افزایش صادرات نفت ایران

رویترز
رویترز

» گزارش رویترز از مقابله با اثرات کاهش بها

با افزایش مصرف نفت در فصل زمستان، واردات آسیا از نفت خام ایران در ماه نوامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید. صادرات نفت خام ایران از ژانویه تا نوامبر ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است. بیشترین میزان این افزایش متعلق به هند بود که اوائل سال ۲۰۱۴ پس از کاهش تحریم‌های غرب بر سر برنامه هسته‌ای، واردات خود را به میزان زیادی بالا برد.

اما منابع صنعتی می‌گویند، روند رشد خرید کشورهای آسیایی که چهار مشتری بزرگ ایران را در خود جای داده‌اند،‌ بستگی به توافق جامع بر سر مناقشه دوازده ساله برنامه هسته‌ای این کشور دارد.

ایران،‌ آمریکا، بریتانیا، فرانسه،‌ روسیه،‌ چین و آلمان ماه گذشته نتوانستند تا مهلت مقرر به توافق دست یابند و مذاکرات را هفت ماه دیگر تمدید کردند که این موضوع بهبود وضعیت صادرات نفت تهران را حداقل تا سال آینده به تعویق می‌اندازد.

ایران تحت توافق اولیه می‌تواند روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت بفروشد که نسبت به میزان ۲.۲ میلیون بشکه پیش از وضع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ بسیار کمتر است.

مقامات غربی می‌گویند، قصد دارند تا ماه مارس توافق را نهایی کنند اما برای دستیابی به اجماع در مورد تمام جزئیات فنی و مهم به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.

کن هاسگاوا، مدیر فروش نیواج می‌گوید:‌ “نظر من این است که هر دو طرف شکاف‌هایی دارند که مشکل می توانند آن ها را پر کنند. با اضافه عرضه نفت خام در بازار جهانی،‌ حتی اگر کاهش فعلی تولید نفت ایران هم ادامه داشته باشد کسی به مشکل نخواهد افتاد و این می‌تواند به توازن بازار کمک کند.”

اما برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند، کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن می‌تواند به‌زودی ایران را به امضای توافق نهایی راضی کند.

واردات چهار مشتری اصلی ایران یعنی، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ژانویه تا نوامبر امسال بصورت میانگین ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز بوده که این موضوع در نتیجه افزایش خرید دو کشور اول پس از کاهش تحریم‌ها علیه تهران صورت گرفته است.

آمار دولت و تانکرها نشان می‌دهد، این چهار مشتری ماه گذشته روی هم روزانه ۱.۰۷ میلیون بشکه نفت خریده‌اند که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۱.۱ درصد رشد د اشته است.

منبع: رویترز-  26 دسامبر