تنش همچنان ادامه دارد

نویسنده

» مقاله ای از واشنگتن پست درباره اختلافات داخلی

توماس اردبرینک

محمود احمدی نژاد در برابر فشار های پیش بینی نشده روحانیون ایران سر تعظیم فرود آورد و  به وزیر اطلاعاتی که برکنار کرده بود، خوش آمد گفت.

با وجود این که آیت الله علی خامنه ای بطور علنی خواستار ابقای حیدر مصلحی بعد از برکناری اش توسط احمدی نژاد شده بود  اما سه هفته طول کشید که این دو در جلسات کابینه دیدار رسمی داشته باشند.

بعد از تصمیم رهبر، احمدی نژاد هشت روز به دفترش نرفت. هفته پیش که سرانجام حاضر شد برود  و علنا وفاداری اش را به خامنه ای اعلام دارد  این  را رد نکرد که بین شان شکافی ایجاد شده است.. روز بعد که  کابینه تشکیل شد، رئیس جمهور و مصلحی بوضوح  دلشان نمی خواست که در یک اتاق باشند و وب سایت ها گزارش دادند که دلیل دیدار نکردن این دو “برنامه فشرده کاری” بوده است.

تاخیر  رییس دولت  در تایید تصمیم خامنه ای باعث خشم روحانیون، نمایندگان مجلس و فرماندهان نظامی شد و او را متهم کردند که به دستورات رهبر بی اعتنایی کرده است. خامنه ای که از سال 1989، بالاترین مقام جمهوری اسلامی است، حرف آخر را در امور حکومتی و مذهبی می زند اما طبق قانون اساسی سال 1979، امور روزمره باید توسط دولت، مجلس و قوه قضائیه حل و فصل شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه به خبرگزاری نیمه رسمی مهر گفت: “همه مقامات کشور از بالاترین مقام گرفته تا به پایین باید بدانند که مشروعیت دینی و سیاسی شان بستگی به اطاعت از رهبری دارد.”

تحلیلگران معتقدند که انتقاد از احمدی نژاد  رفرا تر از دعوا بر سر وزیر اطلاعات است و با بازگشت مصلحی بر سر کار، تمام نشده است.

بسیاری از سیاستمداران مهم ایران از احمدی نژاد خواسته اند که اسفندیار رحیم مشایی مشاور اصلی خود را بیرون کند. وی  به دلیل طرفداری از فرهنگ ایرانی در برابر فرهنگ اسلامی، مورد تنفر روحانیون است. مخالفان می گویند که مشایی رهبر جریان انحرافی است که قصد دارد نفوذ روحانیون شیعه را از بین ببرد.

روحانیون متنفذ، سیاستمداران و مقامات رسمی بعد از اینکه چند سال او را تحمل کردند، در هفته های اخیر مشایی را با کلماتی خطاب کردند که به بدترین دشمنانشان می گویند و او را جاسوس خارجی، فراماسون و رهبر جریانی که برای براندازی جمهوری اسلامی تلاش می کند، خطاب کردند.

هفته گذشته تعدادی از افراد وابسته به مشایی دستگیر شدند که مسئول اقامه نماز دفتر ریاست جمهوری بود که به جرم رمالی و جنگیری دستگیر شد.

احمدی نژاد با وجود درخواست های بی شمار برای برکناری مشایی از مقام های رسمی اش، به حمایت از او ادامه می دهد. دختر مشایی، همسر پسر احمدی نژاد است.

مصلحی که در گذشته اعلام کرده بود که کشفیات جالبی در مورد حلقه جاسوسان خارجی کرده است، بعد از بازگشت به کابینه در مصاحبه با روزنامه های داخلی اعلام کرد که آمریکا بن لادن را نکشته بلکه  رهبر القاعده مدت ها پیش مرده بود.

واشنگتن پست، 8 مه