رونمایی از امام زمان؛ روز شنبه

نویسنده
حسین محمدی

» برنامه دیگر "جریان انحرافی" از زبان داوود احمدی‌نژاد

به گفته داوود احمدی‌نژاد، اطرافیان برادرِ وی پروژه “رونمایی” از امام زمان را در سر داشته‌اند تا روز “شنبه ‌که روز موعود و روز مقدس یهودی‌هاست، از امام زمان (عج) پرده‌‌برداری کنند”. همزمان یکی از منتقدان دولت نیز اعلام کرده که محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش قصد اثبات این نکته را دارند که ریگی به کفش روحانیت است.از سوی دیگر پرونده اختلاس نیز اصولگرایان را رها نمی کند. پس از بازجویی از 4 نماینده مجلس، برخی اخبار حکایت از صدور حکم بازداشت علاءالدین بروجردی دارد، در حالی که حامیان احمدی‌نژاد معتقدند هنوز با چهره‌های اصلی اختلاس برخورد نشده است.

 

رونمایی

داوود احمدی‌نژاد، ضمن انتقاد از اسفندیار رحیم‌مشایی و اطرافیان وی، آنها را به تلاش برای رونمایی از امام دوازدهم شیعیان متهم کرد.

برادرِ رییس دولت دهم، مدعی شده است که این گروه قصد داشته “شنبه ‌که روز موعود و روز مقدس یهودی‌هاست، از امام زمان (عج) پرده‌‌برداری کنند”.

داوود احمدی‌نژاد چندی پیش نیز خبر داده بود که “جریان انحرافی” به زودی وارد فاز مسلحانه در مقابل جمهوری اسلامی خواهد شد.

وی بدون نام بردن از رحیم‌مشایی، به مقایسه او با عطاءالله مهاجرانی، نخستین وزیر ارشاد دولت خاتمی پرداخته و گفته است که هر دوی این افراد، از اعضای انجمن حجتیه بوده‌اند.

اصول‌گرایان در ماه‌های گذشته و بعد از آشکار شدن اختلاف میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، از اطرافیان احمدی‌نژاد با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند. آنان معتقدند که اسفندیار رحیم‌مشایی، سرکرده این گروه است؛ گرچه ذوالنور، جانشین مستعفی نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام کرده که رحیم‌مشایی در راس “جریان انحرافی” نیست و فرد دیگری در این مکان قرار دارد که بردن نام وی به “مصلحت” نیست.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این در برابر حملات اصولگرایان به مشایی گفته بود: “شک ندارم خداوند مزد مظلومیت او را طوری خواهد داد که همه متحیر خواهند شد”. وی همچنین منتقدان خود را با عنوان “حاجی گرینوف” ـ از شخصیت‌های فیلم اخراجی‌ها ـ- توصیف کرده بود.

داوود احمدی نژاد همچنین ادعا کرده که موضع آیت‌الله خامنه‌ای درباره این گروه “بسیار روشن” است، گرچه تاکنون تنها دو بار به صورت علنی به موضع‌گیری در این‌باره پرداخته است.

 رییس سابق بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری در بخشی از سخنان خود، درباره رحیم‌مشایی این‌گونه اظهارنظر کرده: “لیدر ‌جریان انحرافی اصلاً اصل ولایت را قبول ندارد و ادعا می‌کند ‌امام زمان (عج) پای سفره ماست و او ما را هدایت می‌کند… ‌جریان انحرافی هم همین ادعا را دارد که ما مستقیم به امام زمان متصل هستیم و نیازی به ولی‌فقیه نداریم”.

این چندمین بار است که اصول‌گرایان در برابر ادبیات “مهدوی” دولت موضع می‌گیرند. پیش از این نیز برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد مدعی شده بودند که امام دوازدهم شیعیان روز 14 خرداد “ظهور خفی” خواهد داشت که “مقدمه‌ای بر اعلام ظهور علنی در سال‌های آینده” است و تنها “اصحاب خاص” از این مساله مطلع‌اند و به همین دلیل “به بهانه حج به حجاز رفته، با حضرت بیعت می‌کنند”.

 

ریگ در کفش روحانیون

در همین حال، به گفته محمدتقی رهبر، رییس فراکسیون روحانیان مجلس، “منحرفین داخلی” به دنبال اثبات این مساله هستند که “روحانیت ریگی به کفش دارد” و می خواهند با “کارشکنی” و “با تزهایی از جمله حذف روحانیت… محبوبیت و نقش روحانیت در جامعه” را از بین ببرند.

وی اما تاکید کرده است که “ما بیش از آنکه نگران مخدوش شدن چهره روحانیت توسط جریان انحرافی باشیم نگران فعالیت های این جریان هستیم که به طور غیر علنی در شهرستان ها آغاز شده است”.

طی یک سال گذشته، این چندمین بار است که اصول‌گرایان از فعالیت‌های نزدیکان احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس نهم ـ که دوازدهم اسفندماه جاری برگزار خواهد شد ـ ابراز نگرانی می‌کنند.

آن‌ها بر این اعتقادند که این گروه در تلاش است تا حداقل 150 کرسی مجلس را در اختیار گیرد و از این طریق مقدمات به قدرت رسیدن یکی از اعضای خود در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را فراهم کند.

