیش از این از جمله حامیان  ایران در گروه 1+5 بود، به جمع تحریم کنندگان هسته ای و نظامی ایران بپیوندد و  فروش هرگونه “تانک، زره پوش رزمی، ضد هوایی از نوع سنگین، بالگردهای رزمی و ناوهای جنگی” و لوازم و قطعات آنها به ایران را به دستور مدودیف، رئیس جمهور این کشور ممنوع اعلام کند. روسیه دو روز قبل نیز از سوی رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی این کشور اعلام کرده بود سامانه موشکی اس-300 را به ایران تحویل نخواهد داد.

اولین تبعات “دیپلماسی تهاجمی” محمود احمدی نژاد که اینبار به جای هولوکاست، با انکار حوادث تروریستی 11 سپتامبر همراه شد، آنچنان گسترده بود که به گزارش رویترز، دو روز پس از نشست وزاری خارجه 1+5 در نیویورک که با ابراز امیدواری لاوروف مبنی بر از سرگیری مذاکرات با تهران به پایان رسید، روسیه خود تحریم های گسترده ای را علیه ایران وضع کرد.

بنا به نوشته این خبرگزاری، این تحریم ها بی ارتباط با نامه نمایندگان کنگره آمریکا و نیز سخنان جنجال برانگیز احمدی نژاد درباره 11 سپتامبر نبوده است.

اما گزارش ها از تهران حاکی از ادامه تبلیغات حکومتی درباره “سخنان شجاعانه رئیس جمهور محبوب” و “توان نظامی روز افزون ایران در برابر شیطنت های احتمالی” است.

این تبلیغات حکومتی که از روز 31 شهریور و مراسم رژه نیروهای مسلح شروع شده بود، در روزهای گذشته و پس از ابراز انزجار جامعه جهانی از سخنان احمدی نژاد و نیز اعلام نگرانی نمایندگان کنگره از دستیابی قریب الوقوع ایران به بمب هسته ای، افزایش یافته است.

این تبلیغات که با سخنرانی ها و موضع گیری های مقامات نظامی ایران همراه بوده، موجبات نگرانی شهروندان را از احتمال وقوع درگیری نظامی فراهم کرده است.

در میان این مقامات، یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی آیت الله خامنه ای و نیز عطاالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی سخنان تندی در باره آنچه که “دشمن”،”استکبار” و … نامیده اند، بر زبان رانده اند.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس،وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی ، یحیی رحیم صفوی، همزمان با سخنان احمدی نژاد در نیویورک، در یکی از مراسم دولتی مربوط به سالگرد جنگ 8 ساله با عراق گفته است: “آن دشمنانی که می‌خواهند برای ایران نقشه بچیندند بدانند که اگر هجومی را به ایران سامان بدهند، در همان هفته اول چند هزار از نیروهایشان کشته خواهند شد”.

او افزوده: “آیا دشمنان ما و جامعه آنها ظرفیت دارند که در یک هفته به اندازه کشته شدگانشان در عراق، کشته بدهند؟”

آنطور که فارس گزارش داده، او با اشاره تهدید ماه گذشته آیت الله خامنه ای درباره “حمله به منافع متجاوزان در سراسر جهان”، اضافه کرده: “ما نه تنها شما را از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود بیرون خواهیم کرد بلکه شما را تا خانه هایتان تعقیب می‌کنیم”.

علاوه بر مشاور نظامی آیت الله خامنه ای، فرمانده ارتش نیز دیروز گفت: “اگر دشمن قصد تعرض به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، هستی و نیستی آنها را به باد می‌دهیم. نیروهای مسلح که خط مقدم دفاع از کشور هستند ثابت کردند که دشمن نمی‌تواند فکر حمله به ایران راداشته باشد چرا که نیروهای ما هم از پیشکسوتان مجرب و هم رزمندگان شجاع و متعهد برخوردار است و در طول تاریخ نیز هیچگاه چنین رابطه‌ مستحکمی بین رهبر و امت را نداشتیم که این طور مردم در صحنه و رهبری مدبر و نیروهای مسلحی باشند که امروز به تمامی سلاح های متعارف جهان مجهز بوده و علم تولید آن را دارند”.

فرمانده کل ارتش که در خطبه های پیش از نمازجمعه تهران سخن می گفت، افزود: “دشمن بداند از این باتلاق‌هایی که امروز گرفتار آن شده زنده برنخواهد گشت”.

همزمان با این تهدیدات لفظی، وزیر دفاع  جمهوری اسلامی نیز که روز پنجشنبه از عدم تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران ابراز ناراحتی و روسیه را “کشور قانون شکن” خطاب کرده بود، در مراسمی تبلیغاتی چندین پروژه نظامی را افتتاح کرد و به نوشته ایرنا، مدعی شد ایران توانایی ساخت سامانه های دفاع ضد موشکی دارد.

موج تبلیغاتی نظامی ایران در حالی باردیگر شدت یافته که تنها چند روز قبل از آن و پیش از آنکه محمود احمدی نژاد با “دیپلماسی تهاجمی” اش در نیویورک خشم جامعه جهانی را بر علیه ایران برانگیزد، حسن فیروز‌آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم رژه نیروهای مسلح گفته بود: “قدرت نظامی ایران به توپ و تانک نیست”.

همزمان با موج تبلیغات نظامی حکومت اسلامی، رسانه های حامی محمود احمدی نژاد نیز در اقدامی هماهنگ به تمجید از سخنان احمدی نژاد در نیویورک پرداخته اند. در این میان، خبرگزاری های فارس و ایرنا، با برخی از راهیافتگان افراطی مجلس از جمله کوچک زاده و حمید رسایی گفت و گو کرده و از زبان آنان سخنان احمدی نژاد در نیویورک را قابل تقدیر دانسته اند.

در این میان سایت رجا نیوز که از تشبیه هیات ایرانی در سازمان ملل به “سیرک در نیویورک”، از سوی هومن مجد، مترجم احمدی نژاد به شدت خشمگین شده، سخنان احمدی نژاد را “سخنرانی توحیدی-انقلابی” و خود وی را “فرزند ملت” لقب داده است.
این سایت اتهام احمدی نژاد به دولت امریکا را “تفسیر آیات الکرسی” دانسته و خروج هیات های نمایندگی را نیز به “دیو چو بیرون رود فرشته درآید” تعبیر کرده است.

این رسانه ها همچنین خبر داده اند که احمدی نژاد پس از ورود به تهران، مورد استقبال “خودجوش” عده ای که به گفته این رسانه ها “دانشجویان” بودند، قرار گرفته است.

محمود احمدی نژاد روز گذشته به سفر یک هفته ای خود به سوریه، الجزایر و نیویورک پایان داد. سفری که طی آن با پادشاه “سوآزیلند” و نخست وزیر”سنت وینسنت” دیدار کرد، با تمامی رسانه های امریکایی مصاحبه های تکراری انجام داد، حوادث 11 سپتامبر را بر گردن امریکا اندخت، خشم جامعه جهانی را برانگیخت و موجب افزایش تحریم ها و تسری آنها به حامیان ایران از جمله روسیه شد و نیز آینده مذاکرات 1+5 را در هاله ابهام فرو برد.