مرگ ۲۲۷ تهرانی در موج آلودگی هوا

نویسنده
فیروزه متین

» تهران باز هم در شرایط اضطرار

در حالیکه پایداری هوا در تهران، آلودگی را مجددا به مرز اضطرار کشانده، دیروز یک عضو شورای شهر تهران از مرگ ۲۲۷ شهروند تهرانی در روزهای اخیر خبر داد.

این آمار در حالی منتشر شده که هوای تهران آنچنان آلوده شده که زمزمه‌های مجددی در خصوص تعطیلی مدارس در تهران مطرح شده است. با این حال دولت هنوز در این خصوص موضع گیری نکرده است.

به گزارش بهار نیوز، رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران روز گذشته گفت: “رسیدگی معضل آلودگی هوا همواره یکی از اولویت‌های کاری در شورا بوده، چرا که آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد ۲۲۷ شهروند تهرانی جانشان را به این دلیل از دست داده‌اند. بستری شدن تعداد ۲۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی درمراکز درمانی نیز از دیگر معضلات ناشی از آلودگی هوا و تخریب محیط زیست بوده که می‌بایست بخش حاکمیتی کشور یعنی قوای سه گانه (مجریه، مقننه و قضائیه) وارد عمل شده تا برای رفع این دغدغه، تدبیری اساسی اندیشیده شود”.

او افزود: “برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی و حفاظت از آن، تنها یک سازمان نمی‌تواند تمام بار مسئولیت‌ها را بدوش بکشد”.

همزمان با انتشار این آمار، مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: “با توجه به اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران به آگاهی می‌رساند وضعیت کیفی هوای تهران به دلیل غلظت بیش از حد مجاز ذرات معلق، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. در این راستا توصیه‌های بهداشتی به شرح ذیل جهت حفظ سلامت شهروندان اعلام می‌گردد:

کاهش تردد و فعالیت افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماران قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز

عدم تردد غیر ضروری در معابر برای کلیه افراد به ویژه سالمندان و کودکان

پرهیز از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیتهای ورزشی در فضای باز

مراقبت از کودکان و خردسالان (در سنین مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان) به منظور کاهش تردد و حضور در فضای باز

عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تا حد امکان

عدم هرگونه فعالیت که موجب تشدید آلایندگی هوا گردد نظیر سوزاندن ضایعات، عملیات قیرکاری، تردد با وسایط نقلیه معیوب

دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سر ریزشدن بنزین و سایر سوخت‌ها”.

رضا دهقانپور رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی تهران هم به فارس گفته است: “۵ دستگاه اتوبوس‌ آمبولانس اورژانس تهران در میادین پر رفت و آمد و آلوده پایتخت مستقر می‌شوند. مرکز اورژانس تهران همچنین برای امدادرسانی به شهروندان تهرانی در روزهای آلودگی هوا در پنج میدان تجریش، انقلاب، آزادی، راه آهن و امام خمینی استقرار می‌یابند. نیروهای اورژانس آماده ارائه خدمات فوریتی و درمانی به مردم هستند و شهروندان می‌توانند در صورت بروز مشکل به این واحد‌ها مراجعه کرده و از خدمات درمانی لازم بهره‌مند شوند”.

محمدهادی حیدرزاده،مدیر کل محیط زیست استان تهران هم از احتمال تعطیلی دبستان‌ها و پیش‌دبستانی‌های استان تهران در روز چهارشنبه خبر داده و به ایسنا گفته است: “میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ میکرون ۱۳۶ PSI است. بر این اساس شاخص کیفیت هوای پایتخت با توجه به تداوم پایداری جوی در شرایط «هشدار» قرار دارد. در عین حال فعالیت کلیه واحدهای شن و ماسه و آسفالت و فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و فعالیت واحدهای سیمان نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است. ۱۴۳ واحد اورژانس ثابت و ۱۰ واحد سیار در آماده باش کامل به سر می‌برند. با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها، گشت پایش محیط زیست با همکاری دستگاه قضایی از شامگاه یکشنبه در استان تهران فعال شده و در صورتی که واحدهای آلاینده نسبت به توقف فعالیت خود اقدام نکنند، سریعا با اخذ دستور مقام قضایی نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام می‌شود”.

او افزوده است: “پیش‌بینی می‌کنیم میزان غلظت آلاینده‌ها در روز چهارشنبه به دلیل انباشت افزایش یابدبر این اساس موضوع تعطیلی مراکز پیش‌دبستانی و دبستان‌ها و اجرای طرح سراسری زوج و فرد در روز چهارشنبه در جلسه روز سه‌شنبه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد”.

 وی همچنین گفته: “با توجه به تعطیلی روز دوشنبه کمی از غلظت آلاینده‌ها کاسته شده است و بر این اساس و برابر هماهنگی صورت گرفته با استاندار تهران اجرای سراسری طرح زوج و فرد در پایتخت در روز سه شنبه منتفی است. بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تنها آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط هشدار قرار گرفته است”.