پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه ترین کتاب های منتشر شده در ایران:  

جدال با سعدی، محاکمه افلاطون، خاطرات داستایوسکی….

 

 

جدال با سعدی در عصر تجدد

نویسنده: کامیار عابدی

ناشر: انتشارات دانشنامه فارس

۵۹۵ صفحه

این کتاب دربرگیرنده بحث‌ها و جدل‌های مختلفی که از نیمه دوم سده نوزدهم میلادی تا امروز، درباره سعدی صورت گرفته، توسط انتشارات دانشنامه فارس و با همکاری مرکز سعدی‌شناسی در قطع وزیری منتشر شده است.

“جدال با سعدی در عصر تجدد” در دو بخش “تحلیل‌ها” و “جست‌وجوها” تدوین شده که در بخش نخست به اجمال، تحلیلی از آثار سعدی و موقعیّت فکری و فرهنگی او ارائه شده و از بازتاب نام و آثارش در عصر او و عصرهای بعد یاد شده است.

این بخش خود دربرگیرنده چهار فصل با عناوین: “چند نکته درباره معلّم و نماد پختگیِ زبان فارسی”، “اشاره‌هایی در زمینه نفوذ و اعتبار سعدی در دوره خود و ادوار بعد”، “نگاهی به شاعران و نثر نویسان عصر تجدّد در مکتب سعدی” و “بحث درباره سعدی در عصر تجدّد: تفاهم یا جدال؟” است که در دو فصل نخست، مؤلف سعدی را معلّم و نماد پختگیِ زبان فارسی دانسته و معتقد است که از نیمه دوم زندگی‌اش تا پیش از عصر تجدد، نفوذی بس گسترده و سهمگین بر ذهن ایرانیان و فارسی‌گویان و فارسی‌دانان داشته است.

نویسنده در فصل‌های سوم و چهارم، از روزگار کهن به عصر تجدّد پرداخته و بهره‌مندی ادیبان و شاعران و دانشوران و نویسندگان ایران را در این عصر از آثار سعدی نشان داده است.

محاکمه‌ی سقراط

نویسنده: افلاطون

مترجم: لیلی گلستان

ناشر: نشر مرکز

۱۲۸ صفحه

 چاپ اول- ۱۳۹۱- تهران

موضوع کتاب حاضر، بازخوانی اندیشه‌های “سقراط” به وسیله، دفاعیة وی در دادگاه است. این کتاب که مشتمل بر سه بخش اوتیفرون، دفاعیة سقراط و کریتون است، با هدف شناخت معیارهای اخلاقی، تقوای واقعی و عمیق و احترام “سقراط” به قوانین شهری تدوین شده است. سه گفت‌و‌گوی گرد آمده در کتاب، روایت‌گر آخرین روزهای زندگی سقراط و بیانگر دفاعیه یا “آپولوژی” سقراط در برابر قضات هستند. افلاطون، با احترام به شکل و محتوای این سخنرانی، آن را با نوعی ستایش واقعی نسبت به استادش نوشته و واقعیات دفاع سقراط را بیان کرده است. “اوتیفرون” که کمی بعد از “آپولوژی” و در ۳۹۶ ق. م نوشته شد، مشتمل بر مطالبی در جهت اثبات تقوای واقعی و عمیق سقراط و بیهودگی تهمت‌های پیشوایان مذهبی به وی است. در آخر “کریتون” است که تصویر فیلسوف را با نشان دادن احترام او به قوانین شهری که خود شاهد به وجود آمدن آن بود، یعنی شهر آتن، کامل می‌کند.

 

 

خاطرات خانه‌ی مردگان

نویسنده: فیودور داستایفسکی

مترجم: دکتر محمدجعفر محجوب

چاپ ششم- تهران- ۱۳۹۱

۴۰۲ صفحه

ناشر: نشر آمون

این کتاب را بسیاری از منتقدین شاهکار داستا یفسکی و بزرگ‌ترین کتاب وی می‌دانند و در هر حال تمام آنان در عظمت آن اتفاق نظر دارند.

در سراسر کتاب درد و اندوهی کشنده و جانکاه، اندوه مردی که مجبور به زندگی در دنیای غریب و بیگانه است، مردی که از تمام حقوق بشری محروم شده است، موج می‌زند.

انتشار این کتاب اثری عظیم در وضع زندان‌های روسیه کرد. مجازات‌های بدنی که مجرمین رسمان بدان محکوم می‌شد، برافتاد و داستایفسکی در حواشی کتاب خود نیز به این موضوع اشاره کرده است.

 

 

سینمای ایران امـروز، دیروز

نویسنده: عارف محمدی

طراح: مجید ضرغامی

۱۸۶ صفحه

ناشر: سرزمین اهورایی

این کتاب که حاصل مصاحبه‌های عارف محمدی با سینماگران قبل و بعد از انقلاب است شامل دو بخش مصاحبه و عکس است و تصاویر مصاحبه‌شوندگان در بخش عکس‌های کتاب منتشر شده است.

اسامی مصاحبه‌شوندگان کتاب به این شرح است: مهدی رییس فیروز، بهـروز وثوقـی، پرویز پرستویی، ویدا قهرمانـی، عبدالله بوتیمار، فاطمه معتمدآریا، هوشنگ کاووسی، عباس کیارستمی، محمدعلی کشاورز، اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، بابک بیات، ترانه علیدوستی، همایون ارشادی، اکبر عبدی، مجید مجیدی، آیدین آغداشلو، علیرضا داوودنژاد، شاپور غریب، بهروز افخمی، مصطفی خرقه‌پوش، امیرشهاب رضویان و محسن امیریوسفی.

