اسرائیل به پوتین فشار می آورد

نویسنده

» مقاله فیلی در باره روابط مسکو و تل آویو

هلن کوپر

اسرائیل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواست تا فشارها را به ایران  برای محدود ساختن برنامه هسته ای آن بیشتر کند، ولی روز  دوشنبه نشانه ای از قبول آن توسط پوتین مشاهده نشد.

با توجه به اینکه روسیه در صحنه بین المللی نفوذ زیادی در زمینه برنامه هسته ای ایران دارد، بازدید 24 ساعته وی از اسرائیل می توانست اثر تعیین کننده ای بر انتخاب اسرائیل در مورد حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران و یا زمان بیشتر دادن به به دیپلماسی جامعه جهانی برای حل معضل هسته ای، داشته باشد.

اسرائیل و روسیه روابط اقتصادی و فرهنگی عمیقی با یکدیگر دارند که به دلیل حضور یک میلیون مهاجر روس از شوروی سابق که اکنون در اسرائیل زندگی می کنند پدید آمده است. ولی دو کشور رویکردی کاملا متفاوت نسبت به برنامه هسته ای ایران و وقایع سوریه، دارند.

روسیه با هرگونه اقدام خشونت بار با دو کشور یاد شده مخالفت کرده است، در حالیکه اسرائیل مکررا گفته است که احتمال دارد به تاسیسات هسته ای ایران حمله نظامی کند.

پوتین، کمی پس از ملاقات با بنیامین نتانیاهو گفت مذاکرات انجام شده در بر گیرنده وضعیت ایران و برخورد های خونین در سوریه بوده است. وی تاکید کرد که او مذاکرات را تنها راه حل مساله در نظر می گیرد.

نتانیاهو جزئیات بیشتری از این مذاکرات را فاش ساخت.

او گفت: «ما موافقت داریم که وجود سلاح هسته ای در دست ایران اول برای اسرائیل و بعد برای منطقه و کل دنیا خطرناک است.» او گفت: «دو کار باید انجام شود: ما باید تحریم ها را تشدید کنیم و در عین حال خواسته ها را ارتقا دهیم.»

نتانیاهوتاکید کرد که کل روند غنی سازی در ایران باید متوقف شود و تاسیسات زیرزمینی فوردو در نزدیکی قم باید برچیده شود. او همچنین افزود که «کشتار و ظلم به مردم سوریه باید متوقف شوند.»

اسرائیل ایران را به عنوان خطرناک ترین دشمن خود می نگرد و هدف این کشور را تولید سلاح هسته ای تصور می کند. این نگرانی با درخواست های مکرر ایران برای نابودی اسرائیل و پاک کردن آن از روی نقشه، توسعه زرادخانه موشکی دوربرد و موشک های قاره پیما، تشدید شده است.

اسرائیل گفته است که یک ایران هسته ای را تحمل نمی کند. اسرائیل هرچند راه حل های دیپلماتیک را ترجیح می دهد ولی حمله نظامی به عنوان راه حل نهایی را نیز نفی نکرده است.

اعمال تحریم های شدید تر از سوی سازمان ملل، توسط روسیه و چین در سازمان ملل وتو شده است. هر دو کشور در ایران منافع تجاری دارند.

روسیه به عنوان مثال یک نیروگاه یک میلیارد دلاری در بوشهر احداث کرده است. ولی مسکو در عین حال بنا بر تقاضای آمریکا و اسرائیل از فروش سیستم دفاع موشکی پیشرفته به ایران، که می تواند این کشور را در برابر حملات هوایی مصون بدارد، خودداری کرده است.

نگرانی دیگر اسرائیل سوریه است. روسیه در تمام طول مدت اعتراضات مردم در سوریه علیه بشار اسد، به فروش سلاح به این کشور ادامه داده است. اسرائیل نگران آن است که این سلاح ها به دست ستیزه جویان حزب الله بیافتد.

پوتین سفر خود به اسرائیل را با مراسم رسمی ادای احترام به ارتش سرخ شوروی در شهر نتانیا شروع کرد.

شمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل گفت: «من مطمئن هستم که روسیه که یک بار فاشیسم را شکست داده است می تواند به تهدید های مشابه امروزی هم پاسخ بگوید. تهدید هایی مانند ایران و سوریه.»

در میهمانی شام روز دوشنبه، پرز خطاب به پوتین گفت: «از شما می خواهم که صدای خود را علیه ایران هسته ای بلند کنید و علیه نابود کردن یک ملت. شما به خوبی از حساسیت های یهودیان، هر زمان که مورد تهدید خارجی قرار می گیرند، آگاه هستید.»

پوتین در پاسخ گفت که روسیه «منافع ملی» خود را در حفظ صلح و آرامش در اسرائیل می جوید.

 

منبع:  فیلی – 25 ژوئن 2012