اولین برخورد مرسی با تهران

نویسنده

» گزارشی از ایل جورناله از دروغ سازی خبرگزاری فارس

رولا اسکولاری

 

یک روز پس از پیروی محمد مرسی، نامزد  اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر، روزنامه المصر الیوم، نوشت:« مرسی اولین رئیس جمهور غیر نظامی مصر».امروز محمد مصری که در حکومت سابق مصر، زندانی بود، برای اولین بار وارد دفتر کار حسنی مبارک، رئیس سابق دولت مصر شد که او  امروز زندان و محکوم به حبس ابد است.

مرسی، مهندس 60 ساله که در آمریکا درس خوانده و در دفاتر سیاسی اخوان المسلمین آموزش دیده است، از پشت میزکارش، روند انتخاب دولت جدید را بعد از ابلاغ حکم ریاستش توسط شورای نظامی  آغاز کرد. رئیس جمهور جدید همچنین با فرماندهان نظامی و رهبران جنبش مصر از فوریه 2011 دیدار کرد. در اولین روزهای انتخابات، مرسی بعد از ایجاد یک ائتلاف با برخی از گروه های انقلابی و شخصیت های لیبرال و لائیک، وعده داد که دولت او یک دولت اتحاد ملی است.

او در اولین سخنرانی اش در برابر مردم مصر،با یک سخنرانی ضعیف تلاش کردد تا همه چهره های سیاسی و اجتماعی در داخل و خارج مصر را متقاعد کند که پیروزی او پیروزی اسلامگرایان نیست. مرسی از اتحاد، همکاری با سیاسیون ملی گرا و احترام به توافقنامه های بین المللی از جمله توافق با اسرائیل، حرف زد. تبریک بمناسبت رئیس جمهور جدید از سرتاسر جهان به مصر سرازیر شد، از آمریکا و انگلستان تا ترکیه و ایران.

و دقیقا از ایران  اولین مشکلات رئیس جمهور مصر آغاز شد وقتی این خبر رسانه های مصر منعکس گشت که یک خبرگزاری نیمه دولتی ایرانی با محمد مرسی مصاحبه ای داغ کرده است.

 شب هنگام یک مقام رسمی اعلام کرد که مرسی با هیچ رسانه ایرانی مصاحبه نکرده است.

خبرگزاری فارس، که نزدیک به سپاه پاسداران است، سخنانی از قول رئیس جمهور مصر منتشر کرد که منجر به نگرانی مجامع بین المللی شد که تلاش می کنند ایران را به دلیل ادامه برنامه های اتمی اش منزوی کنند.

فارس نوشت که رئیس جمهور جدید مصر” آماده برقراری رابطه دیپلماتیک و استراتژیک با کشورهای اسلامی و ایران است”. رابطه ایران و مصر در سال 1979 بعد از عقد توافقنامه صلح بین مصر و اسرائیل که مورد قبول آیت الله ها نبود، تیره شد. به گفته فارس، مرسی گفته است که روابط مصر در دوران مبارک بر اساس منافع آمریکا و اسرائیل بود و درمورد پیمان کمپ دیوید باید تجدید نظر شود. هنوز 12 ساعت از انتشار این اظهارات در فارس نگذشته بود که مرسی آمریکا و اسرائیل مطمئن کرد که به همه توافقنامه های بین المللی پایبند است.

میر جاودانفر یکی از کارشناسان مسائل ایران در مورد اینکه چگونه حکومت ایران با استفاده از رسانه های دولتی امید واهی در مورد رابطه با مصر ایجاد می کند، می نویسد. در جریان تبلیغات انتخاباتی، مرسی بارها بر فاصله اش با ایران شیعه و حزب الله لبنان  تاکید کرده بود و گفته بود که با دیپلمات های  ایرانی به دلیل حمایت این کشور از بشار اسد، دیدار نخواهد کرد.

جاودانفر توضیح می دهد که اخوان المسلمین می دانند که نزدیک شدن به ایران، رابطه محکم آنها را با عربستان سعودی سنی- که علنا در مقابل ایران قرار گرفته است- خراب می کند و باعث ضربه های اقتصادی شدید به مصر می شود.

منابع خبری خارجی بر این باورند که نزدیکی ایران و مصر در حال حاضر بعید به نظر می رسد.

ایل جورناله، 26 ژوئن