سردار جزایری: همچنان مرگ بر آمریکا

نویسنده
شیرین کریمی

» کیهان مکالمه روحانی و اوباما را گناه بخشودنی دانست

در حالیکه مسئول تبلیغات دفاعی نظام از ادامه شعار “مرگ بر آمریکا” خبر داده، یک نماینده مجلس نیز “ذوق زدگی” از بهبود روابط میان تهران و واشنگتن را مورد انتقاد قرار داده است. همزمان در شرایطی که کیهان مکالمه روحانی و اوباما را “گناه نابخشودنی” توصیف کرده، رئیس دولت یازدهم گفته می خواهد دست به نظرسنجی از افکار عمومی در خصوص سیاست خارجی بزند؛ کاری که به باور یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی محلی از اعراب ندارد.

دولت حسن روحانی سیاست کاستن تنش ها با ایالات متحده را چند هفته ای است که آغاز کرده، اما تندروها در تهران نیز بیکار ننشسته اند و رغبتی به بهبود روابط با واشنگتن نشان نمی دهند. در همین راستا سردار جزایری، مسئول تبلیغات دفاعی نظام، دیروز و یک ماه مانده به سی و چهارمین سالگرد تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران توسط دانشجویان خط امام، رویای تحول خواهان برای حذف شعار “مرگ بر آمریکا” را بر هم زده و گفته است: “از هم اکنون ستادهای مردمی برگزاری مراسم 13 آبان و روز مرگ بر آمریکا و صهیونیزم جهانی تشکیل می‌شود و این فریاد در سراسر شهرها و روستاهای ایران اسلامی طنین انداز خواهد شد.”

معاون امور بسیج و دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در توضیح اینکه چرا این شعار در ذهن نیروهای افراطی در حاکمیت همیشگی است، گفته: “جنایات حاکمان آمریکا و صهیونیزم بین الملل در برخورد با ملت بزرگ ایران، هرگز از خاطره‌ها و اذهان عمومی پاک نمی‌ شود.”

این در حالی است که تنها 10 روز از مکالمه تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما در نیویورک می گذرد. دو رئیس جمهور پس از سه دهه قطع ارتباط دو کشور، برای اولین بار به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. شب قبل از آن نیز در اقدامی دیگر وزیر خارجه جمهوری اسلامی و ایالات متحده حدود 30 دقیقه با یکدیگر به طور مستقیم گفتگو کرده بودند.

علی رغم خوش بینی هایی که نیروهای اصلاح طلب و حامی جنبش سبز نسبت به تحولات اخیر نشان می دهند، سردار جزایری اصرار دارد به نام “مردم” طور دیگری سخن بگوید. به گفته وی “آمریکا برای تغییر افکار و رفتار ایرانیان نسبت به عملکرد غیر مسالمت آمیز، غیر دوستانه، دخالت‌گرانه و ستیزه جویانه خود، اقدامات بسیار گسترده فرهنگی، تبلیغی، رسانه ای و سایر شیوه های متداول در عرصه های جنگ نرم و عملیات روانی بکار می برد و تلاش می کند ذهن جامعه را از جنایات خود در حق ملت ایران دور سازد.”

 با این حال به باور وی” هوشیاری مردم مانع از تلاش های هیأت حاکمه آمریکا و سیاست سازان رژیم های سلطه شده است. “

 

چرا برخی ذوق زده شده اند

همزمان اسماعیل کوثری نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی هم روز یکشنبه در نطق پیش از دستور خود شدیدا به ایالات متحده حمله کرد و گفت: “استکبار جهانی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حمایت از منافقین و ضد انقلاب اقدام به ترور اشخاص و مردم بی‌دفاع می‌کرد؛ کودتای نوژه و حمله آمریکا به طبس نیز از دیگر نمونه این جنایات است که البته خنثی شد.”

