اطلاع رسانی و آموزش

پروین بختیارنژاد
پروین بختیارنژاد

گوشی تلفن را برمیدارم و با یکی از پزشکان متخصص بیماریهای عفونی تماس می گیرم. او سالهای طولانی در مراکز ترک اعتیاد با معتادین به مواد مخدر کار کرده و تجربه فراوانی از فضاهای مراکز ترک اعتیاد دارد. بسیاری از بیماران او مبتلا به بیماری ایدز هستند. این پزشک بیشتر در مراکز نگهداری و درمان معتادین زن به مداوای بیمارانش پرداخته بود. قبلا هم هر وقت که سر صحبت در مورد بیماران اش را باز می کردم، آهی از ته دل می کشید و از روند رو به افزایش زنان معتاد گله می کرد و از شرایط اسفبار این زنان اظهار نگرانی و تاسف می نمود.

اینبار هم بعد از یک سلام و احوالپرسی کوتاه، همین که گفتم خانم دکتر می خواهم در مورد اعتیاد زنان به مخدرهای شیمیایی از شما سئوال کنم، بلافاصله گفت: آه، امان از این جامعه بی سامان. آیا باورت می شود که مد شده بسیاری از خانمها از کوکایین یا حشیش استفاده کنند؟ باورت می شود که برخی از زنان جوان بخاطر اینکه چشمان خمار داشته باشند، به سمت مصرف حشیش می روند. آیا باورت می شود که مصرف مواد مخدر آنچنان شیوع پیدا کرده که هر قدر مراکز درمان و کاهش آسیب معتادان راه اندازی می شود، باز هم آمار معتادین بیش از آن است که کفاف نیازها را بدهد؟

ازاو سئوال می کنم رابطه ماده مخدر شیشه با لاغری خانم ها چیست؟ این پزشک می گوید: ماده مخدری که در بین مردم به شیشه معروف شده به خاطر اینکه اشتهای مصرف کننده را کاهش می دهد، از سوی برخی از فروشندگان مواد مخدر به عنوان داروی لاغری تبلیغ و تجویز می شود و زنانی که مصرند تا خود را به سایز هنرپیشه ها و مانکن هابرسانند، انگار که به داروی معجزه آسایی دست پیدا کرده اند، بدون اندک تحقیق و سئوالی در مورد آن ماده شیمیایی، بلافاصله این ماده را تهیه و بعد از چندین نوبت استفاده به آن معتاد می شوند.

او در ادامه می افزاید: میدانی که آمار افسردگی در زنان بسیار بالا ست، به همین دلیل عده ای برای رهایی از افسردگی به مواد مخدر روی می آورند.در حال حاضر مردم ما، خصوصا جوانان از سرخوردگی های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رنج می برند و برای عده ای مواد مخدر، درمانی برای این سرخوردگی ها شده.حتی برخی از زنانی که معتاد هستند و به من مراجعه کرده اند، از طریق مغازه های عطاری که گیاهان سنتی می فروشند، معتاد شده اند. آنها برای نجات از درد بیماری هایی مانند میگرن، پا درد، نامنظمی قاعدگی و چاقی به این مغازه ها مراجعه کرده اند و مغازه داران بجای دادن گیاهان سنتی که برای برخی از بیماریها استفاده میشود، به آنها ماده مخدرداده اند و این افراد بدون آنکه متوجه بشوند، آن را مصرف کرده و معتاد شده اند.

به گفته وی بیمارانش مواد مخدر را در آرایشگاههای زنانه، استخرها و سالنهای ورزشی تهیه می کنند.البته آن تعدادی که ازطریق همسران خود، معتاد و نیزآلوده به بیماری ایدز شده اند، حدیث دیگری دارند.

خشم و عصبانیت را از کلمه کلمه حرفهای این پزشک می شد حس کرد؛ پزشکی که معتقدست با اطلاع رسانی و آموزش، حل بحرانهای اجتماعی و اقتصادی، کنترل مراکزی که فروشندگان براحتی مواد مخدر را در اختیار مردم قرارمی دهند و نظارت جدی دولت و همه نهادها و ارگانهایی که وظیفه آنها حفاظت ازمردم وبرقراری امنیت است و….می توان به حل این معضل نزدیک شد.