موسوی و کروبی باید درباره حصر تصمیم بگیرند

نویسنده
حسین محمدی

» مشاور رییس جمهور:

پس از چندین هفته بحث پیرامون امکان رفع حصر از میرحسین موسوی٬‌ مهدی کروبی و زهرا رهنورد٬ مشاور فرهنگی حسن روحانی گفته است که این میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد هستند که باید درباره ادامه حصر خود تصمیم بگیرند.

حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگویی با نشریه “اندیشه پویا” در پاسخ به این سئوال که “آقای روحانی در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز اشاره کردند که گره رفع حصر باز خواهد شد. به نظرتان در کوتاه‌مدت باز می‌شود؟”٬ گفته است: “مسئله حصر چندجانبه است. همه جوانب را که شما حل کنید باز یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی است که تحت حصر است. او باید تصمیماتی بگیرد. اگر او نتواند و یا نخواهد تصمیم بگیرد، کار برای همگان دشوار می‌شود. اگر تصور شما این باشد که آقای موسوی مظلومی است که تحت حصر است یک جور راهبرد می‌طلبد و اگر تصور این باشد که او از باب رأفت اسلامی در خانه‌اش حصر شده یک جور دیگر درباره موضوع فکر می‌کنید. بیان این ۲ فاصله زیادی است که تا وجه مشترکی میان نگاه مظلوم و ظالم‌بین پیدا نکنید و یک مصالحه اتفاق نیفتد همیشه سئوال باقی خواهد ماند”. آشنا همچنین گفته است که “بسیار امیدوارم که در کوتاه مدت حل شود”.

وی با اشاره به اینکه در جریان رفع حصر از آیت‌الله منتظری٬ مشاور روحانی بوده٬ پیرامون حصر گفته است: “درباره آقای منتظری به رقم اینکه شاید فرزندانشان حاضر نباشند قبول کنند اما حصر آقای منتظری برداشته نشد مگر اینکه آیت‌الله منتظری هم قبول مسئولیت کرد. امیدوارم فرزندان ایشان در خاطراتشان بنویسند. ببینید مسئله حصر غیر مسئله زندان است. در زندان شما دادگاه می‌روید و مجازاتتان هم معلوم است چه قبول داشته باشید مجرم هستید و چه قبول نکنید بعد از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد می‌شوید مسئله حصر اما غیر از مسئله حقوقی جنبه اخلاقی هم دارد و به سادگی نمی‌توان از آن عبور کرد”.

سخنان آشنا چند هفته پس از انتقادهای اصول‌گرایان از مطالبه رفع حصر بیان می‌شود. طی هفته‌ گذشته بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا٬ نسبت به این مساله موضع‌گیری و رفع حصر را غیرقابل قبول توصیف کرده بودند.

حسن ممدوحی٬ نماینده مجلس خبرگان٬ با اشاره به بحث‌های اخیر گفته بود: “صحبت‌هایی که اخیرا درباره آزادی سران فتنه می‌شود از کم فهمی و به‌ اندازه شعور گویندگان این مباحث است”. به گفته ممدوحی “فتنه‌گران با این رویداد آبروی خود را بردند و بازگشت موسوی و کروبی هم ممکن نخواهد بود. حامیان فتنه هیچ کاری در جامعه از پیش نمی‌برند، چراکه بصیرت مردم فتنه‌ها را خاموش می‌کند”.

هم‌زمان حسین فدایی٬ دبیرکل جمعیت ایثارگران٬ هم با اشاره به اعتراض‌های رخ داده پس از اعلام نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ چنین اظهارنظر کرده بود: “نمی‌توان به بهانه حفظ وحدت اتفاقات سال ۸۸ را نادیده گرفت”٬ زیرا “واقعیتی به اسم فتنه ۸۸ رخ داده آیا جایگاه و اعتبار نظام زیر سوال نرفت؟ مردم را مقابل هم قرار ندادند؟ دشمن را نسبت به ما جری نکرد؟ منافقین و سلطنت طلبان رجز خوان نشدند. حالا ما برای وحدت بگوییم این اتفاقات نیافتاد. اتفاقا برای وحدت باید بگوییم تا این اتفاقات تکرار نشود”.