کوثری که از سرداران پیشین سپاه است با انتقاد از خوش بینی هایی که در خصوص بهبود روابط تهران و واشنگتن پیش آمده، پرسیده است: “در اینجا این سئوال مطرح می‌شود که آمریکا چه تغییر رفتاری انجام داده که برخی‌ها ذوق‌زده شده‌اند در صورتی که آمریکا در اوج ضعف و ناتوانی قرار دارد که نمونه‌ ناتوانی‌اش در عراق، افغانستان و تونس و مصر است.”

تندروها در تهران در چند هفته اخیر و پس از آنکه آیت الله خامنه ای در سخنرانی ماه گذشته اش خواستار “نرمش قهرمانانه” دولت روحانی شد، در مواضع خود با احتیاط بالایی سخن می گفتند اما از روز شنبه که رهبر جمهوری اسلامی به طور ملایمی دولت را ملامت کرد، آتش توپخانه خود را آماده نبرد با حامیان تنش زدایی در دیپلماسی کرده اند.

 

گناه نابخشودنی روحانی

رهبر جمهوری‌اسلامی در مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اهدای سردوشی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ارتش در دانشگاه شهید ستاری٬ گفته است: “ما از تحرک دیپلماسی دولت حمایت می‌کنیم و به تلاش دیپلماسی اهمیت می‌دهیم و از آنچه در سفر اخیر بود حمایت می‌کنیم البته برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما بجا نبود لکن ما به هیات دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم ولی به آمریکایی‌ها بدبین ایم”.

 

روزنامه کیهان که توسط نماینده آیت الله خامنه ای اداره می شود اما ترجیح داد حتی کلمات رهبر جمهوری اسلامی را که ظاهرا با “دقت” انتخاب شده بود جابجا کند و تیتر یک شماره روز یکشنبه خود راچنین برگزیند: “برخی کارها در نیویورک نابجا بود “.

حسین شریعتمداری در سرمقاله دیروز خود مکالمه تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما را اقدامی “نابجا و خسارت‌آفرین” توصیف کرد که “با هیچ منطق علمی، سیاسی و اسلامی همخوانی ندارد.” اقدامی که از نگاه مدیرمسئول کیهان “گناه نابخشودنی” است.

حال آنکه رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات روز شنبه خود اشاره مستقیمی به آنچه مورد رضایت وی قرار نگرفته بود نکرد.

 

روحانی : نظرسنجی می کنیم

با وجود این دست حملات، به نظر نمی آید حسن روحانی که گفته است در روند دیپلماسی کشور “اختیار تام” دارد قصد داشته باشد از روندی که پیش گرفته عقب نشینی کند، چرا که در واکنش به حملات تندروها در جناح راست به سیاست های خارجی اش گفته است: “برخی ممکن است مخالف باشند و یا اعتراض کنند. حق آنهاست که اعتراض کنند. اتفاقا من خودم به دو دستگاه مهم نظرسنجی گفتم که در کشور نظرسنجی دقیق کنند و نظر مردم را بگیرند تا ببینیم این حرکت دولت که گامی به پیش گذاشته است، چقدر موافق و چقدر مخالف دارد.”

تصمیمی که نمایندگان تندرو در مجلس را عصبانی کرده زیرا احمدرضا دستغیب از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان که ظاهرا نگران نتایج این دست نظرسنجی ها است دیروز در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه نظر‌سنجی درباره رابطه با آمریکا در شرایط فعلی “محلی از اعراب ندارد” متذکر شد: “این بحث یک موضوع کلی است و نمی‌توان یک موضوع کلی را مورد سنجش قرار داد.”

همزمان مدیرمسئول روزنامه جام‌جم ـ– ارگان صدا و سیما- ـ نیز با تاکید بر “پیچیدگی های خاص” موضوع ایجاد رابطه با آمریکا گفته است: “وقتی چارچوب مذاکره با آمریکا مشخص است، نظرسنجی ضرورتی ندارد.”