 اصول‌گرایان طی چند ماه گذشته چندین بار نسبت به دخالت دولت در انتخابات هشدار داده و در پی یافتن راه حلی برای جلوگیری از دخالت دولت در انتخابات بر آمده اند؛

در همین راستا غلام‌رضا مصباحی مقدم در این زمینه گفته بود: “رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است”.

اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و از اعضای تاثیرگذار فراکسیون اصولگرایان نیز بر این نگرانی تاکید و اعلام کرده بود: “ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران، دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند. دولت و بخصوص نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند.”

 تغییر استانداران و فرمانداران در نقاط مختلف کشور در اه های گذشته هم در این راستا ارزیابی و باعث انتقاد اصول‌گرایان شده؛ آن‌ها این تغییرات را به نفع “جریان انحرافی” و دخالت دولت در انتخابات می دانند.

مساله‌ای که در نهایت موجب شد چند روز پیش، اصغر جهانگیر، رییس حفاظت اطلاعات قوه‌قضاییه اعلام کند: “حفاظت اطلاعات به عنوان یک دستگاه نظارتی در درون دستگاه قضایی تلاش می‌کند که محیطی سالم برای انتخابات فراهم کند تا همکاران بدون تشویش و هیچ‌گونه نگرانی بتوانند به صورت مستقل وظایف خود را در کمال بی‌طرفی انجام دهند”.

پیش از این هم کمیته‌ای با هدف جلوگیری از دخالت غیرمجاز دولت در انتخابات مجلس، توسط برخی نمایندگان تشکیل شده بود؛کمیته ای که هیچ گاه خبری از آن به بیرون درز نکرد.

منتقدان احمدی‌نژاد بارها از فعالیت این گروه برای انتخابات مجلس، بخصوص در شهرستان‌ها، ابراز نگرانی کرده و بر این عقیده‌اند که قسمتی از اختلاس 3هزار میلیارد تومانی برای هزینه‌های انتخاباتی صرف خواهد شد.

احمدی‌نژاد اما با رد اتهامات مربوط به دست داشتن اطرافیانش در اختلاس 3هزار میلیارد تومانی و با اشاره به اینکه “خود سیستم پای کار است و حتی یک ریال تخلف هم برای من قابل تحمل نیست”، این‌گونه اظهارنظر کرده بود: “برخی به دنبال انتقام گرفتن از مردم هستند و می‌خواهند ما را تخریب کنند. اما ما به خاطر کشور سکوت می‌کنیم”.

در تازه ترین اخبار مربوط به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، یکی از نمایندگان مجلس خبر داده است که حکم بازداشت علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، به دلیل همکاری با متخلفان، صادر شده است.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، در گفت‌گویی خبر داده که “قاضی رسیدگی کننده به این پرونده برای برخی از متهمین درگیر این پرونده کیفرخواست” صادر کرده است که در میان آنها “نام چند نماینده” نیز وجود دارد و علاءالدین بروجردی نیز “یکی از این متهمین” است که “قاضی نظر به بازداشت وی دارد”.

وی علل عدم بازداشت بروجردی را اعلام نکرده است، اما پیش از این برخی نمایندگان گفته بودند علت عدم بازداشت بروجردی، تلاش‌های علی لاریجانی، رییس مجلس است.

این در حالی است که حامیان احمدی‌نژاد بر این عقیده‌اند که قوه قضاییه هنوز به سراغ مهره‌های اصلی این اختلاس نرفته است.

رییس دولت دهم پیش از این در یک سخنرانی، تلویحا دفتر رهبر جمهوری اسلامی را به دست داشتن در این اختلاس متهم کرده بود: “آیا آقای مشایی مسئول تخلف در بانک صادرات است؟ شخص آقای جهرمی زنگ زده به رئیس شعبه گفته این وام را بدهید، چون از دفتر رئیس جمهور پیگیری می‌کنند. به دروغ منظورش دفتر جای دیگری بود. ولی گفته دفتر رئیس جمهور، چون که نمی‌توانسته اسم آنجا را ببرد بی‌دینی و بی‌تقوایی اینقدر؟”

اصول‌گرایان پیش از این رحیم‌مشایی را به دست داشتن در پرونده اختلاس متهم کرده و خواستار “اعدام” وی شده بودند، اما مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، در سخنانی، با اشاره به اینکه “حجم بدهی‌ها در اختلاس اخیر بیش از 3هزار میلیارد تومان بوده است”، اعلام کرده بود که براساس بررسی‌های این سازمان، “محمدرضا رحیمی و رحیم‌مشایی در این اختلاس دست نداشته‌اند”، اما “اجازه دهید مسئول و قاضی پرونده نظر بدهد”.

اختلافات میان اصول‌گرایان بالا گرفته است: از پرونده اختلاس تا بحث انتخابات مجلس نهم و از تلاش برای حذف روحانیت تا استفاده از امام دوازدهم شیعیان. اختلافاتی که علیرغم تلاش گروههای طرفدار وحدت اصولگرایان، دیگر قابل مهار و پنهان کردنی نیست.