سند عملیات جاسوسی آمریکا در ایران

نویسنده

» گزارش گاردین از سقوط پهپاد

داگلاس بیرچ

قرار گرفتن هواپیمای جاسوسی سیا در دست ایرانیان، بیشتر از یک حرکت تبلیغاتی و پاداش اطلاعاتی برای تهران بود. این هواپیمای توقیف شده نشان از سطح دیگری از عملیات مخفیانه آمریکا علیه برنامه هسته ای و نظامی ایران دارد.

درست به همان ترتیب که سقوط هواپیمای جاسوسی یو-2 توسط اتحاد شوروی بر ملا کننده حرکات مخفیانه آمریکا در دوران جنگ سرد بود، به دست آوردن هواپیمای بدون خلبان آمریکایی توسط ایران نشان دهنده بخشی از عملیات جاسوسی آمریکا علیه ایران است.

ایران، آمریکا و متحدانش را به جنگ سایبری و خرابکاری و قتل دانشمندان ایرانی متهم کرده است. آمریکا ایران را به کشتن سربازان خود در افغانستان و توطئه برای قتل سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم کرده است.

تاماس دونالی، یک مقام دولتی سابق آمریکا و متخصص مسائل نظامی گفت: “این طور که پیداست موضوع هرچه بیشتر خشن و گسترده شده است.”

استفن هادلی، مشاور امنیت ملی در دولت بوش گفت عملیات مخفی در حال انجام، بسیار وسیع تر از چیزی است که مردم تصور می کنند. ولی آمریکا مجبور است از هر وسیله ای استفاده کند.

هادلی گفت اگر ایران در سرپیچی از قطعنامه های سازمان ملل پافشاری کند موضوع “از این هم خشن تر می شود.”

بسیاری از ناظران، سقوط هواپیمای بدون خلبان در ایران را به سقوط هواپیمای یو-2 در روسیه تشبیه کرده اند.

هر دو هواپیما ماموریت جمع آوری اطلاعات داشتند؛ و هر دو در حال عکس برداری هوایی بودند. در هر دو مورد این کار بخشی از روند جمع آوری اطلاعات در باره دشمن بوده است. فقط تفاوت آن این است که این بار خلبانی در کار نیست که لازم باشد به خانواده اش اطلاع بدهند.

سقوط هواپیمای یو-2 در شوروی برنامه ریزان نظامی را شگفت زده کرد زیرا گفته می شد ارتفاع پرواز این هواپیما به حدی بالاست که امکان هدف گرفتن آن با موشک وجود ندارد. در مورد اخیر هم ایران گفته است که از وسایل الکترونیکی پیچیده ای برای کشف هواپیما و اخلال در کار آن و پائین آوردن آن بکار برده است.

ایران روز پنج شنبه  هواپیمای بدون خلبان سنتینل را در یک برنامه تلویزیونی به نمایش گذاشت، که مقامات آمریکایی قبلا از مفقود شدن آن خبر داده بودند. به نظر می آید این هواپیما آسیب کمی دیده است.

ایران روز جمعه به دلیل آنچه “اقدامات تحریک آمیز و مخفیانه آمریکا علیه این کشور” نامید به سازمان ملل شکایت کرده است.

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند برآورد های اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ایران نقشی در سقوط هواپیما، چه از طریق شلیک موشک و چه از طرق الکترونیک نداشته است. گفته شده که دلیل سقوط این هواپیما نقص فنی بوده است. این مقامات به شرط ناشناس ماندن سخن گفتند.

برخی متخصصین آمریکایی نسبت به توان ایران در اخلال در سیستم های الکترونیک این هواپیما ابزار تردید کردند. برخی دیگر از ناظران  گفتند توان ایران در اخلال در سیستم های الکترونیک ممکن است با تصمیم روسیه در اکتبر گذشته مبنی بر فروش سیستم های پیشرفته الکترونیکی که روی کامیون سوار می شود، تقویت شده باشد.

سینگر، متخصص هواپیماهای بدون خلبان گفت تجهیزاتی که روسیه به ایران فروخته است شامل “سیستم های الکترونیک جنگی پیشرفته” است و قادر است با رادارهای خود هواپیماهای بدون خلبان را ردیابی کند و در سایر سیستم های ارتباطی اخلال ایجاد کند.

تئودور کاراسیک، متخصص مسائل امنیتی در دوبی گفت هیچ کشوری ثابت نکرده است که می تواند کنترل یک هواپیمای بدون خلبان را از راه دور در دست بگیرد.

وی گفت: “اگر هم چنین توانایی وجود داشته باشد، قطعا باید در نزد چین و روسیه وجود داشته باشد، که در این باره تحقیقاتی انجام داده اند.” کاراسیک گفت هر دو کشور می توانستند علیه آمریکا به ایران کمک کنند.

اهمیت هواپیمای رادار گریز استلت برای آمریکا در “پایش مداوم” سایت های هسته ای ایران نهفته است.

یکی از متخصصین نظامی گفت نظارت دائمی بر این سایت ها از طریق هواپیماهای بدون خلبان می تواند اطلاعاتی را در زمینه حرکت وسایل نقلیه به سایر سایت ها نیز در اختیار بگذارد.

تصاویر هوایی همچنین نشان می دهد که بیشترین تعداد کارکنان در چه زمانی در سایت حضور دارند، که در صورت حمله هوایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

جان پایک، متخصص امور دفاعی و سیاست های اطلاعاتی گفت “آنها می خواهند زمانی بمباران هوایی را انجام دهند که حداکثر افراد در محل حضور دارند.” وی اشاره کرد که عامل مهم در برنامه هسته ای وجود تکنیسین ها و دانشمندان و متخصصین است. وی گفت: “افراد می توانند ساختمان ها را بازسازی کنند ولی ساختمان ها نمی توانند افراد را بسازند.”

وی گفت این هواپیمای بدون خلبان یک سیستم رادار حمل می کرده است و احتمالا به آنتن هایی برای شناسایی سایت های هسته ای مجهز بوده است. او گفت اگر این تجهیزات به دست ایرانی ها بیافتد، آنها می توانند روش استتار تاسیسات خود را تغییر بدهند.

روسیه، چین و کره شمالی هم به آشنایی با هواپیمایی بدون خلبان علاقه مند هستند. به عنوان مثال این هواپیماها مجهز به موتوری هستند که قادرند روزهای متوالی پرواز کنند. به نظر می رسد چین شدیدا به دنبال توسعه این فن آوری است.هرچند شناسایی فن آوری این هواپیما کار دشواری است ولی پیاده کردن قطعات آن به هر حال می تواند شروعی برای این شناسایی باشد .

منبع: گاردین – 10 دسامبر