بحرین و امارات توقیف کردند

نویسنده
شیرین کریمی

» محموله الیاف کربن به تهران نرسید

در حالیکه وزیر دفاع جمهوری اسلامی یکسال پیش از افتتاح خط تولید ماده ای خبر داده بود که در صنایع نظامی و ساخت سانتریفیوژ کاربرد گسترده ای دارد، دولت همچنان در تلاش وارد کردن محموله های حاوی الیاف کربن به کشورست؛ تلاشی که دو کشور حاشیه خلیج فارس مقابل آن ایستاده اند.

همسایگان آب های جنوبی ایران روز گذشته محموله هایی از جمهوری اسلامی را صید کردند که بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با برنامه اتمی تهران است. امارات متحده عربی که مهمترین شریک تجاری جمهوری اسلامی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می شود در گزارشی به کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان کرده که محموله توقف شده حاوی الیاف کربن بوده است.

گفتنی است الیاف کربن یا فیبر کربن، الیاف گرافیت، فیبر گرافیت، کربن گرافیت یا CF موادی است که از الیاف بسیار نازک (که قطر آنها در حدود ۰٫۰۰۵ تا ۰٫۰۱۰ میلی‌متر است) تشکیل شده است. برخی ویژگی‌های الیاف کربن مانند استحکام کششی بالا، جرم کم و انبساط حرارتی کم، این ماده را برای کاربری در هوافضا و صنایع نظامی مناسب کرده است. از این ماده به ویژه در ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده می شود. از دیگر کاربرد های نظامی این ماده می توان به ساخت سپر حرارتی نازل و بدنه‌های سبک در موتور سوخت جامد مرکب موشکها، ساخت قطعات بال و بدنه انواع هواپیماهای جنگی و تجاری و بدنه سلاح‌های سبک اشاره کرد.

 

۱۵ بار جلوگیری از ورود به ایران

امارات متحده تایید کرده که طی سه سال گذشته این کشور ۱۵ بار جلو ورود اقلام مشکوک به کاربرد در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را گرفته است. خبرگزاری رویترز که خبر توقیف محموله های جمهوری اسلامی را فاش کرده ننوشته آن ها از چه مقصدی در راه ایران بوده اند.

گفتنی است بحرین هم که به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از مخالفان دولتش روابطش در دو سال اخیر با تهران تیره شده، سه محموله مشکوک را که شامل الیاف کربن نیز بوده، توقیف کرده است.

 

کذب بودن ادعای وزیر دفاع؟

به باور ناظران تلاش جمهوری اسلامی برای وارد کردن محموله های الیاف کربن می تواند نشانگر از اغراق مقامات تهران در تکنولوژی اتمی باشد. زمستان سال گذشته، چند روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام کرد به زودی دستاورد‌های جدید اتمی جمهوری اسلامی را اعلام خواهد کرد مقامات دولتی خبر دادند که می‌له‌های سوخت راکتور تهران با غلظت ۲۰ در صد و نیز ۳۰۰۰ سانتریفیوژ جدید با تکنولوژی مدرن‌تر از الیاف کربن که جای کمتری را اشغال و پسماند کمتری دارد به “چرخه دارایی‌های اتمی” افزوده شده است.

تابستان سال ۹۰ نیز به مناسبت روز صنعت دفاعی و هفته دولت، وزیر دفاع احمدی نژاد نخستین خط تولید الیاف کربن در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع را افتتاح کرده بود.

سردار احمد وحیدی تصریح کرده بود: “تأمین الیاف کربن با توجه به نقش گلوگاهی در تولید سامانه‌های پیشرفته و هوشمند دفاعی، به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی دشمنان همواره با چالش‌های فراوان رو به رو بوده و نه تنها فروش فناوری تولید، بلکه محصول الیاف کربن در فهرست اقلام تحریمی قرار دارد.”