 

 

تجدد آمرانه

‌ (جامعه و دولت در عصر رضا شاه)

نویسنده: تورج اتابکی

مترجم: مهدی حقیقت خواه

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

چکیده بیش از ۲۰۰ سال است که الگوی مدرنیت اروپایی در جامعه‌های غیر اروپایی همچون ترکیه و ایران تنها الگوی پذیرش مدرن‌سازی تلقی شده است. هر چند از آغاز قرن ۲۰ به بعد،ژاپن نمونه الهام‌بخشی بوده است از اینکه یک کشور غیر غربی چگونه می‌تواند “به پای غرب برسد‌” و حتی از آن پیشی بگیرد، تأثیر آن به عنوان یک الگو به راستی محدود مانده است. عصر مدرنیت در اروپا سرآغاز دوره نوینی بود که در آن فرد واحد اساسی ساختارهای جامعه مدرن محسوب می‌شد، به جای گروه یا جماعت که واحد اساسی جامعه دهقانی بود. طبیعی است که فردگرایی که دربردارنده آزادی و خودمختاری فرد بود مرزبندی تازه‌ای به وجود آورد که شامل ارتباط تازة فرد و حکومت بود. براساس این ارتباط تازه، فرد در جامعه مدرن، دست‌کم بنا بر قاعده، دیگر رعیت یا عامل شاه یا کشیش، سلطان یا شیخ خاصی با اقتدار الهی یا آمرانه نبود، بلکه فرد بر مبنای قواعد عقلانی و غیر شخصی‌ای عمل می‌کرد که به صورت قوانین عرضه می‌شد. اعطای حقوق سیاسی و قضایی جدید، از جمله حق نمایندگی، در واقع نتیجه این ارتباط تازه بود. پیدایش طبقه متوسط بازرگان و صنعتگر شهری پیوند جدایی ناپذیری با این فردگرایی داشت. کتاب “تجدد آمرانه” شامل مقالاتی درباره جامعه و دولت در دوره رضا شاه، خلافت، روحانیت و جمهوریت در ترکیه و ایران، ایران نو و زوال سیاست‌های حزبی در دوره رضا شاه و چند مقاله دیگر است. این کتاب برای اولین بار مسئله برخورد سنت و مدرنیتته را از زاویه‌ای جدید می‌کاود و به ریشه‌های تجدد آمرانه یا مدرنیت از بالا می‌پردازد.

 

 

خون و نفت

نویسنده: منوچهر فرمانفرمائیان - رخسان فرمانفرمائیان

چاپ دوازدهم- ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

خاطرات‌ منوچهر فرمانفرمائیان‌ به‌ چند دلیل‌ - از جمله‌ این‌که‌ وی‌ عضو یکی‌ از خاندان‌های‌ حکومتگر چند سدة‌ اخیر بوده‌ و بعدها به‌ اعتبار همین‌ وابستگی‌ و نیز تحصیلاتش‌ در رشتة‌ مهندسی‌ نفت‌ دانشگاه‌ بیرمنگام‌، در مراکز مهم‌ قدرت‌ دوران‌ پهلوی‌ نفوذ داشته‌ است‌ - از لحاظ‌ تاریخی‌ اهمیت‌ دارد. از دیگر سو، شیوة‌ نگارش‌ کتاب‌ که‌ به‌ داستان‌نویسی‌ معاصر نزدیک‌ است‌، جذابیت‌ آن‌ را به‌ ویژه‌ برای‌ خوانندگان‌ عادی‌، افزایش‌ داده‌ است‌.

 

 

ستیز و سازش

(‌زرتشتیان‌ مغلوب‌ و مسلمانان‌ غالب‌ در جامعة‌ ایران‌ نخستین‌ سده‌های‌ اسلامی‌)

نویسنده: جمشید کرشاسپ‌ چوکسی‌

مترجم: دکتر نادر میرسعیدی‌

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

کتاب‌ ستیز و سازش‌ اثر جمشید ک‌. چوکسی‌، به‌ بازسازی‌ رخدادهای‌ چهار سده‌ (از سدة‌ هفتم‌ تا یازدهم‌ میلادی‌) و تحلیل‌ آن‌ها می‌پردازد و می‌کوشد نیروهای‌ محرکة‌ تغییرات‌ سیاسی‌ ـ مذهبی‌ این‌ دوره‌ از تاریخ‌ ایران‌ را بشکافد. شکست‌ شاهنشاهی‌ ساسانی‌، ظاهراً به‌ خاطر محاسبات‌ غلط‌ نظامی‌ و نیز نزاع‌های‌ دسته‌ها در دورن‌ دربار سلطنتی‌ ایران‌ بوده‌ است‌. مولف‌ با رویکردی‌ برخوردار از تصور قوی‌ و نیز تحلیل‌های‌ صریح‌ و بی‌پرده‌، شرح‌ می‌دهد که‌ چگونه‌ بزرگان‌ نوظهور و طبقات‌ زیردست‌ تازه‌، این‌ تغییرات‌ را دامن‌ زدند و چگونه‌ “ستیز و سازش‌، ساز و کارهایی‌ شدند که‌ پیدایی‌ تشکیلات‌ تازه‌ از بحران‌ اجتماعی‌ را سهولت‌ بخشید.”