ایرنا عکس خامنه ای را برید

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» جنجال بی پایان در جریان حاکم

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) برای چندمین بار در هفته های اخیر، خشم طرفداران رهبر جمهوری اسلامی را برانگیخت.

این خبرگزاری رسمی که زیر نظر مستقیم دولت اداره می شود، با برش یکی از عکس های مراسم عزاداری حضرت فاطمه در بیت رهبری، به گونه ای وانمود کرده که آیت الله خامنه ای در حال احوالپرسی گرم و صمیمانه با محمود احمدی نژاد است.

این در حالی است که در عکس اصلی که در سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده، مشخص است که آیت الله خامنه ای مشغول احوالپرسی با آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه و عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری است.

طبق ابلاغیه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، تمام رسانه هایی که در داخل ایران فعالیت می کنند، موظف هستند از اخبار و تصاویری که توسط واحد اطلاع رسانی این دفتر در اختیار آنها قرار داده می شود، در کار خود استفاده کنند. بخش امنیتی و ارتباطی دفتر آیت الله خامنه ای نظارت سختگیرانه ای  بر اجرای این قانون نانوشته اعمال می کنند.

عملکرد ایرنا که مدیریت آن بر عهده علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه ای احمدی نژاد و از چهره های حامی اسفندیار رحیم مشایی در دولت است، در هفته های اخیر  انتقاد گسترده اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای را در پی داشته است.

این دسته از اصولگرایان که جوانفکر را از اعضای “حلقه انحرافی” درون دولت می دانند، معتقدند که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی تحت سیطره و کنترل رحیم مشایی به عنوان فرد اول در این حلقه در آمده است.

 

“محلی برای بهره برداری ضد انقلاب”

در واکنش به این مسئله، سایت اصولگرای “جهان” متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس با “عجیب” توصیف کردن آنچه “تحریف عکس احمدی نژاد در کنار رهبر معظم انقلاب” عنوان کرده، نوشته که ایرنا به “محلی برای بهره برداری ضد انقلاب” تبدیل شده است.

به گزارش جهان، در حالی که “خبرگزاری تحت امر جریان انحرافی در روزهای اخیر با تحریف و سانسور اخبار، بارها مورد انتقاد قرار گرفته تا جایی که دو هفته قبل دفتر رهبر معظم انقلاب نسبت به «انتشار گزینشی» سخنان ایشان در دیدار با مردم فارس در این رسانه واکنش نشان داد اما مسئولان آن کماکان بر رویه خود پافشاری می‌کنند.”

روابط عمومی دفتر آیت الله خامنه‌ای پیش از این با صدور اطلاعیه‌ای در روز شنبه سوم اردیبهشت از اقدام “غیر مسئولانه” ایرنا در چاپ “خبر ناقص” سخنان رهبر جمهوری اسلامی ابراز تاسف کرده بود.

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه “تنها مرجع موثق انتشار اخبار رهبر انقلاب اسلامی روابط عمومی دفتر ایشان می‌باشد”، از تمام خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری خواسته بود به هیچ عنوان از خبر منتشر شده از سوی ایرنا استفاده نکنند.

این اطلاعیه، اندکی پس از آن صادر شد که خبرگزاری دولت، قبل از انتشار خبر اظهارات آیت الله خامنه‌ای در دیدار با جمعی از مردم شیراز از سوی دفتر رهبرش، راسا اقدام به تنظیم خبری در این مورد کرد.

در پی انتشار گزارش اظهارات آیت الله خامنه‌ای از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ایرنا با حذف خبر قبلی خود در مورد این اظهارات، خبر منتشر شده از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی راجایگزین کرد.

مشابه این اتفاق برای عکس بریده شده سایت دفتر آیت الله خامنه ای هم رخ داد به گونه ای که ایرنا ساعتی بعد از انتشار آن، عکس را حذف و عکس اصلی را جایگزین آن کرده است.

“جهان نیوز” سایت متعلق به اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای، تاکید کرده که این اقدام خبرگزاری جمهوری اسلامی “سوال برانگیز” است و “واکنش های منفی زیادی را در داخل کشور” به دنبال داشته است.

یکی از این واکنش ها را می توان مطلب انتقادی سایت “تریبون مستضعفین” دانست که دو روز پیش با انتقاد از محمود احمدی نژاد نوشته بود: “آنچه از همه مسئولان انتظار است ولایت‌پذیری در عمل است نه حتی صرفاً گفتار و یا عکس‌های دونفره با رهبری.”

 

حملات به ایرنا

رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه مجریه، که طبق قانون اساسی مقام اول و دوم نظام جمهوری اسلامی محسوب می شوند، در هفته های اخیر بر سر ادامه کار حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات با یکدیگر دچار اختلاف شدند که این اختلاف، حملات تند و بی سابقه اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای علیه دولت احمدی نژاد را به دنبال داشت.

انتقادات اصولگرایان به عملکرد ایرنا از آنجا آغاز شد که این خبرگزاری حاضر نشد خبر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با پذیرش استعفای وزیر اطلاعات توسط رئیس جمهور را منتشر کند.

در پی انتشار خبر استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و پذیرش این استعفا توسط محمود احمدی‌نژاد در روز یکشنبه 28 فروردین، چند خبرگزاری رسمی حکومتی از جمله خبرگزاری فارس که به نهادهای امنیتی ـ نظامی جمهوری اسلامی نزدیک است از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با این استعفا و ابقای وزیر خبر دادند.اما خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، تا ظهر روز دوشنبه 29 فروردین به وقت تهران از تایید خبر مخالفت آیت الله خامنه‌ای با استعفای آقای مصلحی خودداری کرد و نهایتا با ۱۴ ساعت تاخیر به انتشار رسمی این خبر پرداخت.

ایرنا پیش از آن، ضمن تاکید بر لزوم دریافت نظر رهبر جمهوری اسلامی از “مجاری رسمی” نوشته بود که بر خلاف آنچه در مورد نظر آیت الله خامنه‌ای “شایع” شده، “تا ساعات پایانی یکشنبه شب، رئیس جمهوری هیچ پیامی که منعکس کننده نظر مقام معظم رهبری در این خصوص باشد، دریافت نکرده است.”

به دنبال این مسئله، حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه کیهان در سرمقاله روز ۳۰ فروردین این روزنامه با اشاره به اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس یک “باند منحرف” نوشت: “رئیس باند مورد اشاره بعد از اطلاع از مخالفت رهبر معظم انقلاب با عزل آقای مصلحی، حاضر نشد این خبر در خبرگزاری ایرنا که مدتی است مانند برخی دیگر از مراکز و نهاد‌ها به طور کامل در اختیار عوامل سرسپرده او قرار گرفته است، درج شود.”

 پیش از آغاز درگیری ایرنا با نهادهای حساس نظام، این خبرگزاری ظهر روز یکشنبه 28 فروردین از بازداشت خبرنگار خود در شهر سنندج خبر داده بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی اگرچه عوامل دستگیری منوچهر تمری را “عوامل ناشناس” نامید اما در عین حال نوشت: “در هفته های گذشته درپی انتشار اخباری از عملیات تروریستی در سنندج رئیس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی برای ادای برخی توضیحات به اداره کل اطلاعات کردستان احضار و به آنها گفته شده بود از پوشش اخبار اقدامات تروریستی صورت گرفته در استان خودداری کنند، که این درخواست به دلیل مغایرت با رسالت ذاتی خبرگزاری جمهوری اسلامی با مخالفت مواجه شده بود.”