به دنبال روابط دیپلماتیک رسمی

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از تازه ترین تحولات ایران و آمریکا

ایندیرا ای آر کشمنان

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش خواهان برقراری “رابطه دیپلماتیک رسمی” با ایران است و به رژیم آن کشور گفته که دراختیار گرفتن تسلیحات هسته ای در جهت منافع ملت ایران نیست.

کلینتون در مصاحبه با چارلی رز، مجری خبری شبکه پی بی اس گفت باراک اوباما این خبر را برای آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران ارسال کرده است.

کلینتون گفت مخفی کاری های ایران در زمینه برنامه هسته ای، “دلایل بسیاری برای نگران شدن” در ایالات متحده به وجود آورده است. وی در همین مصاحبه خاطر نشان کرد، سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان باید بر نابودی القاعده، و نه “ساخت کشور” استوار باشد.

آمریکا به این مظنون است که ایران برای تولید سلاح هسته ای تلاش می کند و به همین دلیل در همکاری با فرانسه، آلمان، روسیه و چین، سعی در بازداشتن این رژیم از غنی سازی اورانیوم دارد. 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول بار دیگر از نیت صلح آمیز ایران سخن گفت و آمریکا را به عنوان صاحب بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته ای و تنها کشوری که از این تسلیحات استفاده کرده، به کاربرد “استانداردهای دوگانه” در قبال برنامه ایران متهم کرد.

وی گفت: “سه یا چهار کشور دور هم جمع می شوند و اسم خود را جامعه بین المللی می گذارند. آمریکائی ها صاحب هزاران بمب هستند اما از آن در عراق یا افغانستان استفاده نکردند. آنها تسلیحات هسته ای ساختند و سپس شعارهای حقوق بشر سر می دهند.”

 

قطع روابط در سال 1358

آمریکا روابط دیپلماتیک خود با ایران را در واکنش به اشغال سفارت خود در تهران و اسارات444 روزه 52 دیپلمات اش قطع کرد.

دولت اوباما مشخصاً اعلام کرده حق ایران در دنبال کردن انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت می شناسد. کلینتون در همین رابطه گفت: “ما نمی خواهیم از شما یک شیطان نشان دهیم.”

کلینتون که در حاشیه بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین مصاحبه می کرد، از ایران خواست با بازرسان سازمان ملل در نظارت بر برنامه هسته ای خود همکاری کند و گفت “قرار دادن خود در معرض تحریم های کمرشکن” به نفع رژیم ایران نیست.

وی گفت: “هیچکس مایل نیست” برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران به راه حل نظامی متوسل شود. “ما همیشه گفته ایم که تمام گزینه ها روی میز هستند. هدف ما پیشگیری و بازداشتن ایران از کسب تسلیحات هسته ای است.”

 

تلاش فراوان

کلینتون افزود اوباما “در مسیر تماس با ایرانی ها، تلاش فراوانی به خرج داده است و برای رهبر عالی ایران پیام خصوصی فرستاده است. اگر آنها تنوانند بر بی اعتمادی خود و فضای سیاسی داخلی خود غلبه کنند، ما باید آنچه را که درجهت منافع خودمان تشخیص می دهیم، انجام دهیم.”

احمدی نژاد از انتخاب اوباما استقبال کرده بود و آنرا نویدبخش تغییر در سیاست های کلیدی ایالات متحده دانسته بود. بااین حال وی گفت تا اینجا (نسبت به ایجاد این تغییرات) ناامید و سرخورده شده است.

وی گفت: “از شما می پرسم آنها چه تغییری ایجاد کرده اند؟ آیا بازداشتگاه گوانتانامو تعطیل شده است؟ آیا حمایت آمریکا از صهیونیسم تغییر کرده است؟ آیا هیچ سیاستی برای تسکین آلام فلسطینی ها دارند؟ آیا هیچ تغییری در سیاست آنها در قبال افغانستان یا عراق بوجود آمده است؟”

کلینتون در پاسخ به سؤالی درباره دوره چند هفته ای که دولت اوباما صرف بازنگری سیاست خود در افغانستان کرده است، پاسخ داد اوباما و تیم امنیت ملی وی به جای نتیجه گیری عجولانه، به جمع آوری تمام اطلاعات مربوطه مشغول هستند تا از “اصلاح امور در میانۀ راه” نظیر آنچه در دوره بوش در قبال عراق رخ داد، جلوگیری کنند.

کلینتون گفت: “گفتگوهای بسیاری در دولت قبلی آمریکا صورت گرفت که تقریباً به ساخت کشور و تحول در افغانستان ختم می شد. اما آیا این مستقیماً در جهت منافع ملی ما بود؟ احتمالاً خیر. بنابراین ما مایلیم بر روی آنچه مشخصاً در جهت منافع ملی ماست متمرکز شویم، و القاعده و متحدان تندروی آنها را پراکنده و تار و مار کنیم.”

 

منبع: بلومبرگ- 10 نوامبر