فشار دولت بر علمای قم

نویسنده

» بیانیه های اعتراضی روزنامه نگاران و تشکل های اصلاح طلب

مجمع روحانیون مبارز با انتشار اطلاعیه ای از حمایت قاطع خود از میرحسین موسوی خبرداد و تصریح کرد که بسیاری از علمای حوزه علمیه قم تحت فشارهستند تا دربرابر میلیون ها نفر از مردم که به نتیجه انتخابات معترض هستند موضع بگیرند.

دراین بیانیه آمده است: ما قویاً از جناب آقای مهندس میرحسین موسوی حمایت می‌کنیم و در برابر تهمت‌های ناجوانمردانه و از آن جمله تهمت تسبیب اغتشاش‌ها به ایشان از وی دفاع می‌کنیم و عامل همه اغتشاش‌ها و زخمی شدن‌ها و دیگر خساراتی را که به مردم وارد شده است، کسانی می‌دانیم که بی‌جهت شهر را به صورت پادگان نظامی درآورده‌اند و آنها باید شناسایی و محاکمه شوند. ما مصرانه خواستار آزادی تمامی دستگیرشدگان از شخصیت‌های سیاسی روحانی و غیر روحانی هستیم و هرگونه محاکمه غیرقانونی و بازجویی‌های تحت فشار و رعب را محکوم می‌کنیم.

مجمع روحانیون همچنین نوشته که بسیاری از علمای برجسته حوزه علمیه قم تحت فشار قرارگرفته اند که در برابر میلیون ها معترض به نتیجه انتخابات موضع بگیرند. مهدی کروبی پیش از این ازمقامات مسوول خواسته بود که با ابطال انتخابات آرامش را به جامعه بازگردانند.

 

 حزب مشارکت : به اعتراضات مدنی خودادامه دهید

ازسوی دیگر حزب مشارکت اسلامی نیز با انتشاریک بیانیه با شرح مجموعه عواملی که منجر به حوادث پس از انتخابات شد از مردم خواسته است که درچارچوب های مدنی به تجمعات خود ادامه بدهند. این تشکل اصلاح طلب با اعلام اینکه انتخابات سناریویی از پیش طراحی شده است نوشته است: اعلام نتیجه شگفتی‌آور انتخابات حکایت از سناریوئی از پیش طراحی شده داشت که به هیچ وجه برای مردم قابل تصور نبود و کودتائی انتخاباتی را نشان میداد.

 بیانیه با توضیح بخش های مختلف این کودتای از پیش تعیین شده ادامه داده است: همانگونه که در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی اتفاقاتی به هم پیوسته نگرانی از چنین طرح ریزی وسناریو پردازی را دامن میزد. توقیف روزنامههای حامی مهندس موسوی، قطع کامل شبکه پیامک، اختلال در شبکه تلفن همراه، اخلال در پذیرش نمایندگان ناظر معرفی شده از سوی مهندس موسوی و همچنین ایجاد مانع در اعمال نظارت آنان در شمارش آرا در تعداد زیادی از شعب اخذ رأی، اقدامات ایذایی توسط نیروهای امنیتی علیه ستادهای انتخاباتی مهندس موسوی و عدم ارائه مجوز به همایشها و گردهمایی های حامیان ایشان، فیلتیرینگ کامل سایتهای اطلاعرسانی حامی مهندس موسوی در روز انتخابات، قطع کامل شبکه ارتباطی کمیته صیانت از آراء، و در نهایت اعلام عجولانه و دستپاچه نتایج از پیش تعیین شده به همان شکلی که قبل از پایان رای گیری در رسانه های حامی دولت اعلام شده بود همه و همه نشان دهندة عزم جدی برای حاکم کردن خواست و اراده اقلیتی اقتدارگرا و قدرت طلب به جای رأی مردم است.

جبهه مشارکت ایرانی اسلامی از مردم بابت اینکه نتوانسته به سبب قانون شکنی دست اندرکاران انتخابات از رای مردم صیانت وحفاظت کند پوزش خواسته و افزوده است:  از نظر این حزب انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تماما مخدوش و غیر قابل دفاع است و لذا از متصدیان امر خواستار ابطال انتخابات، برخورد قانونی با متخلفان و برگزاری مجدد انتخابات تحت نظارت کامل ملت و نمایندگان قانونی نامزدهای انتخابات است.

 

بیانیه اعتراضی ۱۸۰ روزنامه نگار : اقدامات بی سابقه و غیرقانونی دولت بعدازانقلاب

در واکنشی دیگر، یک صد وهشتادروزنامه نگار با انتشار بیانیه ای اعلام کرده اند که با توجه به محدودیت های اعمال شده توسط دولت قادر نیستند که وظایف حرفه ای خود را انجام دهند.

درحالی که منابع خبری از بازداشت سی تن از روزنامه نگاران طی روزهای گذشته خبرداده اند، روزنامه نگاران یاد شده با اشاره به وضعیت کنونی دنیای ارتباطات و گسترش وسایل ارتباطی نظیر ماهواره و اینترنت، محدود کردن مسیر اطلاع رسانی را غیر عملی و توهین آمیز تلقی کرده و تاکید کرده اند: “ متاسفیم که اکنون تصاویر وحشتناکی از خشونت و ضرب و شتم شهروندان ایرانی در شهرهای ایران خوراک رسانه های جهان شده است بدون این که رسانه های مستقل داخلی بتوانند در این مورد به نحو شایسته اطلاع رسانی کنند.”

این صد وهشتاد روزنامه نگار از کسانی که آنها را “مقامات دلسوز ملک وملت خطاب” کرده اند خواسته اند که “محدودیت های اطلاع رسانی را رفع کرده و اجازه بدهند روزنامه نگاران از طریق اطلاع رسانی صحیح از رواج شایعات و اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی و دامن زدن به تشنجات جلوگیری کنند.”

 

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی : دلتمردان بی ظرفیت هستند

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز با انتشاربیانیه ای شدیداللحن وبا حمله به مسوولینی که تجعات مردمی را کار کشورهای غربی می دانند نوشته است: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران  تأسف عمیق خود را از عدم ظرفیت و نابردباری مسئولان حکومت در برابر اعتراض های قانونی و مسالمت آمیز مردم ابراز داشته، اعلام می دارد این بی ظرفیتی و نابردباری و فجایع ناشی از آن نشانه آشکار بی اعتقادی دولتمردان حاکم به بدیهی ترین حقوق شهروندی است.

درادامه این بیانیه انتساب حرکت های مردمی به بیگانگان سرزنش شده واز احتمال عملی شدن پروژه اعترافات ساختگی خبرداده است: تأسف بارتر تمسک به روش های کهنه، تکراری و رسوایی نظیر انتساب اغتشاش ها به بیگانگان و گروه های تروریستی است. به این ترتیب باید در روزهای آینده شاهد موج مصاحبه های سازمانیافته با جوانان دستگیر شده در خیابان ها باشیم که به تحریک شدن از سوی عوامل بیگانه و گروه ها و جریان های سیاسی داخلی اعتراف کنند! این روش های زشت و غیر انسانی همراه با انتشار اخبار و حوادث مشکوک و در عین حال آشنایی نظیر آتش زدن مساجد و قرآن ها و انفجار بمب در اینجا و آنجا بدترین و ناامید کننده ترین واکنشی است که مسئولان یک حکومت می توانند به اعتراضات قانونی و مسالمت آمیز شهروندان خود بدهند.