وب‌سایت ندای انقلاب هم پیش از این نوشته‌ بود که “همزمان با فشار شماری از مسئولان دولتی به دستگاه قضا برای رفع حصر سران فتنه، هفته گذشته جلسه ای با محوریت بررسی حصر سران فتنه در دفتر آقای هاشمی رفسنجانی و با حضور محمد خاتمی و تعدادی از اعضای مجمع روحانیون برگزار شده است”٬ گرچه به گفته این وب‌سایت “تاکنون دستگاه قضایی با قاطعیت دربرابر اینگونه فشارها ایستاده است”.

در زمان حضور حسن روحانی در نیویورک٬ وی در گفت‌وگو با کریستین امانپور، در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال آزادی میرحسین موسوی٬‌ مهدی کروبی و زندانیان سیاسی گفته بود: “امیدوارم روزی بیاید که زندان‌های ما خالی شود، من همه تلاشم را در این زمینه انجام می‌دهم که افرادی را که در زندان هستند راه گشایشی برای آنها فراهم شود”.

پس از انتصاب علی شمخانی٬ به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ محمدتقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی٬ در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: “چند هفته پیش در محافل سیاسی خبری از دیدار آقای هاشمی با رهبری بیان شد که در آن موضوع پایان دادن به وضعیت حصر و حبس غیر قانونی رهبران جنبش سبز مورد توجه رئیس مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته بود. در همین راستا شنیده شد که رهبری موافقت خود را با ارجاع این پرونده به شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند تا این شورا با دبیر جدید به موضوع حبس غیر قانونی ورود ماهوی داشته باشد”.

مساله‌ای که با تایید برخی از اعضای دولت٬ نظیر مصطفی پورمحمدی و محمدباقر نوبخت مواجه شده و آن‌ها نیز گفته بودند دولت و شورای عالی امنیت ملی به دنبال رفع این مشکل هستند. حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود نیز چندین بار خبر از آن داده بود که در دولت آینده وی٬ برای رفع مساله حصر٬ تلاش خواهد شد.

هفته گذشته کاظم جلالی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته بود: “بهتر است اجازه دهیم که این پرونده در سکوت و آرامش دنبال شود چون جنجال رسانه‌ای به خودی خود مسائل را پیچیده می‌کند. بالاخره شخص آقای روحانی مجرب و کاردان هستند. ایشان قریب ۲۰ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و خیلی از پرونده‌ها در قالب دبیرخانه مورد رسیدگی ایشان قرار گرفت… شاید بهتر بود که در آن مقطع شرایط جدید پرونده رسانه‌ای نمی‌شد تا اینچنین جنجال‌آفرینی نکند و اجازه دهد پرونده در سکوت و آرامش بدون جنجال و واکنش تند ادامه پیدا کند. این سوال خوبی است که بپرسیم چه شد این پرونده در عین تحرک دوباره و رسیدن به شورای عالی امنیت دوباره با وقفه روبه‌رو شد… مگر مردم آقای روحانی را انتخاب نکردند؟ مگر به او در تحقق شعارهای مطلوب خودشان اعتماد نکردند؟ خب، ما باید به ایشان در ادامه مسیر و راه اعتماد کنیم”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان نیز گفته بودند که تنها راه برای امکان بازگشت موسوی و کروبی٬ توبه آن‌هاست. مساله‌ای که البته با واکنش اطرافیان آن‌ها مواجه شده و حتی چندی پیش میرحسین موسوی گفته بود که وقتی به مساله‌ای برسد٬ از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد و بحث توبه را منتفی دانسته بود.