رابطه پیچیده اقلیت در یک کشور مسلمان

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست در باره یهودیان ایران

بنیامین نتانیاهو در نطق امسال خود در سازمان ملل گفت، ایران موجودیت کشورش را تهدید می‌کند و این کشور را به یهودی‌ستیزی نهادینه متهم و رئیس‌جمهور جدیدش را به گرگی در لباس میش تشبیه کرد.

اما گروهی که چنین ادعاهایی را رد می‌کنند جامعه بزرگ یهودیان ایران است که یادآور رابطه طولانی بین فرهنگ پارسی ویهودی است که تنش بین دو کشور بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر‌ می‌کند.

حدود 30 هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند که البته نسبت به 100 هزار نفری که در دهه 1970 بودند کمتر است اما به رغم تمام فشارها پس از انقلاب ایران این مقدار ثابت مانده است و بیشترین تعداد یهودیان خارج از اسرائیل در خاورمیانه را تشکیل می‌‌دهند.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا در گزارشی از آزادی دینی در سراسر جهان، در مورد ایران گفته است که ادبیات ضدیهودی برخی از مقامات ایران باعث شده جو خصومت‌آمیزی برای جامعه یهودیان بوجود آید؛ اما با کنار گذاشتن برخی استثناءها، محدودیت دولتی یا دخالت کمی در فعالیت یهودیان صورت گرفته است. با این وجود جامعه یهودیان با تبعیض رسمی مواجه است.

این تبعیض‌ها گرفتن شغل‌های دولتی یا ورود به دانشگاه‌های دولتی را شامل می‌شود اما یهودیان اصرار دارند که آزادانه به فرایض دینی خود می‌پردازند و آزادند که بروند و کسانی که در کشور مانده‌اند، به این علت است که این طور خواسته‌اند نه این‌که مجبور باشند.

بعضی از یهودیانی که به آمریکا یا اسرائیل مهاجرت کرده‌اند گزارش داده‌اند که تحت فشار بوده‌اند تا به دین اسلام درآیند و بسیاری از کسانی که در کشور مانده‌اند شکایت دارند که نمی‌توانند اقوام خود را در خارج ببینند، خصوصا کسانی که در اسرائیل هستند.

تعداد زیادی از فعالان یهودی در روزهای اول انقلاب اعدام شدند. بسیاری از ایرانی‌های یهودی نیز به جرم جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شدند اما چنین مواردی خیلی کم شده است.

اعضای جامعه یهودی ایران می‌گویند ادعاهای اسرائیل باعث می‌شود رابطه جمهوری اسلامی با دین یهودی و جمعیت یهودی کشور مخدوش شود.

رهبران اسرائیل عمیقا با بهبود روابط ایران و آمریکا مخالف هستند اما یهودیان ایران به همراه بیشتر جمعیت کشور اعتقاد دارند احیای روابط با آمریکا به کاهش تحریم‌های بین‌المللی منجر می‌شود.

رئیس سازمان یهودیان ایران در مصاحبه‌ای گفت تبریک سال نوی یهودی توسط محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران، برخورد دوستانه‌تر مقامات با یهودیان را نشان می‌دهد. او گفت که روحانی با احمدی‌نژاد تفاوت زیادی دارد.

او می‌گوید: “در دوران احمدی‌نژاد به خاطر کتمان هولوکاست بعضی از فعالان یهودی مشکلاتی داشتند اما حالا روحانی نظر متفاوتی دارد. امیدواریم مشکلات را پشت سر گذاشته باشیم.”

از بیش از صد سال پیش، از زمان قاجار، یهودیان در مجلس ایران نماینده داشته‌اند اما تعداد کمی از یهودیان وارد سیاست می‌شوند، اما رژیم منعی برای آن ندارد.

سیامک مرصادق، تنها نماینده یهودی مجلس می‌گوید: “ما در این کشور مستاجر نیستیم. ما 3000 سال است که ایرانی هستیم.” او به همراه گروه روحانی به سازمان ملل سفر کرده بود.

او در دفترش در بیمارستان سپیر، یکی از قدیمی‌ترین مراکز پزشکی تهران، انتقادهای مقامات اسرائیل و دیگران را که گفته‌اند سفر او فقط برای نمایش بوده است رد می‌کند و می‌گوید، به عنوان نماینده مجلس وظیفه‌ام این است که نماینده تمام ایرانی‌ها باشم نه فقط یهودیان.

رهبران این جامعه می‌گویند از زمان انقلاب مذهبی‌تر شده‌اند و به راحتی به دین خود می‌پردازند اما این امر باعث نشده به صهیونیسم کشیده شوند یا بخواهد به اسرائیل مهاجرت کنند.

هارون ساکتی، که مالک یک لباس‌فروشی در اصفهان است می‌گوید: “بین یهودیان و اسرائیل فرق است. ما خود را یهودیان ایرانی می‌دانیم و این هیچ ربطی به اسرائیل ندارد. این کشوری است که دوستش داریم.”

داوود شومر مدیر رستوران تاپو، یکی از سه رستوران یهودیان در تهران می‌گوید: “غذاهای ما دقیقا با بقیه ایرانی‌ها یکی است. هیچ فرقی ندارد، فقط گوشتمان کوشر است.”

منبع: واشنگتن پست - 2 اکتبر 2013