پنتاگون: ایران شبه نظامیان سوریه را تعلیم می دهد

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل از اتهامات آمریکا

لولیتا بالدور

مقامات نظامی آمریکا ایران را به تشدید دخالت های خود در سوریه، از جمله تقویت نیروی نظامی این کشور، که پس از 18 ماه جنگ های داخلی در حال فروپاشی است، متهم کردند.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا گفت ایران در حال آموزش و تشکیل گروه های شبه نظامی برای دفاع از رژیم بشار اسد و جنگ با شورشیان است.

وی گفت، تلاش های ایران فقط به افزایش کشته ها در کشور و “کمک به رژیمی که در حال سقوط است” خواهد انجامید.

در کنفرانس مطبوعاتی که روز سه شنبه برگزار شد، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم حضور داشت و گفت شبه نظامیان سوریه که معمولا از مسلمانان شیعه تشکیل شده اند سعی دارند فشار بر نیروهای رژیم سوریه را کاهش دهند.

دمپسی گفت: «سرعت وقایع در سوریه هر ارتشی را با مشکل روبرو می سازد. ارتش اکنون در تهیه تدارکات مشکل دارد، از نظر روحی نیز با مشکل روبروست و از نوعی فرسودگی به دلیل درگیری های طولانی مدت رنج می برد.»

وی همچنین اشاره کرد که بر اساس گزارشات رسیده شورشیان سوریه یک هواپیمای نظامی را سرنگون کرده اند، ولی افزود که هیچ شواهدی در دست نیست که گویای این باشد که شورشیان سلاح ها سنگین یا موشک زمین به هوا در اختیار داشته باشند.

او گفت جنگنده میگ سوریه ممکن است با آتش سلاح سبک سرنگون شده باشد. دولت سوریه سقوط این هواپیما را به نقص فنی نسبت داده است ولی دمپسی گفت: “به نظر نمی رسد مساله نقص فنی باشد.”

دمپسی و پانتا، هردو نگرانی خود را از حضور روزافزون ایران در سوریه، در حالیکه بشار اسد بمباران هوایی علیه شورشیان را تشدید کرده است، ابراز کردند. حملات شدید هوایی با جنگنده ها و بالگردها، نیروهای مخالف را، بخصوص در حلب، به عقب رانده است.

نبردهای سوریه، از جمله قتل عام هایی که به رژیم سوریه نسبت داده شده تا کنون حدود ۲۰۰۰۰ کشته برجای گذاشته است.

دمپسی در باره گزینه های نظامی دخالت در سوریه گفت آمریکا این موضوع را با اردن و ترکیه در میان گذاشته است و تصور می کند باید منطقه امنی در مرز این دو کشور و ترکیه ایجاد کرد.

وی گفت: “با ایجاد منطقه امن، منطقه پرواز ممنوع هم خودبخود مطرح می شود.”

پانتا مجددا تکرار کرد که ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه “فعلا در اولویت اقدامات آمریکا قرار ندارد.“وی گفت آمریکا در عوض بر ارائه حدمات انساندوستانه برای پناهندگان و حصول اطمینان از عدم استفاده سوریه از سلاح شیمیایی متمرکز شده است.

ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع اقدامی نظامی است که به کمک آن می توان از پرواز جنگنده های سوریه برای حمله به مردم جلوگیری کرد.

دولت اوباما مکررا تاکید کرده که اسد باید قدرت را ترک کند و برای این منظور به تحریم و اعمال فشار بر سوریه ادامه داده است.

 وزیر دفاع آمریکا گفت ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه ، با توجه به توان نظامی این کشور و دفاع ضد هوایی آن، دشوار خواهد بود.

پانتا در باره حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف در افغانستان گفت تحقیقاتی در این زمینه در دست انجام است.

وی گفت تجزیه و تحلیل های دقیق تری باید انجام شود تا از حملات مشابه در آینده جلوگیری شود.

Bottom of Form

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – ۱۴ اوت ۲۰۱۲