بحرین محموله ایران را ضبط کرد

نویسنده

» گزارشی از جروزالم پست

بحرین و امارات متحده عربی، تعدادی از محموله های ایران را که احتمال داده بودند در برنامه های اتمی این کشور کاربرد دارد، مصادره کردند و نشان دادند که قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران مستحکم تر شده است.

یکی از این محموله ها که در بحرین مصادره شد، فیبرهای کربن بود که به گفته کارشناسان سازمان ملل دو استفاده از آن می شود و درصورتیکه ایران در پی توسعه اتمی باشد وجود این کالا بسیار مهم است.

بحرین و امارات گزارش محرمانه ای به کمیسیون تحریم ایران شورای امنیت سازمان ملل فرستاده بودند. یکی از نمایندگان که نخواست نامش فاش شود، گفت که از زمانی که تشدید تحریم ها آغاز شده است، کشورهای بیشتری آن را اعمال می کنند و کار را برای ایران مشکل تر کرده اند.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه گفت که تهران به ساخت بمب اتمی نزدیک شده و پرزیدنت اوباما در آستانه انتخابات آمریکا در ماه نوامبر از سوی جناح مخالف که معتقدند تحریم ها کافی نبوده، تحت فشار است.

دوبی مدت های طولانی یکی از اصلی ترین گذرگاه های کالاهای صادراتی و وارداتی ایران بوده است و بندرهای این کشور یکی از مراکز کلیدی تجارت هستند. موسسه کارنگی در ژوئیه ۲۰۱۱ نوشت که دوبی مهم‌ترین منبع واردات ایران است، چه برای کالاهای قانونی چه کالاهای غیر قانونی.

اما فشار آمریکا و سایر کشورهای غربی برای از بین بردن نقض تحریم‌های ایران با شکل گرفتن کمیسیون تحریم شورای امنیت، قدرت بیشتری گرفت و نتیجه داد.

شورای امنیت سازمان ملل بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ایران را به دلیل بی اعتنایی به خواسته های این شورا مبنی بر متوقف کردن غنی سازی اورانیوم، تنبیه کرد.

تهران اتهامات کشورهای غربی در مورد تولید سلاح اتمی را رد می کند. ایران می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

امارات اصرار دارد که سیاست های این کشور همواره اطاعت از قوانین سازمان ملل و همکاری با کمیسیون تحریم بوده است. یک مقام رسمی امارات در این مورد می گوید: “همه جزئیات در زمانی که اتفاق افتاد در گزارش آمده است و از این اتفاق کمتر از یک سال می گذرد.” وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

نماینده بحرین در سازمان ملل در نیویورک در این مورد اظهارنظر نکرد و مقامات بحرینی نیز برای اظهارنظر در دسترس نبودند.

بحرین بشدت از تلاش های ایران برای تحقیر کردن دولت این کشور، عصبانی است. این جزیره که توسط سنی ها اداره می شود یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است و ایران شیعه را متهم کرده است که از شورش های منطقه حمایت می کند. تهران این اتهام را انکار می کند.

دیپلمات های سازمان ملل می گویند، چین و روسیه و ترکیه باید تحریم ها را تشدید کنند. آنها می گویند برخی از کشورها می توانند تحریم های بیشتری اعمال کنند. آنها می گویند ایران از چین، روسیه، ترکیه و هند و سایر کشورها برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند.

امارات به شورای امنیت گزارش داده که ۱۵ محموله مشکوک ایران را در سه سال گذشته مصادره کرده است.

یکی از دیپلمات های سازمان ملل به رویترز گفته است: “برخی از کالا ها مشکلی نداشته است اما بررسی سایر کالا ها همچنان ادامه دارد.”

وی گفت که گزارش امارات، بحرین و سایر کشورها احتمالا در برابر ۱۵ کشور و توسط نماینده کلمبیا نستور اوزوریو که نمایندگی ایران را در کمیسیون تحریم دارد، خوانده می شود.

گزارش اوزوریو قرار است همانطور که روال کار سازمان ملل است، بدون ذکر نام کشورها خوانده شود.

در برخی موارد، امارات کالاهای مصادره شده را به کشور مبدا پس داده است. در میان شرکت هایی که امارات تلاش زیادی کرد تا نامش فاش نشود، شرکت کالای الکترونیک در تهران، مرکز سابق توسعه و تحقیقات در مورد سانتریفیوژ ها بود.

هیچ جزئیاتی در مورد کالاهای ضبط شده توسط امارات وجود ندارد اما سه مورد از کالا ها که توسط بحرین توقیف شده شامل فیبر های کربنی است. هنوز مشخص نیست که ایران قصد دارد از این کالا برای برنامه های اتمی اش استفاده کند یا نه.

آخرین دور تحریم ها در ماه ژوئن ۲۰۱۰ تصویب شد و بر اساس آن سازمان ملل به کشورها این اجازه را داده است که همه محموله های ایران را بازرسی و درصورت لزوم آن را ضبط کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم های خودشان را که شدیدتر است، اعمال کرده اند.

جروزالم پست، ۱۹ سپتامبر