اما حالا با کشف محموله ای تازه از الیاف کربن که به مقصد ایران ارسال شده اند، ادعای سال گذشته وزیر دفاع جمهوری اسلامی مورد تردید قرار گرفته است. او گفته بود: “دانش فنی و تکنولوژی تولید الیاف کربن با برنامه ریزی منسجم و به صورت کاملاً مستقل از دارندگان معدود فناوری یاد شده در سطح جهان به دست آمده و نمادی از توان بالای پژوهشی و مهندسی وزارت دفاع می باشد.”

گفتنی است شرکت “کالای الکترونیک” یکی از شرکت هایی است که برای وارد کردن محموله های مذکور تلاش کرده است؛ شرکتی که پیشتر مرکز تحقیقات تولید سانتریفیوژ در تهران بوده است.

به گفته کارشناسان، جمهوری اسلامی پیشتر در این شرکت به خاک‌برداری به منظور پاکسازی آلودگی‌های اتمی ناشی از استفاده از سانتریفیوژهای پی ۱ مبادرت نموده است. با این وجود ماموران آژانس آلودگی‌ها را ثبت کردند و ایران متعاقباً مدعی شد که آلودگی ناشی از کارکرد قبلی سانتریفیوژ‌های دست دوم وارداتی در پاکستان بوده است.

 

توقیف محموله ها، از اروپای غربی تا شرق دور

جمهوری اسلامی به دلیل برنامه اتمی بحث برانگیزش از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد تاکنون 4 بار توسط قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تحریم شده است. این تحریم ها باعث شده تا بازرسی از محموله های دریایی، زمینی و هوایی که مقصدشان ایران است با دقت بسیاری انجام شود.

اوایل امسال بسته هایی در گمرگ آلمان کشف شد که برای شکنجه زندانیان کاربرد بیولوژیک داشت. این محموله که با برچسب “دارو” راهی ایران بود، و در گمرگ شهر بن ضبط شد، جدا از کاربرد های پزشکی قادر است در بازجویی و اعتراف‌گیری مورد استفاده قرار گیرد؛ کاری که فعالین حقوق بشر می گویند بازجویان وزارت اطلاعات و سپاه جمهوری اسلامی علاقه بسیاری به آن دارند.

آذر سال گذشته نیز مقامات روسی مدعی شدند وسایل یک شهروند ایرانی را که حاوی یک محموله رادیو اکتیو بود در فرودگاه مسکو توقیف کرده اند و تحقیقات در این مورد آغاز شده است.

اوایل سال گذشته نیز ترکیه دیگر همسایه ایران اعلام کرد که محموله تسلیحاتی را از یک هواپیمای ایرانی توقیف کرده که ظاهرا مقصد نهایی آن سوریه بوده است.
مقامات ترکیه به اعضای یکی از کمیته‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر اجرای تحریم‌های این سازمان علیه ایران نظارت دارد، گفته‌ بودند که این محموله غیر قانونی سلاح را از یک هواپیمای باربری ایرانی توقیف کرده‌اند.
به گفته آن ها جمهوری اسلامی قصد داشته با نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد، اقدام به صادرات این محموله کند.

جغرافیای توقیف محموله هایی جمهوری اسلامی حتی به شرق دور هم می رسد. برای نمونه کره جنوبی و سنگاپور هم دو محموله را که احتمالا برای استفاده از تاسیسات اتمی در ایران بودند، توقیف کرده‌اند. مقامات کره جنوبی در ماه دسامبر ۲۰۱۰ در فرودگاه شهر سئول یک هواپیمای باری به مقصد ایران را کنترل و ۴۰۰ لوله را که می شد از آنها در تاسیسات اتمی استفاده کرد، ضبط کردند. در سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی نیز ماموران بندر سنگاپور یک کشتی باری را که عازم ایران بود کنترل کردند و در آن محموله بزرگی از نوعی پودر که در ساخت موشک استفاده می شود ضبط کردند.